Låst ute, inne

Sikkerhet er ikke bare-bare!

I løpet av den siste halvtimen har jeg strevd med å komme meg innpå mailkontoen. Passordet jeg har brukt de siste to månedene er nemlig utløpt. Og vanligvis er det ikke noe stress å skifte hver 72 dag, men i dag skulle unntaket omsider melde seg. 😏

For hva hvis man ikke har lagret det siste passordet noen steds, og hukommelsen tilfeldigvis er inkludert i dette “noen steds”??

For å skifte passord må man nemlig taste inn det gamle først. Og når selv ikke «Authenticator»-appen kunne hjelpe da jeg heller ikke hadde lagret det siste passordet der..

På et tidspunkt så jeg for meg at jeg simpelthen måtte starte helt fra skrats. Og ikke bare er det på denne kontoen jeg har en del viktige mails, og som jeg attpå til har brukt til å registrere meg med plenty steder, det er også med den samme kontoen og det samme passordet jeg har knyttet Xbox-kontoen min til.

Med andre ord.. Hadde jeg måttet opprette en ny mailkonto fordi jeg ikke husket, eller hadde lagret passord noe sted, så hadde jeg også måttet starte en helt ny achiement-jakt på Xboxen.

Vel riktignok hadde jeg ikke lagret det siste passordet enywhere, MEN jeg hadde lagret det jeg brukte før det igjen. Etter en stund slo det meg at det kunne være en mulighet for at jeg bare hadde gjort noen små endringer på det gamle-gamle. 🤔 Trolig hadde jeg byttet om på noen tall, kanskje bare gjort noen endringer i henhold til hvilke bokstaver som er store og små. Jeg hadde i grunn intet annet valg enn å prøve meg frem. Satse på at jeg greide å treffe blink før jeg virkelig ble låst ute fra det hele..

Etter litt varierende utprøvelser så virket det som at noe endelig skjedde. Nå fikk jeg i det minste ikke et umiddelbart avslag, men på en annen side – det kunne være at nettet brått hadde bestemt seg for å jobbe mot meg. Igjen. Det har tross alt skjedd tidligere de siste dagene.. Jeg krysset fingrene, og håpet på det beste.

Og se der ja! Det skulle til syvende og sist ikke mer til. Etter enda noen nervepirrende sekunder var jeg takk og lov inne igjen, og jeg slipper herved å uroe meg for disse tingene på i hvert fall noen måneder. 😃 Passordet er nok en gang blitt fornyet, og DENNE gang har jeg passet på å ha det lagret et relativt trygt og godt sted. 😊😅

Hvor ofte skifter du passord?

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos

2 kommentarer
    1. Passord kan være noe herk. Jeg prøver å lagre, men det kan fort vise seg det var det forrige. Skifting er høyst variabelt. Jeg er veldig glad der data’n kan huske. Å finne den ultimate gode lagringen og system, har ikke funnet fram til min verden :).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg