Menn (og kvinner) som HATER veganere!

Det er heldigvis mye jeg ikke helt klarer å forstå her i verden. Og tilfeldigvis så er en av disse tingene hatet så mange ser ut til å ha ovenfor vegetarianere og veganere. Det vil si, jeg kan forstå en pitteliten prosentdel av det, men da snakker vi først og fremst om de som har vært borti helt ekstreme tilfeller hvor man f.eks har blitt truet på livet for at man benytter seg av animalske produkter.. At man har fått sprayet “massemorder” på bilen sin – sånne ting..

Men nå er det ikke akkurat slik at denne typen ekstremisme er nevneverdig representabelt heldigvis. Selv er jeg så heldig å få vite av flere som ikke lengre spiser dyr, og ingen av disse er sånn som jeg beskrev nå i ste. Og de er heller ikke sånn at de på død og liv skal prøve å omvende folk som fremdeles spiser kjøtt og/eller fisk, eller som drikker kumelk for den saks skyld. De kan kanskje skrive et innlegg på bloggen sin hvor de deler diverse veganske-oppskrifter og litt sånne ting, men det er stort sett det.

Men når det igjen er nevnt så kan det nesten virke som jeg er ganske så “heldig” akkurat der. For jeg har jo fått med meg en del kommentarer her og der som har vært skrevet av folk som nærmest.. Nei stryk det – som regelrett SKRYTER av at de spiser grønt, og som ser ut til å være av den oppfatning at å droppe animalske produkter er løsningen på mer eller mindre ALT i verden. Trump, Corona-viruset, skogbrannene i Australia, diverse Marthe Brenne-problemer.. Ja, you fucking name it.

Og DISSE kan jeg forstå at mange irriterer seg grønn over – ironisk nok – da det hender at jeg også gjør akkurat det, selv om jeg personlig irriterer meg hakket mer over de som er i den andre enden av skalaen, de som absolutt skal fortelle gud og nordmann hvor mye kjøtt de hiver i seg hver bidige dag, og at kjøtt er livet. Ja, og selvfølgelig, de som stadig skal minne folk om at “men mennesket har jo spist kjøtt siden fra dag 1”. Nå er det forøvrig en god del andre ting også mennesket ser ut til å ha drevet med siden oppstandelsen, uten at jeg helt anser det som en særlig god grunn i seg selv til at vi bør fortsette med det.. Undertrykkelse foreksempel, bare for å nevne noe helt tilfeldig.

Men såååå begynner jeg å tenke litt tilbake til min egen fortid som sterk motstander av Islam. Noe jeg heldigvis har vokst fra meg i dag bare for å ha det sagt, men som jeg fremdeles husker alt for godt når jeg en stadig sjeldnere gang lurer meg til tenke tilbake på det. Den gangen var jeg LIVREDD for at muslimer skulle ta over verden og gjøre mer eller mindre ALT som er gøy og som gjør livet verdt å leve forbudt.

En helt tåpelig tanke nå som jeg har blitt eldre og klokere, og generelt fått et helt annet perspektiv på ting, men igjen.. Kan det være at “litt” av den samme frykten nå hersker blant eks antall veganer/vegetarianer-hatere også?? At det simpelthen er en del svette bacon-elskere der ute som går rundt, og som frykter at denne veganer-trenden til slutt skal gå så langt at det faktisk vil bli totalforbud mot å spise dyr?

For her og nå er det det eneste jeg klarer å fiske opp som en mest logisk “fasit”. Menneskeheten har siden tidenes morgen vært redd for det ukjente, mildt sagt SKEPTISK til nye ting – og frykt er som kjent et av de desidert korteste snarveiene til hat. Som igjen er en kort vei til lidelse og, okei, nå kan mindre indre Yoda holde kjeft i to sekunder.. Takk.

Så igjen? Skyldes dette umettelige hatet mot mennesker som har valgt å ikke benytte seg av ting fra dyr rett og slett at man er litt redd de? Redd for at de skal ta fra de det man (morbid nok) elsker og holder så kjært?

En ting er ihvertfall sikkert. Folk som går rundt og hater på enten det ene eller det andre er og blir noen ekle kjøtthoder!!

Noen tanker?

Aylar Von Kuklinski

Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos

4 kommentarer
    1. Det skyldes vel heller at enkelte fanatiske veganere faktisk har hakket og kritisert , og truet, andre for å velge noe annet enn dem. Det er vel det folk flest skal ha seg frabedt..fei for egen dør? Synd at det er slike som har sluppet til i media. Vær gjerne religiøs, men hold det for deg selv, ikke prakk det på andre, heller ikke via politiske partier…. Vær gjerne veganer, vegetarianer, men respekter at andre ikke er det.
      Jeg ble en stund mektig irritert av Gunhild Stordalens mas og gnål om EAT, rett og slett fordi det er så mye jeg ikke tåler av hennes “diett” pga allergier. Det gjelder flere typer frukt, grønnsaker, nøtter, etc. I tillegg spiser jeg ikke så mye kjøtt at jeg skal behøve å ha dårlig samvittighet miljømessig. Fisk er bedre enn kjøtt, men oppdrettslaks ligger jeg unna. Med lav inntekt kan jeg ikke shoppe svindyre veggisprodukter ukritisk heller.. Jeg tror på den gyldne middelvei.
      På den annen side flyr jeg ikke jorden rundt og forurenser, jeg har ikke stort forbruk av klær og sko, jeg blåser i mote og interiør, jeg har ikke bil. Konklusjon: Jeg belaster ikke miljøet like hardt som omtalte G.Stordalen 😎 Lavt forbruk av ressurser..hehe.

      1. Akkurat når det gjelder de som har oppført seg slik som beskrevet i begynnelsen av denne kommentaren (din altså) så har jeg null problemer med å forstå, men igjen – er det egentlig så mange tilfeller hvor dette har vært/ er et faktum? Mulig jeg er litt naiv nå, men er ikke de som har gått rundt og truet til syvende og sist bare en ørliten prosentandel av veganere/vegetarianere? JEG velger ihvertfall å tro det.

        Og, greit. Det er mulig at hatet ovenfor veganere/vegetarianere i bunn og grunn ikke er SÅ utbredt som man nå kan få inntrykk av i dette innlegget også forsåvidt, men, ja, nei.. Jeg vet ikke helt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg