Om og ommøblering

Forandringer fryder, og forandringer gir energi! I hvert fall for min del.

I løpet av det siste halvåret har jeg hatt ting stort sett på samme sted hva gjelder andre etasje. Tv-delen har ligget i det hjørnet som befinner seg lengst unna trappen, dvd-hyllene nærmest trappen.

Og dette har fungert veldig, veldig godt, noe som i og for seg kan tas som en selvfølge, ellers hadde jeg tatt grep og flyttet på både ting, men også tang for ganske lenge siden. 😊

Slik har ting vært plassert siden slutten av juni:

Som nevnt allerede; Dette har fungert veldig, veldig godt. Likevel har det vært én liten irritasjon, samt én aldri så liten tanke som i det siste har fått meg til å tenke at jeg vil teste ut en annen vri på det hele.

  1. Sola! Den har riktignok ikke vært noen sak siste måneden, men i sommer og i høst har jeg flere ganger irritert meg over at den gjennom glasset til verandadøren har funnet det for godt å blende meg ved å, ja.. skinne meg rett i trynet. Kunne selvfølgelig ha fikset dette ved å dekke for, men..
  2. Ikke at jeg tror dette har vært, eller ville blitt noe sak i fremtiden da det er en brannmur som skiller min leilighet fra de to på andre siden av veggen, samt at jeg ikke har til vane for å ha på så mye lyd uansett, men jeg har likevel tatt meg selv i å tenke hvor godt naboene EVENTUELT måtte høre det, særlig i perioder hvor døgnrytmen min har vært snudd totalt opp ned og jeg gjerne har stått opp i sånn… 18, 19, 20-tiden.. For så å game, se film, eller redigere videoer for den saks skyld gjennom mer eller mindre hele natta. 😄😅
  3. Okei, jeg hintet til at det var to punkter totalt sett i ste, men det er faktisk tre. Kjøkkenet! Jeg vet ikke helt hvorfor, men av en eller annen grunn føltes det både litt rart og litt feil å sitte såpass nærme kjøkkendelen av rommet. Eventuelt det faktum at jeg hele tiden hadde kjøleskapet, kjøkkenbenken osv. i sidesynet. Er helt ærlig ikke helt sikker på hva det var som var greia – jeg vet bare at det har vært noe.

Så tidlig i går, like etter frokost (har en relativt normal døgnrytme nå, dvs. står opp i 4-5-tiden om natta/morgenen, så ikke helt normalt, men… bedre?) bestemte jeg meg for å ta grep. I verste fall er det “bare” (kjempegøy å rote med alle ledninger og sånn) å flytte stort og smått tilbake igjen.

Startet med å hente to flytteesker i gangen nede som jeg fikk plassert bøker og dvder/blu rays i. Derfra var det i grunn bare å ta ned tv, spillkonsoller og pc, for så å tørke, blåse og suge litt støv her og der, før jeg “endelig” kunne begynne å skyve og plassere ting på sitt nye sted.

Og etter først litt “YIHUUUUU, jeg er endelig i gang, dette er faktisk litt gøy”, til “okei, dette er ikke såååå gøy”, til fanden i Helsinki, jeg skulle aldri begynt på dette her, blir jo aaaaaaaaaldri ferdig!!!!!, så så ting omsider ut som dette:

Jeg ble ganske umiddelbart veldig fornøyd med delen som involverer dvd-skapene samt den ene bokhylla. Men når det gjaldt det nye tv-hjørnet.. vel, jeg så fort noen nye uheldige utfordringer, og jeg ble brått usikker på hvor vidt krokodilla hadde prioritert riktig bytte. (Btw: har dagens barn fortsatt de samme krokodille-oppgavene som min generasjon hadde i mattebøkene sine?? 🐊)

  1. Brått var sitteplassen min (høyre side av sofaen) veldig, veeeeeldig nærme vedovnen.
  2. Er det én ting jeg virkelig elsker med denne leiligheten (i tillegg til en drøss andre ting) så er det muligheten til å speide ut mot Oppdal sentrum gjennom vinduene. Plutselig hadde jeg “blokkert” den muligheten litt. Dvs. det gikk fortsatt an, men det var utvilsomt blitt mer vrient.

Så da jeg var “ferdig” vurderte jeg kort å snu tv-hjørnet “et kvarter”. Men jeg gadd helt ærlig ikke. 😒 Jeg var sliten og lei, og hadde mest lyst til å bare spille det nyeste Spider-Man-spillet ut dagen.

Da kvelden så kom snikende begynte jeg å kjenne meg litt kald på hendene. Ute var det blitt 11 minus, og her inne.. Skulle jeg ta sjansen på å fyre opp? Vel, ikke det at jeg var særlig bekymret for sofaen sin del. Men en kjapp vurdering som endte med konklusjon “jeg vil heller være litt kaldere enn foretrekkbart, enn for varm”, førte til at jeg ble sittende rimelig passivt, kald og passe frustrert. Det ble verken noe fyr i ovnen, eller “et kvarter”-flytting for å si det sånn.

Jeg valgte i stede å sitte der å småfryse og irritere meg over mine egne valg, fremfor å ta en raskere og mer smertefri ende på det hele ved å.. gjøre noe med det. Tok med meg frustrasjonen inn på soverommet enda noen timer senere og god natt. Dere vet – gamle vaner er fortsatt stort sett vondere å vende enn “et par” møbler, noen spillkonsoller og andre duppeditter.

Spol så noen timer frem i tid og “GOD MORGEN LAIVET!!!!!” 😃😃😃😃. Ny dag, nye muligheter, ny energi, og ikke minst ny gnist til å ville fortsette å leve.

Sånn i 5-6-tiden i dag danset jeg meg opp trappen som i den musikalen livet mitt stort sett har vært siste halvåret, og Operasjon Snu var altså i gang. En operasjon som skulle ta meg forbløffende lite tid. For i motsetning til i går droppet jeg nå å ta ut blu rays i skapene under tven, og utenom Nintendo Switchen så fikk alle konsollene, pluss tv og pc bare stå helt urørt mens jeg dyttet og pushet.

Ikke sikker på hvor kort tid dette tok, men det gikk altså rimelig fort og smertefritt unna. Og nåååååå mine kjære venner ser tv-hjørnet slik ut:

Er fortsatt noen utfordringer ved å ha det sånn jeg nå har endt opp med, men er det noe jeg har lært på mine 30 år så er det at det alltids vil være NOE.

  1. Liiiiitt svakere nettsignal. Har ikke merket noe til dette når jeg har brukt nettet, utover at jeg ser det når jeg titter på det berømmelige status-ikonet. Men skulle dette bli en relevant problemstilling så kjøper jeg i verste fall en sånn “flytte internettet rundt om kring”-dings.
  2. Lyset i taket. Heldigvis er disse lysene dimebart, og på svakeste styrke er det no worrys. Men det skal ikke mye styrkejustering til før jeg helt klart begynner å kjenne på det. Mulig dette kan fikses bare jeg klatrer opp stigen og får endret litt på hvor lysene skal peke. Og uansett ikke noe biggie sammenlignet med utfordringene jeg ville sittet igjen med om jeg hadde latt gårdagens bli de endelige.

Nei, alt i alt er jeg fornøyd nå! 🥰

Den nye energien jeg hintet til i starten av innlegget føler og kjenner jeg helt klart på nå. Det merkes at dette er en forandring som har gjort sjela mi godt.

Ikke utenkelig at jeg kommer til å ommøblere alt tilbake til start igjen til sommeren eller noe, etter å ha fått hengt noe over verandadøra og hørt med naboene på andre siden om de har hørt noe, men de neste 4-5 månedene tenker jeg at ting skal få lov til å stå som det står.

Sofaen er fortsatt ganske nærme vedovn. Men ikke like nær som i går. Og fra min faste plass i sofaen gikk morgenens fyring med ved i hvert fall rimelig greit. 🔥😊

Okei!! Det er ikke klinus umulius at det blir gjort EN forandring til ganske så snart. Den pappeska bak sofaen.. jeg har til nå brukt den til å oppbevare masse avispapir og kvitteringer. Mulig at jeg i løpet av dagen ender opp med å tømme den, forså å bare legge alt innholdet i en av kjøkkenskuffene i stede.

For jeg er veldig enig i det som sikkert flere av dere har tenkt plenty av ganger nå: den eska hører ikke til i toppetasjen!! 😂

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg