Post Wam og Vennerød!

Mulig noen syns jeg maser som et lokomotiv når det kommer til norsk film for tiden, men jeg har ikke tenkt å slurpe igjen smella for det om.

Man kan trygt si det har gått en del i norsk film generelt i det siste. Ikke mye her på bloggen, men i mine tanker og liv utenom. Norske filmklassikere-prosjektet er én ting, men så har det også blitt en del Wam og Vennerød rent uavhengig av det igjen.

Forrige uke kom det to pakker i posten i denne forbindelse! 😍 I den ene lå dvdene «Lasse og Geir» og «Åpen Framtid», og i den andre lå soundtracket til «Hotel St. Pauli», komponert av Svein Gundersen og med Anne Grete Preus på vokal (hvil i fred <3).

«Lasse og Geir» har jeg alt et eksemplar av på blu ray. Men denne dvden bare MÅTTE jeg ha i tillegg da den inneholder en del bonusmateriale som blu ray-utgaven ikke har. 🤓 Blant annet et kommentarspor med Petter Vennerød (igjen, hvil i fred <3), og Lasse Tømte som spilte Geir.

Jeg er vanligvis ikke så fan av å ha to eksemplarer av samme film da det fort tar u”nødvendig” mye plass, særlig for en som stadig utvider samlingen så ofte som jeg gjør. Men når interessen for en film er såpass stor så tenker jeg det er helt innafor å gjøre unntak!

Hørte ferdig kommentarsporet i går formiddag og er ganske fornøyd. Er et par ting jeg syns de kunne kommentert og pratet om som de nærmest hoppet over – som den hysteriske kvinnen i den legendariske busscenen!! Særlig at de ikke snakket mer enn de gjorde om det er jeg litt skuffet over, men alt i alt så er jeg fornøyd med kjøpet, og jeg kommer til å shoppe de resterende dvdene som finnes på Finn (etc.) som tilbyr samme type bonus utover våren. 💸💸

«Åpen Framtid» så jeg for aller første gang i helgen. Og dette ble min tredje Wam og Vennerød-film (eventuelt fjerde om man teller med «Den siste filmen»). Og tatt i betraktning at «Lasse og Geir» og «Bryllupsfesten» var mine to første så ble dette en liten nedtur. Filmen har et veldig nydelig og sentimentalt soundtrack, og en del fine og dels underholdende scener, men satt opp mot mine to forrige filmer så er «Åpen Framtid» dessverre ganske kjedelig. Og langtekkelig, noe Petter selv kommenterer på bonusmateriellet når han sier at de godt kunne klippet filmen ned 20 minutter før de slapp den løs i 1983, og deretter legger til at han ikke skjønner hva de drev med på den tiden. Nå kunne de for så vidt klippet vekk/ ned et og annet fra «Lasse og Geir» og «Bryllupsfesten» også, men særlig «Åpen Framtid» ble litt vel lang på håret etter min mening, uten at jeg har tenkt til å kaste den ut av hjemmet mitt for den grunn.

Og så var det soundtracket til «Hotel St. Pauli» da. En film jeg fortsatt har under status usett, men som jeg stadig håper skal dukke opp i «Norske filmklassikere»-serien! 🥳 Har hatt denne cden på repeat en del ganger nå. Særlig åpningslåta!.. 🖤 men også resten av albumet. Låtene er litt varierte i takt og tone. Den første låta er nokså langsom, mørk og dyster. Men så er det i hvertfall én låt som minner mer om en og annen David Bowie-låt man fint kan danse til på mer energiske og fargerike nattklubber. Alle sangene er fremfør av Anne Grete Preus, men det er også noen tracks uten vokal.

Og alt dette er som nevnt over komponert av Svein Gundersen. En mann som har gjort MYE forskjellige oppgjennom. Han har faktisk laget musikk for alle 15(!) Wam og Vennerød-filmene, men han står også bak musikken til såpeserien «Familiesagaen De syv søstre» – forløperen til «Hotel Cæsar»! Så ikke rart Wam og Vennerød har fått rom i mitt anarkistiske hjerte den senere tiden.

Hva er ditt forhold til Wam og Vennerød? 😃

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Tik Tok: aylarkuklinski

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg