Banan VS. leverpostei

Så har det endelig skjedd. Folk har ventet på dette helt siden tidenes morgen. I generasjoner har folk kranglet og debattert, uten å komme noe særlig langt. Familier har gått tapt. Flere titalls kommuner har gått til grunne. Alt på grunn av et eneste spørsmål. Hva er egentlig best – banan eller leverpostei?.. I dag mine kvinner og menn, i dag er den store dag. For etter mye blod, svette og tårer er det endelig klart for å kåre den aller beste. Nå står de to rivalene side ved side, klar for en aller siste kamp.

Så, jeg spør dere igjen.. Hva er egentlig best – Banan eller leverpostei?

BANAN eller LEVERPOSTEI?

stay goregeous 

15 kommentarer
    1. Historikk som kan hjelpe til å nå en bestemmelse om dette eksistensielle problem.
      * Leverpostei som skandinavene kjenner den, ble så vidt det vites oppfunnet av franskmannen François Louis Beauvais, som hadde butikk i Østergade i København. Herfra ble leverpostei med franske trøfler solgt første gang den 20. oktober 1847, en eksklusiv vare som kun de færreste hadde råd til.
      * Bananen ble domestisert i Sørøst-Asia, der det fremdeles vokser mange ville varianter. De eldste sporene etter banandyrking er fra Kuksumpen på Papua New Guinea og er mellom 7 000 og 10 000 år gamle.[
      Norges forhold til banan og leverpostei er en virkelig tvist om tradisjoner; kansje vil de fleste tenke at leverpostei er mer norsk og burde gape over denne saken, og bananer – nei nei..men vi må ikke glemme gode gamle Banos som ble introdusert til Norge så tidlig som 1930-tallet. Her er det ikke lett å velge hva som er best…
      personlig vil jeg anbefale banan på grunn av mange svensker flytter til Norge for å skrelle bananer i fabrikken på Sunda, gir lokalmiljøet noe tilbake med å beholde arbeidsplassser + at noen svensker kanskje blir igjen og starter familie som da forhåpentligvis vil øke forståelsen og kjærligheten mellom svenske og norske folk. Men personlig hater jeg banan, det smaker helt forjævlig.

    2. Situasjonsbasert.
      Hvis jeg alikevel skal spy er helt klart banan best.
      Hvis jeg skal spise til vanlig uten risiko for oppkast; leverpostei.

    3. S: Oi, må helt ærlig innrømme at jeg ikke trodde at noen skulle komme til å svare såpass seriøst og utfyllende på akkurat dette dilemaet! 😮

      Takk for en lang, fyldig og veldig god kommentar! Selv er ikke min kunnskap så alt for bred på verken banan eller leverpostei-området, men på den andre siden ser jeg ingen grunn til å tvile på at det du nå har skrevet er sant! ^^ Nok en gang – takk! ^^

    4. da jeg liker bananer særdeles dårlig kan jeg kjenne meg igjen i banan-oppkast tematikken her; det er bare en drøy o rimelig sær smak på den greia av frukt og jeg vet med min flaks om jeg skulle befinne meg vasket i land på en øy så hadde den sikkert vært fylt med kun bananpalmer; tvunget til å trykke ned de derre vasne o myke greiene mens tårer triller ned mitt kinn pga er eneste føden jeg har å leve på; mens må gulpe ned oppgulpet – så da er greit at banan smaker banan allikevell.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg