Ikke observer – DELTA!

Det å drive på er stadig en kamp. Uansett hva man driver med. Og takk for det. For samme hva man gjør er utfordringer og fornyelser sunt. Til en et viss nivå. Blir det så tungt å løfte og dra at du stadig kollapser, og ikke kommer videre på veldig lenge kan man spørre seg hvorvidt det er verdt det. 🙁 Særlig om energien og betalingen minker mer og mer, mens motstanden bare fortsetter å stige.

Akkurat slik har jeg (igjen) følt det i det siste når det kommer til samtlige av mine plattformer i sosiale media. Særlig Youtube. At bloggen ikke får så mye kommentarer lengre går (stort sett) fint. Jeg er veldig klar over at dette gjelder alle som av en eller annen grunn klorer seg fast, enten vi snakker blogg.no, eller noe annet.

Og jeg vet også at Youtube har fått mer konkurranse med årene, samt at det av andre årsaker er blitt vanskeligere å få til ting der inne. Før kunne jeg legge ut en video om “ingenting” klokka halv fire om natta og vente meg minst 200 visninger innen uka var gått. Slik er det ikke lengre.

Med en rekke endringer innen Youtubes noe særegne måte å “fungere på”, stadig flere og flere konkurrenter (som Tik Tok), og snaut 356 abonnenter så er jeg heldig om jeg i hele tatt runder 50 visninger på en video som er blitt publisert på et såpass dårlig tidspunkt i dag.

Likevel så går dette også stort sett.. helt greit. Det er ikke SÅ viktig lengre å føle at ca hele norge har fått med seg mine siste sprell. Men når jeg har brukt bortimot en hel dag (og iblant mer enn det) på en video, og det så vidt bare er.. 10 stykker som ender opp med å se den. Ja da kjenner man jo på det.  Og da føles det meste så.. meningsløst. 🙃

Og så er det vemodig å tenke på at jeg aldri har vært så flink til å planlegge og redigere det jeg legger ut som jeg er i dag. Mye av det jeg har gjort de siste 2-3 årene er blant det beste jeg har laget noen sinne. Likevel så er det, med et par unntak, ganske få som har sett det sammenlignet med hva som ville vært tilfelle for.. 8 år siden.

Selvfølgelig er det alltids ting jeg kan gjøre annerledes. Ting jeg kan gjøre bedre. Jeg er igjen i en prosess nå hvor jeg driver og analyserer og tenker ut hva jeg kan gjøre fremover for å.. ja rett og slett bli en enda bedre og mer synlig Youtuber.

Men når det er sagt så vil jeg samtidig understreke hvor viktig det er blitt i dag at folk faktisk responderer på det innholdet man liker. Bare det faktum at nettopp DU har sett ene videoen gjennom er en ting. Mye er gjort hvis jeg klarer å få nettopp deg til å se hele, og ikke bare litt. 🤔😥

Men hvis du i tillegg kommenterer, eller i legger igjen en like.. så funker Youtube slik at du just har bidratt i å øke sannsynligheten for at denne videoen vil bli anbefalt til enda flere. Som igjen vil minske sannsynligheten for at den og den Youtubere, Instagram-kontoen, eller hva vi enn snakker om måtte forsvinne en dag, i verste fall. For hva er vitsen med å drive en butikk som går i underskudd, og som stadig fortsetter å tape penger?

Og DET er dagens budskap og bønn fra meg. Legg igjen spor på det innholdet du liker! Du trenger ikke nødvendigvis legge igjen en veldig lang og utfyllende kommentar. “Dette var bra!”, “flott jobba!” eller “Flott bilde / bra video!” holder i massevis. Og om du av en eller annen grunn ikke føler for å legge igjen en kommentar så settes det veldig stor pris på om så mange som mulig la igjen en “like” – sett at videoen, eller whatever, faktisk appellerer til deg på et eller annet vis! 💜

Ikke “bare” observer. Delta!! 👍👄👎

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos

4 kommentarer
    1. Jeg vet ikke om kommentarer får videoer til å få mer seere, det er nok heller mer hva selve videoen er, som folk finner appellerende når de ser eller finner den. Men ja, folk bør legge igjen likes og kommentarer hvis de har sett alt av videoer og syntes det var bra. En annen greie er at jeg føler det er vanskeligere å få gjennom kommentarer der nå enn før. Youtube har et ganske avansert filtreringssystem for tiden.

      1. Selvfølgelig har innholdet mye å si. Men sosiale media funker faktisk sånn, enten vi snakker Youtube, Instagram, Tik Tok eller noe annet nå, at jo flere som har sett gjennom alt, kommentert og likt – jo større sannsynlighet er det for at disse videoene vil bli enda synligere for enda flere.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg