Favorite 80’s horror

80-tallet var virkelig et fantastisk horror-år på såpass mange områder. Dette tiåret skulle by på en hel del nye bekjentskap som skulle komme for å bli, foreksempel Jason Voorhees (Friday the 13th), Freddy Krueger (Nightmare on Elm Street), Ashley ‘Ash’ J. Williams (The Evil Dead) Charles Lee Ray aka. Chucky (Childs Play), en haug med zombier og demoner og ikke minst Pinhead (Hellraiser), bare for å nevne noe veldig beskjedent.

Det er ikke lett å plukke ut en bestemt film fra den tiden. Men først som sist, det må gjøres. Og når jeg først er “tvunget” blir det Sam Raimi`s The Evil Dead fra 1981 som trekker det lengste åren i kveld.

The Evil Dead er udiskutabelt en av de mest originale horror-filmene som er laget til per dags dato. Jeg husker første gang jeg så den, og jeg tenkte bare; “Hvaaaa faeeenn?”. Etter at noen av ungdommene i filmen vekker en gammel forbannelse er helvete så vidt i gang. En vennegjeng får en etter en invadert kroppen sin av demoner som får dem til å oppføre seg ekstremt truende og ikke minst freaky.

We’re going to get you. We’re going to get you. Not another peep. Time to go to sleep.
Forsøk å syng den i litt rolig tempo i sånn “ædda-bædda”-rytme, og se for deg at det kommer fra ei ung jente med helt tomme, rød-hvite øyne som nettopp har fått sjelen tatt over av onde demoner. Freaky, udødelig og en forbanna awesome scene!

The Evil Dead er kort fortalt en fest når det kommer til morbid og skremmende underholdning. Ei er det heller ikke en ren horror-film, da den ene sære, humoristiske sekvensen etter den andre kommer krypende på et lik.

Med sine uforglemmelige replikker og uendelige høydepunkter er det ingen tvil. The Evil Dead er rett og slett min favoritt fra det glade 80-tall!

Jeg har enda til gode å se remaken. Ofte skeptisk til sånt, men har hørt fra såpass troverdige kilder at den nye filmen skal være veldig bra (selvfølgelig ikke bedre enn originalen), noe som gjør at jeg kommer utvilsomt til å se den så fort den slippes ut på Blu Ray da det kan virke som om Oppdal har gitt faen i å vise den på kino likevel.


© Bildet tatt fra cinefantastiqueonline.com

Day 1- your first horror movie
Day 2- the last horror movie you saw in the theater
Day 3- favorite classic horror movie
Day 4- a horror movie you thought you’d love and didn’t
Day 5- favorite horror remake
Day 6- favorite vampire movie
Day 7- a horror movie you think no one has seen
Day 8- favorite foreign horror
Day 9- favorite supernatural horror movie
Day 10- horror movie every one loves but you don’t
Day 11- favorite horror/ comedy
Day 12- your most disturbing horror film
Day 13- favorite zombie movie
Day 14- favorite indie horror movie
Day 15- favorite monster movie
Day 16- horror film with a great soundtrack
Day 17- favorite 80’s horror
Day 18- favorite horror movie filmed in black and white
Day 19- best use of gore
Day 20- favorite horror character
Day 21- best horror franchise
Day 22- best death scene
Day 23- a great quote from a horror movie
Day 24- horror movie character that describes you
Day 25- favorite Christmas/ holiday horror movie
Day 26- horror movie for a chicken
Day 27- your guilty pleasure horror movie
Day 28- horror film you’d like to see remade/ rebooted
Day 29- worst horror movie
Day 30- your favorite all time horror movie (or one of 🙂 )

Hva er din 80-talls favoritt?
Vi reblogges!

5 kommentarer
    1. Artist Catzy Munster: Ah, du er med andre ord en enda mer seriøs samler enn jeg er som holder meg til en version av en film. Minner meg forresten om at jeg skal vise deg noe apropo flere versioner av en film. Sender deg link på Facebook 😉

    2. Hehe, jeg er en veldig seriøs samler, er det filmer jeg liker så kjøper jeg gjerne flere versjoner av den, som feks Universals monster filmer og LOTR, og jeg vet det nå skjer med Hobbiten også at jeg ender opp med flere versjoner 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg