Hvil i fred Storm


© Bildet er tatt fra blogg.tv2.no.

Det er egentlig litt rart å tenke på at det nå er hele 11 år siden jeg satt på rommet mitt hos pappa på et noe hardt gulv mens jeg svært så ivrig fulgte med på det som engang het for “Jakten på en Cæsarstjerne”, som var Hotel Cæsars eget reality-show hvor vi fikk følge en gjeng ungdommer som alle hadde en drøm om å få bli seriens nye søskenpar, Liv og Storm. Etter seks intense og spennende programmer ble det så klart at hele Norges nye Cæsar-stjerner het for Kim-Daniel Sannes og Nathalie Tonga.

Og særlig førstnevnte skulle vise seg å bety en hel del for meg de neste 11 årene. I starten spilte han en energisk trøbbelmaker som hadde VELDIG mye rart for seg. En rebell til fingerspissene som man uten å overdrive kan si skapte massevis av drama allerede bare det første halvåret. Noen som husker den scenen hvor Storm frivillig ble sendt nedover akerselva i en tønne? Eller da han og Vilde (dattera til Svein Krogstad) laget film med bysten av Georg ikledd burka? For ikke å snakke om alle de saftige fornærmelsene han leverte til sin storebrors daværende kjæreste Daphne Flaa? Som dere sikkert skjønner, minnene er mange!


© Bildet er tatt fra tv2.no.


© Bildet er tatt fra seher.no.

Og vel.. Selv om jeg nok aldri har vært like “ille” som det Storm var den gangen så var dette likevel en karakter jeg kjente meg en del igjen i. For særlig det å være en outsider med mye innestengt aggresjon og frustrasjon var noe jeg følte appellerte ganske mye til meg selv den gang da. Jeg hadde/ har forsåvidt ikke opplevd å miste begge foreldrene mine. Jeg har ikke opplevd å blitt banket opp tid blods på grunn av pengegjeld. Jeg har heller ikke noen anelse av hvordan det må være å ha en søster som sliter med alvorlige spiseforstyrrelser. Men følelsen av å stadig ha en stor uro i meg, følelsen av å ikke passe inn noe sted – den har jeg kjent en del på selv.

Ettersom årene bare har gått og gått kan man trygt si at Storm har forandret seg en del. Det er ikke det at han ikke har hatt for seg en del snåle påfunn i det siste også, for det har han jo, men har langtifra vært like “sinna” som han engang var. Og man kan også si at han generelt har blitt mer moden med årene, en hel del mer ansvarsbevisst. Men fremdeles ganske impulsiv, det må sies. Vel, det vil si.. Ikke nå lengre. For torsdag forrige uke skjedde det som jeg ikke helt trodde KUNNE skje. Storm ble nemlig skrevet ut av serien. For godt.

Alle som har fulgt i hvertfall litt med de siste månedene har nå fått med seg at Storm og Vilde har ei datter sammen som heter Vilja og som veldig plutselig dukket opp på hotellet like før jul. Ei jente man trygt kan si har en del til felles med begge sine foreldre, og ei jente som Storm veldig tidlig i det ganske så plutselige farskapet viste at han var villig til å gjøre absolutt alt for. Ja, han var til og med villig til å balansere på stoler som var stablet oppå hverandre nokså høyt oppi luften for å hjelpe henne med å komme ut av en løgn hun hadde servert sine “venninner” på skolen som gikk ut på at faren var en profesjonell balansekunstner.


© Bildet er tatt fra vg.no.


© Bildet er tatt fra tv2.no.

Et stunt jeg egentlig aldri der og da var så veldig redd for skulle få noen viktige følger for ettertiden. For er det noe Storm har bevist gjennom sin karriere på Cæsar så er det at han er en overlever. Liksom, hallo – han har tross alt overlevd to selvmordsforsøk, en temmelig skjebnesvangert brann, minst et bilkrasj, et par drapsforsøk, og ikke minst sørgelig mange tap på kjente og kjære som har betydd skrekkelig mye for han. Bare for å nevne noe. Så skulle et balansestunt noen meter oppi lufta være det som til slutt tok knekken på han? Neppe.

Og når fakta til slutt ble smadret ned mot bordet så viste det seg at… At slik skulle det heller ikke bli. For stuntet gikk som mange nå har fått med seg bra, men bare noen minutter senere skjedde det derimot noe annet.. For mens han så sto trygt på bakken og signerte autografer til noen mildt sagt begeistrede barn ble han omsider stukket av en veps. I munnen. Og dessverre for Storm så skulle altså dette lille stikket få en meget alvorlig konsekvens. Han falt sammen foran alle barna, inkludert sin egen datter, og vips var denne episoden over. Rulletekst hversågod!!

Og apropos over.. Noe av det aller første vi så fikk se i neste episode (altså den som ble lagt ut denne uken) var Storms kropp liggende i ei kiste. Så jupp, for dere som ikke måtte ha fått det med dere enda – beklager om dette blogg-innlegget nå ble som en spoiler rett i fleisen for dere, men Storm er altså nå dessverre utskrevet av serien, med døden som følge. Og for en ironi det er at det altså var en fuckings VEPS som til slutt skulle være Storms siste stikk. Men slik er gjerne livet i “den virkelige verden” også. Det er sjeldent det vi tror vi skal dø av som faktisk “kommer og tar oss”. #hvaervitsen


© Bildet er tatt fra seher.no.

Så.. Denne uken har med andre ord vært en noe trist uke for mange fans der ute, inkludert meg selv. Var det en karakter jeg aldri helt trodde at forfatterne av Hotel Cæsar ikke ville våge å drepe (sammen med Juni, Pelle og Eva), før eventuelt aller siste episode, så var det Storm. Til tross for at det nå har gått noen dager er det fremdeles en del seere der ute som enda er i sorg, og det er på ingen måte noe rart. For for mange har Storm vært som en del av familien, lenge. Og nok en gang vil jeg bare få sagt: meg selv inkludert.

Det kan sikkert høres rart ut for enkelte av dere. Men for meg er altså ikke Hotel Cæsars karaktergalleri “bare” figurerer i en tv-serie. For meg har ganske mange av Hotel Cæsar sine figurer vært så utrolig mye mer, og særlig det at Storm nå er død og begravet, bokstavelig talt, syns jeg er litt trist. Jeg har denne uken mistet et forbilde, en bror, og en veldig god venn. For meg har Storm vært en fyr som har inspirert meg gjennom tykt og tynt, en kompis som så og si aldri har sviktet. Og selv om han “bare” har vært og er fiksjon, så føles det på så mange måter ikke slik likevel.

Helt til slutt vil jeg bare nå få takke den fantastiske skuespilleren Kim-Daniel Sannes (som HELDIGVIS lever i beste velgående av det jeg kjenner til) for en fantastisk innsats. Etter min mening er Kim et av de aller dyktigste skuespillerne som noen gang har vært med i Hotel Cæsar, og hadde det ikke vært for deg Kim så tror jeg kanskje ikke at Storm hadde kunne vært en såpass stor del av dette universet såpass lenge da jeg blant annet ikke kan se for meg noen andre spille denne rollen like godt gjennomført som nettopp DU nå har gjort. Tusen takk for 11 fantastiske år, og masse lykke til videre!

Og sist, men ikke minst. Storm Liland Anker-Hansen – hvil i fred <3


© Bildet er tatt fra tv2.no.

Hva er ditt beste Storm-minne?


#hotelcæsar #storm #stormlilandankerhansen #stormankerhansen #død #døden #liv #livet #æra #fiksjon #skuespiller #adhd #tv2 #karakter #legende #legendarisk #trist #rip #appell #minne

7 kommentarer
    1. Har du fått nytt design på bloggen siden sist jeg var innom? Eller er det bare hjernen min som spiller meg en liten spøk? Uansett, jeg liker det! Det kler innleggene dine og det som for meg virker som personligheten din! 😀

    2. Jessica Kristiansen: Hmm, nei? Jeg har nok ikke det. Kanskje du var innom fra en annen plattform eller noe sist? Bloggen har nemlig et litt annet design på pc enn den får om man besøker den fra mobil 🙂

    3. Kim-Daniel har utviklet seg som skuespiller fra han begynte i Hotell Cæsar til han sluttet. Jeg fikk æren av å spille inn en scene sammen Kim-Daniel. Da spilte jeg misjonær, og leverte et brev til “Storm” som “Cecilie” hadde sendt fra Afrika.
      Hilsen
      Toril

    4. Toril: Jepp, utvilsomt! ^^

      Ah, det husker jeg faktisk litt av. Har du vært med å spilt i Cæsar flere ganger? Vet det er flere oppgjennom årene som har hatt flere roller der blant annet, så derfor jeg spør om akkurat det nå ^^

    5. Mitt første statistoppdrag var som hore da karakteren Svein skulle finne en hore til Holger. Så har jeg vært statist flere ganger som “gjest” på hotellet, i lobbyen og på restauranten. Det har vært kjempegøy å se hvordan de jobbet, og hvor flinke skuespillerne var.
      Hilsen
      Toril

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg