Åtte smuler norsk film

Film på fysisk format er på GOD vei tilbake igjen – i alle fall hos meg! 🤪

Det var en tid hvor jeg var nokså bestemt på at jeg hadde gått over til å kjøpe (og se) film digitalt fult og helt. På den måten sparer man brått en del plass. Men det er også typ den eneste fordelen.

For selv om man har “KJØPT” en film via f.eks Youtube så har man i realiteten bare leid den frem til avtalen Youtube har med et og annet produksjonsselskap er utgått, og de bestemmer seg for å ikke forlenge kontrakten!.. 💀 Nylig kom det frem at Play Station sletter hundrevis av serier fra det digitale biblioteket til folk som i teorien har “kjøpt” de. Dette er dessverre ikke første gang noe man har “kjøpt” digitalt et sted forsvinner, og det er garantert ikke siste gang.

Og enda verre er det med stuff som ligger på strømmetjenester med abonnement. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tenkt å se en film inne på Netflix som jeg har lagt til i “se senere”, som plutselig ikke er der lengre. Og så er det heller ikke alle som har like godt nett.. eller som i utgangspunktet har det, men som deler det med syv og ørten barnefamilier, og som et resultat av dette må lide seg gjennom unødvendig mye bufring større deler av døgnet.

Og jo særere smak man har, desto større sjanse for at man må sjekke innom både en, fem og tyve strømmesider før man omsider finner det man ønsker å se. Om man i hele tatt er så heldig. For det er ikke alt som ligger ute. Og der er særlig en “sjokkerende” stor del av den norsk filmarven “utsatt”.

Og det er mye av denne problematikken som har ført til at filmserien «Norske filmklassikere» ble til i år. Et (FANTASTISK!) prosjekt jeg har skrevet litt om tidligere – i september satte jeg bl.a opp en liste over fem filmer jeg kunne tenkt meg dukket opp – og NÅ er endelig de ti første filmene ute i butikk! 😄

Alle disse filmene eksisterer som et resultat av crowdfunding, hvor jeg har vært med på å finansiere hele åtte filmer! En av filmene («Bryllupsfesten») lå av en eller annen grunn mutters alene i postkassa mi i går, mens resten måtte jeg hente i en felles pakke på Rema i dagtidlig. Og jeg er så utrolig glad for å ENDELIG ha de i hus!!! Har vært helt besatt av å sjekke status for hvor i Norge pakka har befunnet seg siden jeg fikk sendingsbekreftelse på mail på lørdag. Og før det har jeg scrollet facebook-siden Norske filmklassikere ooooooopp og neeeeed flere ganger dagen for å se om det har kommet noen nyheter. Ja.. det gjør jeg for så vidt fremdeles.

Av disse 8 filmene har jeg sett halvparten fra før, og det er «De dødes tjern», «Bryllupsfesten», «Reisen til julestjernen» og «Fjols til fjells». Førstnevnte anmeldte jeg forresten her inne i 2012. Resten har jeg altså til gode, og av disse gleder jeg meg spesielt til å se «Insomnia» som fikk egen remake av selveste CHRISTOPHER NOLAN i 2002. Og tatt det i betraktning er det helt sykehus at ikke flere snakker om den en dag i dag! 110% en glitch i systemet.

Har så vidt det er testet tre av disse blu ray-utgivelsene. Christer (Falck) har flere ganger uttalt at kvaliteten på disse skal være så god at det ikke vil være noe poeng i å gjøre noe lignende på nytt noen sinne. Jeg har særlig vært spent på lyden. Har alt for mange dvder og blu rays hvor lyden er så lav at jeg må skru opp tv-volumet på 100 – og fremdeles har det vært for lavt!..

På de tre filmene jeg har testet i dag («Fjols til Fjells», «Reisen til julestjernen» og «Bryllupsfesten») så er ikke det et problem i hele tatt!! 😘 Bildekvaliteten er dessuten u.p.å.k.l.a.g.e.l.i.g! 😍 Veldig skarpt og sexy bilde! Noen vil sikkert finne på å klage over at filmene “bare” viser 24 bilder i sekundet, noe som man merker best i scener hvor f.eks kamera er i bevegelse, men jeg er usikker på om det er noe man kan hokus pokuse i etterkant da disse filmene sikkert ble filmet sånn i utgangspunktet?

Har sett at noen på Facebook har påpekt at det stadig står skrevet “du” i stede for “De” i undertekstene på «Fjols til fjells». For meg personlig har ikke det noe særlig stor betydning. Jeg kommer neppe til å se de fleste filmene med undertekster, i alle fall ikke før om noen tiår, og jeg tviler på at jeg kommer til å bry meg om dette da heller. Filmene er tekstet på både bokmål, nynorsk og engelsk.

Og «Norske filmklassikere» dreier seg ene og alene og KUN om blu ray, så er du blant de som ligger fastklistret til dvden så er det på høy overtid med en oppgradering! 😂

På innsiden av hver enkelt film finner man forresten litt trivia, skrevet av Arvid Skancke-Knutsen:

… og er man blant de som har bidratt i crowdfundingen så følger det også med et helt eget kort til hver film hvor alle navnene til de som har vært med står skrevet. LYKKE TIL MED Å SPOTTE MEG DER! (hint: ikke let etter Aylar)

Dette er dog ikke det eneste baitet Christer Falck og Platekompaniet har slengt ut i håp om at flest mulig skal kaste seg på finansfesten. Har man vært med å finansiere fem filmer (i den aller første runden som nå er over), så fikk man én valgfri merch med på kjøpet. Og har man vært med å støtte alle ti, ja så fikk man velge seg TO valgfri merch!

Jeg vurderte å backe alle ti, men innså etter noen runder med meg selv at jeg ikke bryr meg nok om «Knudsen og Ludvigsen» og «Den forsvundne pølsemaker» til at jeg gadd å slenge på de siste 498 kronasjene (hver film koster 249). 😅 Men jeg fikk plukket med meg en ting “gratis”, og av det jeg hadde å velge og vrake i så endte jeg opp med denne stilige kaffekoppen!

Håper de fortsetter å lage MASSE slike kopper fremover. Har veldig lyst på en «Jakten på nyresteinen»-kopp (“bombe”!), og noe Wam & Vennerød-relatert hadde heller ikke feil. Jeg mener, noe må jeg jo ha å drikke gult, stivna vann fra.

Og sist, men ikke minst så har jeg kjøpt meg en kalender som jeg tenker å henge nede på hobby-/ VHS-rommet på nyåret. Denne kalenderen er ikke noe man har kunnet crowdfunde. Jeg KUNNE ha fått den “gratis”, men endte opp med å kjøpe den selv da jeg altså valgte meg ut «De dødes tjern»-koppen, samtidig som jeg ditchet Knutsen, Ludvigsen og Mr. Juster-Pølse. 👻

Da jeg bestilte kalenderen tenkte jeg at alle de ti første filmene fra første runde var garantert å være med. Inne hos Platekompaniet får man kun sett fronten av kalenderen, samt aprilposteren, ikke noe mer. Og jeg må helt ærlig si at jeg er litt glad for at min antagelse ikke viste seg å være riktig på en prikk.

Av de filmene jeg ble mest glad over å finne her så “må jeg” trekke frem «Hotel St. Pauli» og «Døden på Oslo S»!! 🖤 Har stadig til gode å se «Hotel St. Pauli», men kømm ånn – det er Wam og Føkkings Vennerød!! Dessuten er posteren veldig min stil. Ja, så er jeg ikke spesielt misfornøyd med hvordan posteren til «Lån meg din kone» ser ut heller, som jeg heller ikke har sett, og for øvrig ikke har noe videre kjennskap til. Det er virkelig noe med hvordan filmcovre ble designet før i tiden. Tror det var mye lettere å “judge a book by its cover” i gamle dager enn nå. Selv om.. folk flest har kanskje bedre råd til å gå på kino i 2023 enn kontra 1958?

Nok en gang må jeg bare få understreke hvor fantastisk jeg syns det er at Christer og co har satt i gang dette opplegget. Jeg håper at folk fortsetter å støtte de filmene de liker eller er nysgjerrige på, og at facebook-gruppen bare fortsetter og fortsetter å ta inn nye medlemmer slik at sannsynligheten for at fremtidige crowdfundinger mislykkes stadig krympes.

Per i dag fungerer det sånn at hvis en film klarer å samle inn 60 000 kroner i løpet av 30 dager så blir blu rayen produsert. Og hvis ikke får alle igjen pengene sine, både rubel og bit. 😎 Man kan velge å gi den summen man vil selv., men vil man ha filmen(e) tilsendt i posten med “skrytekort” når den omsider er klar så må man ut med 249 kroner.

Man kan også være med å crowdfunde diverse bøker om norske filmer. Og hvis bøkene går gjennom så får du navnet ditt på trykk i selveste BOKA!! Hittil har alle bøkene jeg har bidratt på gått inn. Men det er noen bøker som har “gått tapt”, så selv om det er ganske mange mennesker med på laget nå, så er det dessverre ikke alltid alt som går veien enda likevel. Med andre ord; sitter du på gjerdet er det på høy tid å ta løpefart inn mot låven, der hvor festen tross alt er. Link til Norske filmklassikere sin facebook-side har du HER! (om du ikke alt har trykket på de andre jeg har sneket inn 🤨)

Noen vil sikkert med dette innlegget igjen beskylde meg for å drive med reklame, men jeg skriver om ting som har skjedd meg, og navna må jeg jo ha med!

Hvilke norske filmer liker du best? 🎬

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Tik Tok: aylarkuklinski

2 kommentarer
      1. Jo takk for det! 😊 Har nok «litt» med å gjøre at jeg delte dette innlegget i Norske Filmklassikere-gruppen på Facebook som nå huser over 11 000 medlemmer 😁

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg