Xxx – Norske Filmklassikere – xxX

Første tanke som slo inn nå så fort jeg hadde tastet ned overskriften du akkurat (trolig) har lest var: “håper ikke Facebook slår til med den jævla pisken sin igjen!”. 😏

Det siste året har det virket passe meningsløst å dele blogginnlegg i samtlige grupper etter at Metas KI-system reagerte på et bilde jeg hadde brukt som ble tolket som mulig pornografisk. 💀 Det skal svært lite til, og takket være at jeg var litt “dristig” av meg i mars i fjor, så har hvert bidige innlegg jeg har delt siden i de fleste bloggruppene hvor det fortsatt er en viss andel aktive medlemmer, vært nødt til å godkjennes av gruppenes admin. Og i flere av disse gruppene har jeg et raust antall innlegg som har “ligget på vent” i mange måneder, ja nærmest et år.

Nå ser det ut til at “soningen” er over – for denne gang! 😅 Og jeg ber til bloggudene om at den “frekke” overskriften jeg har gått for til DETTE innlegget ikke sender meg inn i et nytt år hvor jeg må finne meg i å være under Facebooks “nåde”, og på x antall UENDELIGE ventelister..

Så.. Hvorfor disse x-ene?? Jo, nå skal dere høre. Jeg mener.. lese. I dag kom det nok en gang en pakke med norsk film dalende ned i postkassen. Norske Filmklassikeres TIENDE batch er omsider ferdig produsert, og for de av dere som har fulgt sånn passelig greit med på skolen: X = 10 i det romerske tallsystemet. 🤓

Antallet filmer jeg har støttet har pleid å variere noe fra batch til batch (som det jo heter på “godt norsk”), og i den store jubileumsrunden endte jeg med å kjøpe… 5 filmer.

Altså et litt mindre antall enn jeg har endt opp med i de fleste andre rundene. Men igjen syns jeg ikke man skal kjøpe alle filmene bare for å kjøpe alle filmene. Og denne gangen var det 5 filmer som virket mest rett for meg, av til sammen 11 mulige.

Med pappcover.
Uten pappcover.

Og NU skal du få “høre” noe “gøy”: Dette er den aller første batchen i Norske Filmklassikeres historie hvor jeg faktisk ikke har sett en eneste en av de filmene jeg valgt å kjøpe! 😲 Dette er også første gangen hvor jeg er cirka like spent på å se alle filmene, og hvor jeg altså IKKE har en eller tre titler som ligger og frister noe særlig mer enn de andre på bordet.

Hadde jeg slengt på 2-3 filmer til hadde saken vært annerledes. For da hadde jeg hatt 2-3 filmer som jeg hadde kjøpt mest fordi jeg hadde “bøyd meg” for PRESSET fra enkelte av medlemmene i NFKs gruppe på Facebook. 2-3 filmer jeg trolig.. kanskje ikke hadde blitt så “trollbundet” av. For DET har skjedd noen ganger tidligere.

Men etter at det nå har gått flere runder hvor jeg av og til har følt på en viss bittersøthet, ja så har jeg om smått blitt en bedre satanist ved å ikke føle meg “tvunget” til å danse etter fanatikernes sure toner.

Og dere.. siden dette jo er et jubileumsinnlegg så mener jeg det er på sin plass å legge inn noen mimrelinker!! Såååå:

DISSE filmene kjøpte jeg i batch 1!
DISSE filmene kjøpte jeg i batch 2!
DISSE filmene kjøpte jeg i batch 3!
DISSE filmene kjøpte jeg i batch 4!
DISSE filmene kjøpte jeg i batch 5!
DISSE filmene kjøpte jeg i batch 6!
DISSE filmene kjøpte jeg i batch 7!
DISSE filmene kjøpte jeg i batch 8!
.. og DISSE filmene kjøpte jeg i batch 9!

Og dersom du skulle ha lyst på noen norske filmklassikere i samlingen din, så har jeg helt avslutningsvis DENNE linken til deg! 😊

Hail Satan, – og Hail meg selv!! 💜
.. og lenge leve Norske Filmklassikere! 🥳

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagramfullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski

En natt uten anker

Nattemannen har vært ute igjen – og ryktet skal ha det til at han har knipset! 📸

Siden “nattemannen” er meg selv kan jeg glatt bekrefte disse ryktene. Kan også bekrefte at det neppe har vært noen rykter ute og gått. Jeg så, eller hørte, i hvertfall nesten ingen på nattens vandring,

Utenom en kvinne som kjørte forbi meg på med rattet i den ene hånden, og en blomsterkvast i den andre, samt en fyr som pleier å gå rundt i sentrum og jakte søppel hver natt, ja så var det temmelig lite å spotte i 3-draget i natt. Og jeg velger å tro at disse individene har nok med sitt om de ikke skal dyrke rykter om “lille meg”.

Men nå har jeg visst i likhet med gode gamle Helge Jordal nok en gang “skravlet” igjen!

HOKUS-POKUS, FOTOJUKKUS!!:

Skulle gjerne hatt et enda bedre bilde av disse endene på bilde 6, men de er ikke så enkle å ta gode bilder av. 🤨 Har forsøkt opptil flere ganger de siste ukene etter den nye linsa kom på plass. Saken er at de svømmer, eller flakser, til en annen side av vannet når man begynner å nærme seg – og linsa kan bare zoome så og så langt.

Men utover det så er jeg fornøyd med nattens knipserier! Ja, nå er jeg i og for seg ikke direkte misfornøyd med dette ene andebildet heller. Skulle “bare” stadig ønske at de kunne sluppet meg piiiiittelitt tettere på. 😅

Stay goregeous! 😈

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski

Hvilken Lano smaker best?

Du leste riktig! Hvilken Lano SMAKER best? 🧴

Antagelig var det ment litt spøkefullt da Lillian (bestevenninne) over Discord sa at jeg kunne filme en video hvor jeg testet hvorvidt jeg syns Lano smaker det samme som da jeg sist “drakk” Lano en mild januardag i 2008.

I går kveld sendte jeg henne et bilde i Messenger av pcen som sto og rendret en video, etterfulgt av en melding om “Har nok en gang gjort alvor av dine forslag..”.

Responsen jeg fikk var ikke helt forventet. Hun husket simpelthen ikke hva hun hadde sagt.

Er det en som derimot husker dette svært godt, og som har tenkt litt på det hver dag i flere uker siden den gang da – ja så er det jo meg. 🎅 Og i går ble mulig spøk forvandlet til klart og tydelig alvor!

For klarer jeg å si noe om hvorvidt Lano anno 2026 smaker det samme som det gjorde i 2008?

Og én ting er den originale Lanoen. Men hva med de andre? Jeg mener, det finnes ikke bare én Lano lengre. Det finnes fire. Kanskje flere også, men basert på det jeg har klart å finne i Oppdal, samt lano.no, ja så finnes det fire typer Lano.

Og spørsmålet jeg stiller er nok en gang: Hvilken Lano S.M.A.K.E.R best?

Hadde opprinnelig tenkt at dette innlegget ikke skulle ha flere bokstaver og tegn du må pløye deg gjennom nå. Men i det jeg just klikket meg inn på den 18 år gamle Lano-snutten, ja så ser jeg at ikke bare har min gode venninne foreslått gjensmak over Discord tidligere denne våren. Nei, nei, nei.

Hun har også vært inne og foreslått det skriftlig for et år siden <3

Med andre ord: hvis min gode venninne har hatt noe som helst av gråe skyer hengende over seg hittil i dag, er de helt nødt til å være temmelig greit vasket ut når hun omsider får sett hvilket sjelesterkt ønske jeg nå har oppfylt for henne.

For når man foreslår det samme to ganger! Ja da er det noe man virkelig ønsker seg sterkt her i livet. Det vet jo alle. Selv om man ikke er like bevist på det selv, før en god venn med blogg skriver følgende:

Jeg ser deg!

Hva er ditt forhold til Lano? 😁
Er du liten eller stor? 

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski

Ingen røyk, ingen forside?!

På den “lille” turen jeg la ut på (med en kompis) i går, ble det tatt en del bilder. Ca. 80 nye hadde jeg på kamera da jeg var kommet hjem, hvor kun fire av de ble delt diverse steder på nett senere på kvelden. Blant annet noen dyrebilder her på bloggen. 😊

Nå har fire blitt fem i det jeg omsider har fått gjort ferdig en rykende fersk header, eller FORSIDEBILDE som det så fint heter på norsk.

Har lenge irritert meg litt over en viss skrivefeil i den forrige. Dette hadde selvfølgelig vært en ikke-sak om jeg bare hadde lagret en prosjektfil da jeg laget den gamle headeren, fremfor å kun lagre selve bildet. Jeg kunne også gjort hele redigeringen på nytt, men det gadd jeg visst ikke..

Uansett var det på tide med et skifte igjen! Den forrige har fått stå siden september, som er et halvår siden, og vel så det.

Gammel header:

VS: ny header!:

Håper dere liker den, og at den ikke ble for skummel for dere. Eller.. for negativ.

Stay goregeous! 😈

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagramfullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski

Blomsten, bien og lammet!

I to-på-rad-innlegg har jeg skrevet og skrevet om at jeg har vært på tur med speilrefleksen – på jakt etter noen dyr jeg kan teste den nye linsa mi på! Og det klarte jeg for så vidt tirsdag formiddag, med vekslende hell. 😅

For jeg kom jo over det som jeg fortsatt tror er en skjære. Tok en del bilder. Men enten ble fokuset bare helt feil, eller så var ikke posituren helt “verdt det”.

På torsdag la jeg igjen ut på “jakt”. Da så jeg noen sauer og lam, som jeg droppet å ta bilde av, av en eller annen grunn. 🤔 Har fortsatt ikke noen krystallklart fasit på hvorfor jeg lot være å ta bilder der og da.

Men i dag! Det sies.. til det gørrkjedsommelige.. at alle gode ting er.. nei. Gidder ikke.

Rundt 12-tiden i dag skulle jeg igjen få lyst å ta med kameraet på en aldri så liten date. Og denne gangen har jeg litt mer å vise til, når det kommer til nettopp det dyriske.

En liten factfun: broen på det siste bildet heter “Bjørns bro”.
Blir kinda ikke mer dyrisk enn det.

Så.. ja. Da vet dere det!

Stay goregeous! 😎

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagramfullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski

Hvor blir det av DYRA?

Etter en dels mislykket fotojakt tirsdag formiddag bestemte jeg meg for å legge ut på ny igjen i dag. På veien hadde jeg håpet å knipse noen (gode) bilder av enten ekorn, fugler eller rådyr, men alt jeg så var noen sauer på beite. Hvorfor jeg ikke tok noen bilder av de er et spørsmål jeg stiller meg selv akkurat nå. 🤔 Alt jeg vet er at.. det gjorde jeg ikke. Vel, filmet to korte videoklipp med mobilen som jeg sendte ene bestevenninna mi, men noen bilder å dele har jeg ikke.. av de.

Derimot kom jeg ikke hjem helt “tom”. Fikk tatt noen bilder av andre ting som jeg sitter klar til å dele med deg som nå pløyer deg gjennom de forskjellige bokstavene jeg taster ned.

Er det forresten ikke ganske fascinerende at man bare kan sitte hjemme i sin egen stue og trykke på tastaturet mens det dukker opp bokstaver og tegn på en skjerm, som man så kan dele med hele verden om man så vil? 🤯

Okei.. BILDER! Her har du litt BILDER!:

Stay goregeous! 😈

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski

Ny linse til lusa!

Steike som sola steiker! 🥵 Og jeg har vandret og vandret. I steken. Men nå har jeg parkert beina i skyggen, og latt fingertuppene ta over i det jeg igjen skriver på et innlegg jeg ikke helt vet hvor vil ende.

Er rimelig sikker på at denne dagen har blitt den mest produktive hittil i år. Startet med litt husarbeid (etter frokost) som jeg skal spare dere detaljene for for denne gang, fordi.. kjedelig. Og på formiddagen bestemte jeg meg for at jeg skulle ut å jakte på ekorn og fugler.

Har nemlig fått en ny (men brukt) linse til min oh kjære speilrefleks! I 13 år har jeg benyttet meg av en 18-55 mm linse som jeg i og for seg har vært nokså fornøyd med – for det meste. 🤪 Men det har vært øyeblikk hvor jeg har fått øye på et og annet dyr som akkurat har vært for langt unna til at jeg har lykkes i tatt gode nok nærbilder.

Linsa jeg har hatt til nå har etter lang og tro tjeneste “fått seg” en sokkelskade. Det vil si at den (altså linsa) har vært noe løs siste tiden. Med andre ord ble det brått på tide å gå til anskaffelse for noe “nytt”. Fredag klikket jeg meg inn på nettbutikken til Stjørdal Foto, og bestilte ei linse som pappa anbefalte for noen uker siden. I går ble den sendt, og i dag var den klar for hent! 😁

Og det jeg har fått er helt klart en oppgradering fra det jeg har hatt tidligere! “Nylinsa” har en nydelig 18-140 mm-zoom. Altså kan jeg zoome nesten tre ganger så mye frem, kontra hva jeg kunne med min gamle 18-55 mm, som jeg forresten tok farvel med på Power i dag, kort etter at erstatningen var på plass.

Men tilbake til solsteke-turen! 😈 Jeg har altså vært ute og eksperimentert litt, og jeg vil starte med å vise to bilder tatt på nøyaktig samme sted, bare at på det første bildet har jeg zoomet maks ut, mens på bilde to har jeg zoomet maks inn! Har kun brukt linsa til zooming denne gangen, da jeg ikke har “zoomet” ved å beskjære bildene. Annet enn litt i bredden.. 🤓

Man KAN spotte steinen i midten på bilde 2 allerede på bilde 1! Det er mulig, i alle fall på min 55 tommer tv. Kanskje det også lar seg gjøre på mobil?.. Men det er helt klar lettere å få øye på den på bilde 2. 🥳

Kort etter at disse bildene var tatt fikk jeg øye på en fugl (en skjære?) som jeg endte med å ta 24 bilder av. Dessverre ble skjæra(?) uskarp på de fleste bildene, noe jeg hadde unngått om jeg hadde benyttet meg av kameraets LCD-skjerm (som jeg vanligvis pleier BTW!). Syns det er lettere å få fokus på rett ting/ sted da. Men i dag skulle jeg av en eller annen grunn knipse de fleste bildene ved å titte gjennom det lille “skikkehullet”.. 🙄

Er heller ikke superfornøyd med vinkelen på disse bildene, så jeg dropper å droppe noen av disse paparazzi-bildene her.

I stede avslutter jeg dette innlegget ved å legge til et aldri så lite selvportrett.

Okei en tanke har igjen latt seg tenke! Hva tenker dere om at mine to største fans (Frodith og Lillian) skal møtes et eller annet sted i nærmeste fremtid og SLÅSS om hvem som skal bestemme hva dette NYDELIGE selvportrettet skal hete? Jeg er villig til å arrangere en vennlig kidnapping om bare mange nok ber om det.

Så ja. Det er bare å hamstre popcorn og peanøtter, med og uten mangosmak, først som sist. 😎

Stay looneytuned! 💀

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagramfullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski

Litt sånn agfa omega!

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg sto opp relativt ikke-relativt tidlig i dag. “Tilfeldighetene” ville det. Og det er et alternativ jeg drøfter hver gang jeg står opp – frokost eller tur?

Når det ene velges er det ikke slik at det andre vrakes. Det er bare et spørsmål om ønsket rekkefølge.

I dag kjente jeg meg ikke spesielt sulten på kvisten, så det ble til at tur fikk førsteprioritet 🙂 – til tross for at gradestokken lå nærmest på null. På en annen side; sannsynligheten for å støte på andre på dette tidspunktet ligger også på sitt aller laveste på denne tiden av døgnet. 😁

Spesielt lenge utenfor hjemmet før retur var jeg ikke, men det ble noen kilometer. To/ tre? Vurderte stadig om jeg skulle ta speilrefleksen ut av sekken, og hendene opp fra lomma for å ta noen bilder. Landet stadig på et nei, og et orker ikke, gidder ikke. Men på veien hjem fikk jeg likevel snudd litt på barken, og knipset noen få.

Skal i dette innlegget ikke beskyldes for å være spesielt kreativ. Er VELDIG klar over at dette området, disse husene og bygningene er “ting” jeg har delt bilder av opp til flere ganger før. Vinkel og utsnitt er sikkert også ganske lik tidligere fotos, men det ble liksom det jeg fikk meg til å gjøre denne gangen.

Men hey! – det er i det minste et nokså sjarmerende område!

Stay g!.. hva enn du har lyst til selv. 🤪

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagramfullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski

Marilyn Mansons studioalbum – fra “low” til “gold”!

Det å “måtte” rangere ting syns jeg i en del sammenhenger er en nokså så vriiiien oppgave! 😅 Og da jeg nylig ble utfordret av Bunny til å rangere alt av Marilyn Mansons album så var min første tenke-tanke: NEEEEII!.. 💀

Skal ikke gå så langt som å si at det ville vært som å rangere alle de illeluktende, fiktive barna mine – men det er ikke langt unna! Likevel.. selv om jeg stadig er i konflikt med meg selv så har jeg gitt det et ærlig forsøk.

Har etter beste evne forsøkt å sortere alle 12 albumene inn i tre kategorier:
«The high end of LOW..»
«(UN)HOLY SILVER!»
«GOLDEN agetastic»

Førstnevnte kategori er de jeg liker dårligst. Andre kategori er sølvplatene. Og tredje kategori er mine ultimate favoritter! 💜

Selv etter å ha filmet denne videoen så er jeg fremdeles ikke helt sikker når det kommer til noen av platene jeg har lagt i bronse og sølv-bunken. Noen av de som er blitt lagt i bronse tenker jeg kanskje skulle ligget i sølv – og omvendt!.. Men gullplatene står 666% inne for! 😁

Ooooog.. hvis noen tenker som så: “hvorfor er ikke Smells Like Children her da?”, så skyldes det ganske simpelt at det er en EP, ikke et album. Usikker om noen tenker på dette, men jeg tenkte i noen år på denne “skiva” som et album, såå.. derfor ville jeg bare nevne det.

Ooooooooookei: når jeg først er inne på Smells Like Children så kan jeg legge til at hvis jeg hadde tatt det med i denne videoen, så tror jeg at det hadde havnet i «(UN)HOLY SILVER».. 🤔 Men jeg hadde samtidig gått rundt i ettertid og følt på at det kanskje heller skulle vært lagt i «The High End of LOW..».

Lett skal det til stadighet ikke være.

Hva er ditt favorittband/ din favorittartist? 😊
Hva tenker du om rangeringen? 👽

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski

Insomniens (nesten)nemesis!

zZZZZzzzzzzZZZZzzååååå skal det nok en gang dreie seg om zZZZZzzzzzZZzzzzøøøøvn igjen! 

Jeg burde i grunn steppet inn i tidsmaskinen, reist 15 år tilbake og opprettet egen blogg om søvn og døgnrytme. 😂 Så hadde livene til de av dere som er så gruelig trett av temaet trolig virket litt mindre dovent.

Søvn og døgnrytme har vært en evig utfordring hele mitt liv. Og særlig etter jeg ble ufør i starten av 20 årene, og jeg stadig hadde mindre å stå opp til. Men det er en “historie” vi godt kan drøfte ved en senere anledning.

NÅ har jeg omsider “snublet over” noe som har fått meg til å tenke: «hvor har DERE vært hele mitt liv??».

Jeg har lenge kjent til konseptet med både sovemaske og ørepropper. Har tidligere brukt ørepropper jevnlig, men vært litt midt på bambustreet-fornøyd da den ene varianten ble litt dyr i lengden. Og så har jeg drevet og eksperimentert med en annen variant som rett og slett var VOND! 🤬

Men i vår kom jeg over noen ørepropper hos Clas Ohlson som skulle vise seg å bli en game changer! Designmessig ligner de veldig på de VONDE øreplagerne jeg har testet tidligere. Små gule kjegler man penetrerer forsiktig inn. Men den supervesentlige forskjellen er de Clas Ohlson selger ikke gjør VONDT etter maks en times tid!! Og jeg syns ikke prisen er noe å opprette klageorkester for heller. 50 par for 179,90 kroner. 😊

I tillegg har jeg attpåtil kommet over en sovemaske jeg er nokså tilfreds med! Kostet meg bare 9(+9) kroner. Opprinnelig 99 kr, men Coolstuff har klikket M-ordet ved å opprette en ganske så raus kampanje.. som igjen har ført til at jeg like godt har kjøpt TO!

Fra tidligere har jeg noen pannebåndlignende greier med innebygget bluetooth. Pannebånd man kan “sovne inn” med – med musikk på ørene. Eller podcast. Eller lydbok. Eller hva enn du måtte sette på via f.eks mobilen. Jeg har dog hatt TO problemer med disse båndene.. 😏 De føles litt for stram for mitt “store” hode. Og så er det en teknisk dings i front som ofte “presser” seg mot pannen og skaper ubehag.. 😫

MEN denne mensenbindaktige masken jeg har kjøpt to av fra Coolstuff nå passer meg fuckings (rabar)bra! 😃 Det eneste er at strikken som går rundt halve hodekloden kan skape litt ubehag ved ørene. Men dette er først og fremst noe jeg pleier å kjenne på når jeg først skal til å stå opp igjen. 😁 Og graden jeg kjenner noe på det er dessuten så lav at det er knapt verdt å nevne.

Utover dette skal det nevnes at det står “FUCK OFF” i stooore bokstaver. Så hvis du leter etter noe du kan sitte med på toget så skjønner jeg om du tenker “nei takk” – med mindre du er av typen som “dont give a fuck!”. 🖤

Anyhow! Jeg er veldig fornøyd! 🥳 Her om dagen lå jeg og tenkte at klokken sikkert var rundt 5 på morgenen.. og at sola ikke hadde begynt å vise seg noe særlig enda. Jeg tar så av meg bindet og får altså så lyssjokk!! Det var rett og slett som om hele sola hadde kommet inn!!! 😳 Så ja. Maska maskerer vekk lyset temmelig greit.

Ja, jo.. hva mer er det egentlig å skrive?.. Jeg er som nevnt veldig fornøyd! Men fortvil ikke om du er blant de som ELSKER å lese om søvnproblemer og ikke-eksisterende døgnrytme. Dere kommer helt snickers til å både se og høre fra meg igjen! For selv om jeg nå har funnet noe som blokkerer lys og demper støy, ja så har jeg fortsatt “litt” å jobbe med hva gjelder alle forstyrrelsen i hodet.

Og til de av dere som skulle la seg friste til å prøve selv:
Link til sovemaske HER!
Link til ørepropper HER!

… Og dere; jeg er til stadighet ikke sponset!
Så er det også blitt nevnt. Igjen.

Stay goregeous! 😈

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagramfullstendig_kaos
Youtube: Aylar Kuklinski