Rikdommens sønner – Ærens glorie, del 4 (FINALEN)

Dette innlegget er fortsettelsen på “Rikdommens sønner – Ærens glorie, del 3”. som du kan FINNE HER!


Så satt de der. En far og en sønn. Eilert og Holm Holmsen.
Da sola sto opp for få timer siden trodde de at smertenes dager snart var talte.
Først nå hadde det gått opp for dem begge at de var narret inn i en rik manns perverse gleder om sadisme og utryddelse.

“Vi kan ikke gjøre dette pappa”. Eilert så inn i farens øyne, faren var delvis enig.
“Men, hva om jeg tar alle forsøkene, og du går ut med vinnerpottten? Jeg er eldst og har sikkert dratt på meg en uoppdaget sykdom som før eller senere vil tre frem og dra meg inn i døden alikevell…”.

Eilert aktet ikke å svare faren muntlig, før han rakk å tenke seg om hadde hånden hans gitt faren en ørefik.
Gjengen rundt lo hånlig. De så på dette som svært underholdende.

“Vi nekter å utføre dette. Vi går ut igjen, dette er ulovlig..”, kom det fra Eilert som desperat så etter lederen i bygget.

“Dessverre for Dem er det intet De kan gjøre enn å adlyde reglene i dette rom. MINE regler”, kom det fra noen høytalere.
Eilert så inn i sine fars øyne og sa;
“Pappa, ikke faen om jeg vil leve med ditt liv på samvittigheten, hvis du skulle du vil jeg være fattigere enn noen gang. Omså jeg fikk kastet alle verdens millioner kroner etter meg, vil likevel den dyreste skatten være forsømt. Du er alt jeg trenger. Jeg vil ikke leve et liv med aldri så mye rikdom om jeg ikke får dra deg med i det..”.

En høy latter i rommet vibrerte rundt. Med noe dirrende forstyrrelser i volumet kom direktørens røst tilbake:
“Dørene er stengt. Dere kan enten velge å fullføre spillet, eller kaste dere utfor utsikten min. Da dere naivt underskrev mine papirer i går overså dere tydeligvis det lille punktet om at jeg skulle dere nytt liv, mot at jeg skulle få et tilbake!”.

Revolveren som inntil nå hadde ligget uberørt ble plutselig berørt, og løftet opp.
En av rikdommens konkurrenter hadde nå pistolen presset mot sitt eget hode, med sin nærmeste venn rett på andre siden av bordet. Fire blikk vekslet hverandres fortvilelser og angstpregede hjerteslag. Der satt det en far og en sønn, en av dem hadde tatt frem våpenet og skyvd pekeren mot sin egen globus. Om noen sekunder skulle de begges liv forandres.
Et av de ville gå inn i dødens lys, den andre inn i rikdommens levende mørke.

*KAPOFF*
En kropp falt med et smell mot gulvet, med et klask var det truffet.
Et hull i et hode var resultatet av et spill hvor begge var dømt til fortapelse, bare av ulike arter.

Der lå en død spiller med sin absolutt nærmeste som gråtkvalt vitne.
En uønsket vinner ble gratulert for sin “seier”. Han så sin bestevenn og nærmeste familiemedlems blod flyte.
Dørene åpnet seg langsomt – Inn kom det menn med såpe og pose. Et lik ble dumpet, en bloddam ble vasket bort.

Dette var spillet de ikke hadde forhåndslest reglene på.
Dette var spillet både faren og sønnen tapte.

En fattig far med mange penger, og ingen glede.
En død sønn, med ingen penger, men heller ikke lenger evnen til å føle vrede…

Hvem som tapte høyest kan diskuteres over en lav sko.
De hadde alt da de hadde hverandre, og ingen vant da en av dem fikk gull,
for de skulle dele det sammen. Og når en av dem fikk det på papiret,
fikk ingen av dem gleden av det i realiteten. Den enes død var denne gangen ikke den andres brød…

-SLUTT-


KOMPLOTT SAMLING AV ALLE KAPITLENE FOR TRAGEDIEN “RIKDOMMENS SØNNER – ÆRENS GLORIE”:
LES DEL 1, HER!
LES DEL 2, HER!
LES DEL 3, HER!
LES DEL 4 (SOM DU ALEREDE ER PÅ NÅ), HER!

Hva syns dere om denne historien, var den for lang, for kort?
Vi reblogges!

11 kommentarer
    1. Wææ! Nå må jeg lese del 1 – 3! Prøvde å stoppe før jeg kom til slutten, men det var overraskende vanskelig.
      Sv; Er forvirra høne i saueflokken i så måte jeg. Vet ikke lenger hvilken retning jeg løper, men jeg kommer jo som oftest frem dit jeg ønsker, så på en eller annen måte har jeg jo gjort rett da :p
      Nåja, jeg er kjent for mine overdrivelser, så det var nok mersom 10 – 15 “hot or not” “den eller den” “hva synes du?” -poster.. Haha. Av hensyn til den personen skal jeg ikke legge ut link, men h*n er vanskelig å overse hvis du først kommer inn i dragsuget..

    2. Falla Maria: Gledelig å høre at historien falt i smak? Eller bare ble du “fanget” uten å like smaken? 🙂

      Overdrivelser kan være skjønt det, og jeg er litt mellom strømmen og flokken jeg! Hopper litt frem og tilbake, er litt mellomting, NOEEENG ganger. Men kanskje ikke så ofte.. Tror jeg mest er i strømmen egentlig, liker å tro det selv i alle fall.
      Nuuuja, nå skal jeg ikke gjøre meg selv mer forvirrende enn jeg alerede har gjort.

      Håper på å høre din konkrete mening om “Ærens glorie” på slutten! 🙂

    3. Historien er god, men du avsluttet for raskt. Det skulle ha vært et kapittel til, det ble alt for travelt og forvirrende på slutten. Det virker som om du har hatt det travelt med å få det ferdig. Les gjerne over for et par skrivefeil. Tenker ikke direkte på ord som er skrevet feil, som bloddamp og liknende, men et par setninger som kunne ha vært utført litt annerledes for å gi bedre flyt. Du er meget kreativ, du må fortsette å skrive! Hvem vet, kanskje du er den neste Tom Egeland! 😀

    4. Falla Maria: Tusen takk for tilbakemeldingen. Har rettet og skrevet om noen små ting nå, blant annet litt blanding av fortid og nåtid jeg fant spessielt på slutten. Kunne også skrevet om ett par setninger for bedre flyt, det er jeg enig i du. Vi får se, kan godt hende jeg gjør det også i løpet av dagen.

      Men, hvem er Tom Egeland egentlig? 😀

    5. HVA? Har du ikke lest Tom Egeland? 😮 Da foreslår jeg at du tar turen innom en bokhandel eller et biblotek, og så leser du Sirkelens ende, Paktens voktere og Lucifers evangelium!! Det er en triologi som kan leses uavhengig av hverandre. Du har virkelig gått glipp av noe! 😮

    6. SV: Takk for fin tilbakemelding. Innlegget var egentlig mer siktet til den litt yngre jentebølgen her på blogg.no. Og det er helt klart blogger som skiller seg ut, men de er dog vanskelig å riste løs fra den enorme gruppen.
      Klart du kan skrive et innlegg om blogger i løpet av dagen. Fint om de også sender en melding til oss eller lignende, da hvertfall jeg er interessert i å lese. 😉
      – Amalie

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg