De Dødes Tjern (1958)

Norske filmer er ikke det som ligger hjerterota mi nærmest. Ikke får det hjelpe at det er grøssere alltid heller.
Likevel De Dødes Tjern er en klassiker som fortjener en mer seriøs anmeldelse.

I hovedrollene møter vi blant annet hele Norges skomaker Andersen, eller Henki Kolstad som han het. Mannen som spilte i Skomakergata på Nrk1 sin romjulserie. Er også lov å nevne at det er selveste bestefaren til Hotel Cæsar-stjernen Kim Kolstad vi snakker om.
I De Dødes Tjern spiller Henki Kolstad kriminalforfatteren av det litt skvetne slaget. Han er ikke den tøffeste av de, og er egentlig veldig søt til tider, på en egen sær måte.

Forfatteren av boken som filmen er bassert på, Andrè Bjerke (også kalt Bernhard Borge som er hans dekknavn/pseudonym slik som at jeg ikke egentlig heter Aylar Von Kuklinski..) spiller også en av de store rollene i denne gamle grøsseren.

For å gjøre det kort om skuespillet. Dette er en norsk grøsser fra 50-tallet. Filmen er 54 år, og jeg overasker neppe noen stakkars sjeler når jeg sier at filmens spill er noe teatralsk. Likevel klarer filmens karakterer å fange oppmerksomheten fra sjela mi.

I filmen er det en gjeng voksne mennesker med forskjellige meninger for litt av hvert som legger ut på det som de hadde håpet skulle bli en hyggelig reise på hytta. Hytta er bygget for 100 år siden av Tore Gråvik. Tore Gråvik var en snodig, fæl fyr som ikke tålte noen andre mennesker enn sin egen søster. Senere i filmen får vi vite at han i tillegg elsket søsteren sin mer enn det som er sunt for et hvert sinn. Han elsket henne kort sagt alt for høyt, og det resulterte i en tragedie, som i de neste hundre årene skulle skape uhygge i nærheten av hytta han bygget, samt tjernet i nærheten.

Filmen har en mørk undertone, til tross for at karakterene er langt mer folkelig og høffelig enn mange mennesker er i dagens samfunn.
I begynnelsen kan filmen minne om mange filmer vi har sett litt for mye av i ettertid. Unge mennesker som drar på hyttetur, eller som drar ut for å kose seg generelt er ikke noe vi kan kalle originalt lenger. Men filmen er ingen Fritt Vilt-film, den er heller ikke noe Fredag Den 13, The Hills Have Eyes, The Texas Chainsaw Massacre.. Den er De Dødes Tjern! Dette er en film som spiller langt mer på andre ting enn det dagens skrekkfilm gjør.


© Bilde er tatt fra budstikka.no


© Bilde tatt fra dagbladet.no

Ikke spyr den ut dusin med involler og blod. Faktisk er den så og si helt skjermet for sånne ting som jeg vanligvis setter grotesk pris på. Likevel! Dette er en god film.
Det er mulig at mange vil finne denne filmen kjedelig, da den ikke har mye av spenningen mange forventer og er vant med i dag. Dialoger har den også en del av, men de er ikke skrevet av en hvilken-som-helst; de er skrevet av Andrè Bjerke.
For fans av tegneserie-gotherinnen Nemi lyder kanskje Bjerke-navnet kjent? Joda, det er faktisk samme person som har mange av de diktene som Lise Myhre har valgt å trykke i bladene sine. Andrè Bjerke hadde god fantasi, og var en mann med mange interesange egenskaper.

Filmen er verdt en titt, og den er faktisk ikke så lang at det gjør noe heller!

Terningkast

Vi reblogges!


#dedødestjern #henkikolstad #andrebjerke #skrekk #thriller #gjenferd #spøkelse #frykt #norge #norsknatur #sorthvitt #sorthvittfilm #film #filmanmeldelse #lisemyhre #nemi #dikt #poesi

9 kommentarer
    1. jeg har filmen og har sett den, men jeg anbefaler den ikke til andre. jeg går for boka.
      mitt problem med filmen var at jeg aldri forsto om det var dag eller natt og mye av spenningen forsvant grunnet dette, jeg er nok ikke helt klar for svart hvitt filmer. men det var ingenting i filmen som kunne ødelegge boka, så du kan trygt se den Ida.
      filmer hvor forfatteren av orginal boka er med å lage, pleier å være mye bedre enn filmer uten.

    2. Gøy at du likte den da, hadde egentlig ikke trodd det, to be honest ;3 Jeg er enig med JIIJI over her, jeg går for boka. Jeg ble faktisk enda litt mer mørkeredd av den, hehe. Jeg har allerede en skrekk for tjern, pga en bok jeg leste som ganske liten… men ja, filmen er egentlig ganske bra og spennende til å vere såpass gammel. Elsker den scenen der “Lillian” går ut i tjernet. :3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg