Asperger suger

Aspergers Syndrom kan virkelig til tider virkelig suge. For meg kan til tider aspergers syndrom gi meg en form for shopoholikerisme.

Med tanke på at det er en stund siden jeg sist gang skrev om aspergers syndrom, så er det godt mulig en del nyere lesere som vet nada om hva det innebærer og er. Og så er det kanskje en del trofaste lesere som har holdt ut her en stund, som kanskje har glemt litt.

Det er ikke ofte jeg får spørsmål om aspergers syndrom i dag. Kanskje er det rett og slett fordi det er så lenge siden det ble nevnt også. Det har kommet stunder hvor jeg har tenkt på å opprette nye spalter om diagnosen min igjen, sist gang var da det kom opp i media at Anders Behring Breivik kan ha aspergers. Ble jeg overasket over dette? Hvis jeg forteller dere at jeg selv har misstenkt at massemorderen har aspergers lenge før det kom opp i media, så betyr vel det; Nei, jeg ble ikke overasket.

Det er mange typiske trekk med den mannen som kjennetegner asperger. Jeg har selv asperger, så jeg vet virkelig hva diagnosen innebærer. Det er ikke sikkert han har det, men for det første.. Han er VELDIG opptatt av hvordan ting skal være og ikke være, han har veldig egne meninger om ting. Kort sagt han er en psykelig perfeksjonist på de tingene han er opptatt av, og mener er viktig og rett. Det er noe jeg selv kjenner meg skummelt igjen i… For det andre, han har tydelig vært veldig oppsluket av enkelte type spill, det er veldig vanlig om man har asperger. For det tredje, han er ikke den beste på sosiale spilleregler, uten at det trenger å utdypes noe nærmere.. Og for det fjerde; Det kan i alle fall virke som han ikke har hatt store behov for å ha mange mennesker rundt seg en stund, noe jeg også kjenner meg igjen i da jeg nærmest avskyr å være blant mange, og heller vil isolere meg for meg selv…

Ja, listen over likheter mellom meg og Breivik er faktisk ikke så få. En av forskjellene på oss er at jeg er ikke rasist, og jeg kunne aldri tenkt meg å drept noen, eller skadet noen. Jeg tror ikke på at Norge blir et bedre sted i fremtiden, og jeg synes også han har en god del rett i mye av det han mener, men hans teknikker og måten hans å komme “i mål på” er totalt uaksebtabel og umenneskelig.

Men nå ble det veldig mye sammenligninger mellom meg og en rave gal seriemorder her. For å gjøre det kort, jeg finner det ikke utenkelig over hode at ABB har aspergers syndrom, heller veldig sannsynlig… Dessverre.
Så skal jeg nå bevege meg til det som i utgangspunktet var nøkkelen til dette innlegget.
Asperger suger, ikke bare for at nå er det kjent at Norges mest forhatte psykopat har trolig samme diagnose som meg selv (i tillegg til sikkert enda mer rart av diagnoser), men også fordi at asperger delvis gjør meg litt “svak” på en negativ måte.

For noe som ikke er hemmelig blant de som kan litt om autisme: Folk med diagnosen har gjerne ikke veldig mange interesser, men de interessene man har er man veldig oppslukt av, og i mitt tilfelle sluker også det en del penger. Horror er et ord som gir meg reisning! Jeg elsker det horrible innen for film, stil og kunst. Senest i dagtidlig sendte jeg atter en bestilling til platekompaniet, på 5 skrekkfilmer. Dere som leser bloggen min titt og ofte nok har merket at jeg suger min egen “lomme” når det kommer til mørke, skrekkbaserte, rocka ting fra dragenshule, cdon, Black-Widow, også videre.

Jeg brenner virkelig for sånne ting. Og spørsmålet mitt til meg selv er, hvor langt skal det gå før jeg blir fornøyd? Svaret er; jeg blir aldri fornøyd. Samtidlig som jeg brenner i overkant masse kroner ukentlig på bøker, filmer, møbler, t-skjorter, klær, musikk og andre ting innen for interessen, så har jeg en annen ting som også tar veldig mye energi. Jeg er så sykelig forelsket i en jente, som jeg vil besøke. I dag sendte jeg henne en melding på facebook, for å fortelle litt om følelser. Problemet mitt er bare at hun bor hjemme, og sånn sett er det lettere at hun besøker meg enn omvendt. For om det blir omvendt må jeg spare til enten hytte eller hotell, noe som jeg har prøvd på snart et år nå, men det har aldri latt seg gjøre på grunn av min kontroll over selvbeherskelse innen økonomi og sparing som rett og slett ikke eksisterer. Jeg klarer det rett og slett ikke.

Hadde hun bodd for seg selv sånn at jeg kunne vært hos henne, så hadde det ikke vært noen sak i hele tatt, for da hadde det bare vært penger til tog/buss å tenke på, og det hadde jeg klart brilant uten problem.. Så inntil videre, er dette en veldig vanskelig sak. Da jeg våkna i dag.. Jeg klarte ikke få henne ut av tankene, hun er som jeg har skrevet til henne selv; nesten det eneste for tiden som får meg til å føle meg menneskelig. Og jeg lurer hver dag på om vedkommende har noe av slike følelser for meg også, jeg har aldri turt å spørt sånn ordentlig, fordi jeg er livredd svaret… Men akkurat nå sporet jeg litt av asperger-temaet igjen…

Uansett, jeg tror dere har forstått meg. Aspergers suger, i mitt tilfelle suger det bort en del muligheter og penger som kunne vært spart slik at jeg kunne sittet med verdens beste gojente akkurat nå…

_______, jeg elsker deg <3

Vi reblogges!

23 kommentarer
    1. Takk som deler dette. Jeg visste veldig lite om sykdommen før jeg begynte å lese i bloggen din. Innlegget var veldig godt skrevet og jeg skulle ønske jeg var opplagt til å komme med en bedre kommentar. Hodet er bare tomt. Ville bare si jeg leser og er så glad folk skaper åpenhet omkring sykdommer som de friske ikke vet hva er. Klem til deg.

    2. hvor bor hun?
      du er ikke den eneste som kjenner deg igjen i norges mest forhatte person, men jeg fikk munnkurv med en gang jeg nevnte det. motsettningen mellom meg og han er at jeg ville ha gjort alt i min makt for å hindre at jeg la min smerte over på andre, jeg hadde heller tatt mitt eget liv først. jeg hater å gjøre andre vondt.
      som jeg har sagt før asberger er både en gave og forbannelse.

    3. meblogg: Du skulle bare vist hvor tom jeg ofte kan være. Er mange ganger jeg selv skulle ønsket å kommet med en lengre kommentar som jeg tror ville vært bedre. Men på en annen side, er lengden nødvendigvis det som gjør den bra? Det viktigste er at folk viser at de bryr seg. Og sånn sett har din kommentar nådd mer enn nok inn i hjertet 🙂 Klem tilbake.

    4. jiiji: Vil ikke skrive noe om hvor mine venner er, og sånn. Men jeg kan si så mye som at hun bor cirka 8-10 timer unna meg, tror jeg…

      Jeg er ikke så motsatt av ABB på den måten, for når jeg tenker meg om fins det noen personer som jeg virkelig ikke liker, og godt kunne fortjent bank. Men jeg ville ikke tatt masse uskyldige liv for at de skal lide, om du skjønner…

    5. ønsket er desverre der, men det var et bevist valg jeg tok da sinnet holdt på å drive meg gal. verden kan være et helvete, men jeg skal ikke gjøre den til helvete for noen andre.

    6. Jeg er redd for edderkopper, og det er Breivik også! Altså…. Jeg skal ikke si noe mer..
      Men du er vel for søt! Håper du får truffet drømmejenta snart <3 Sparing er ikke for alle, sånn er det bare 😉

    7. Jeg vet hvordan du føler og har det, samboeren min har jo som jeg har sagt mange ganger tidligere asperger og jeg må deale med det hver dag som går. Men jeg har lært meg å leve med det, jeg prøver å hjelpe ham med det jeg kan slik at hans situasjon blir enklere når han har det som værst. Men med tiden så har jeg begynt å tenke på om jeg kanskje kan ha en noe svakere versjon av aspergers selv, hvem vet?
      Uansett, man må bare forsøke å gjøre det beste ut av det når ting er som værst. Masse klemmer fra meg <3 Håper vi kanskje kan treffest i sommer når jeg en gang i tiden beveger meg mot Oppdal!

    8. Nintendo Lizzy: Call me, så SKAL vi møtes!
      Man må helt klart gjøre det beste ut av det som er verst, ja det har du rett i. Jeg kan forresten ikke svare på om du har asperger, det må du eventuelt kontakte spessialister om, som jeg måtte. 😉

    9. Det var liksom det som var poenget- du er smart! He he…
      Altså. Folk hisset seg jo så veldig opp når de nevnte at han faktisk kunne ha den diagnosen, pga ting og tang, som mangel på empati.. Folk med denne diagnosen klikket jo nesten i vinkel, fordi de såvisst kunne føle empati og alt det her, og ville ikke bli “sammenlignet” med Breivik.. Det blir bare for dumt i mine ører. Selv om han har denne diagnosen, så betyr ikke det at alle andre som har det vil bli som han- det handler ikke om å sammenligne, eller å sette noen i bås, det handler om å forstå et annet menneske, å godt og vondt.
      Altså, jeg er redd for edderkopper, og det er Breivik også.. Teit, jeg veit, men folk er jo så hysteriske for alt som har med han å gjøre.

    10. Elin Slåen: Skjønner ikke hvorfor folk skal hisse seg opp på det, med mindre de har veldig dårlig selvtillit og selvinstinkt.. Tragisk at noen tenner på slike plugger, alle har uansett noe til felles uansett. Selv massemordere og sivile med og uten asperger! ^^

    11. Ja, nemlig. Det var derfor jeg bare måtte si at jeg også var redd for edderkopper, når han har sagt han er det, og at du kom med så mange sammenligninger ut i fra deg selv. Du greier jo faktisk å se forskjellen på dere også, uten å føle et behov for å forsvare deg selv 😉

    12. utruli bra skrevet, skjønne ka du mene med abb og aspergers..
      syns det e bra du førtæll om dæ å det du “slit me” i forhold til denna autismen. har forøvri en bror med aspergers! å kan dermed en del om det å leve i den situasjon.. vanskelig til tider, men derigjenn godt å se at man alikavæll kan leve i samfunnet, leve som normale menneska.
      du e tøff:)

    13. Hei, interessant og lese om deg og asberger. Jeg har selv en god venn som har asberger. Ble kjent på skolen, vi gikk på vgs sammen. Skolen vår var veldig spesiell, ble av andre sett på som sær og nerdete. For han kompisen min kunne han ikke ha havnet noe bedre sted! Klassemiljøet var så utrolig godt, og alle behandlet hevrandre bra. Ingen mobbing ellet utstøtning eller noe som helst, vi var en god gjeng alle sammen.
      Dette tror jeg betydde mye for Jørn, som han heter. Idag er han veldig sosial og har det generelt veldig bra. Jeg vet ikke om det er ulike grader av asberger, kanskje han er et mildt tilfelle? Men husker hvordan han var i begynnelsen. Lite sosiale antenner, og syyykt opptatt av alt om fysikk og filosofi. Det er han enda, men han klarer å være sosial og. Var så koselig å høre at han for litt siden hadde fått sitt første kyss, hihi 🙂 Han er herlig. Ser veldig ung ut, og har selvironi som bare det og er veldig åpen om diagnosen og seg selv.
      🙂 Lykke til med jenta og penger, hehe.

    14. Hei. Lurer på om jeg kan ha asperger selv. Syns du hadde skrevet litt om d på bloggen din. Så tenkte jeg kunne snoke litt å se om jeg kunne få noen svar 😉 skremmende å oppdage at fins flere sånne som meg.. He he

    15. gothiclove: Det tror jeg ikke du har oppdaget. For det finnes kun ÈN av deg. Men hvis du vil kan vi snakke om det på facebook-chatten, bare å ta kontakt hvis du ser meg online en gang. Mener å huske at vi har hverandre der? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg