Unfriended (2014)


© Bildet er tatt fra filmweb.no

Det begynner å bli en stund siden jeg ble noe særlig “skremt” av en skrekkfilm nå. Med mindre vi trekker i fra It Follows i det store regnestykket kan det se ut antallet filmer som har påvirket meg på andre måter enn at de bare har fått meg til å skvette litt rett og slett har vært på 0 de siste 2-3 årene.

Men nå i natt (denne linjen blir/ ble skrevet 20. august 2016 kl. 05.15) har det skjedd igjen. Jeg har akkurat sett Unfriended, og selv om jeg har en følelse av at den vil gå noe i glemmeboka om et par uker så er det likevel en film som fikk meg til å tenke og føle på litt andre måter enn hva jeg ellers har gjort mens jeg har sett andre filmer fra denne sjangeren de siste årene.

Noe av det som for min del gjør at denne filmen nå har klart å påvirke meg litt ekstra enn hva jeg normalt ville blitt er det faktum at så og si hele sulamitten foregår på en dataskjerm, særlig Facebook, Spotify og Skype er blitt meget godt reklamert for denne gangen. Og er det et sted jeg har tilbragt en god del tid med venner på for en tid tilbake så er det Skype.


© Bildet er tatt fra filmweb.no


© Bildet er tatt fra filmweb.no

I løpet av de aller første minuttene får vi sett en ganske så uhyggelig video fra LiveLeak av ei ung jente ved navn Laura Barns (spilt av Heather Sossaman) som begår selvmord med hele skolegården som vitne. Like etterpå får vi opp en annen video som trolig skal ha vært årsaken til at Laura ikke orket å leve lengre – en ganske så stygg fyllevideo hvor Laura har blitt hengt ut av sine “venner” på det groveste.

Ellers holder stort sett resten av denne filmen seg til Facebook og Skype. Så og si 80% av denne filmen (om ikke mer) er en Skype-samtale mellom en vennegjeng som starter ganske avslappende og rolig, men som etter en veldig liten stund bare blir mer og mer creepy.

For vennegjengen er nemlig ikke alene. Bak i kulissene gjemmer det seg en mystisk, ubuden “gjest” som mer eller mindre klarer å skremme livskiten ut av de små marionette-dukkene som en etter en skal få sine tråder klippet av. Her er det mer enn nok ubehag i vente.


© Bildet er tatt fra filmweb.no

Alt i alt syns jeg Unfriended er en ganske så god film. Ikke den beste jeg har sett. Jeg vil heller ikke kategorisere den som “dritbra”. Men likevel så har den klart å klatre litt høyere opp enn bare “midt på treet”. Jeg liker veldig godt virkemidlene som er tatt i bruk denne gangen for å fortelle den historien vi får servert. Skuespillerne syns jeg leverer, og alt i alt er dette en ganske så ubehagelig, og til tider en litt skremmende film.

Det er selvfølgelig noen ting man kan hakke på også her, foreksempel er det dessverre som regel er ganske åpenbart når vi kan forvente oss å bli “jump-scared”, litt sånne ting.. Men alt i alt syns jeg altså likevel at Unfriended er en ganske grei, ubehagelig greie. Skulle jeg bli utilgjengelig på Facebook eller Skype de neste dagene vet dere nå hvorfor..

Vi reblogges!

4 kommentarer
    1. Hege Kristin: Med mindre du lett får vanskelig for å sove og sånn etter slike filmer ser jeg ihvertfall ikke grunn til å la være. 🙂 Fortell gjerne hva du syns hvis du bestemmer deg for å se den!

    2. Jeg klarte ikke se denne filmen uten å le, fordi jeg syntes den var latterlig dårlig, men det er min helt personlige mening! Jeg så denne med en kompis, og vi lo begge av hvordan denne filmen var bygd opp, men jeg er en veldig kritisk person når det kommer til film 🙂
      Jeg tenkte faktisk tidligere idag på den scenen hvor Laura tar livet sitt… Skyter seg selv.. med strak arm. Hvem gjør det?? Hvordan holder man en pistol komfortabelt, holder strak arm, og skyter seg selv? Det er jo faktisk veldig morsomt, synes jeg da. Du burde ta en titt på YMS, https://www.youtube.com/watch?v=-qEGnktvfCQ , som klarer å formulere seg litt bedre enn meg. Men såklart, å like denne filmen er jo bare bra! Jeg skulle ønske jeg kunne være litt mindre kritisk, men som en som redigerer selv, klarer jeg ikke se en film uten å tenke på hvordan den ble lagd, desverre. Ha en fin dag ! 🙂

    3. Kanskje en kritisk kritiker: Er det et inntrykk jeg har når det kommer til folks reaksjoner på denne filmen så er det at ENTEN så hater man den, eller så ELSKER man den. Jeg har ihvertfall enda til gode (tror jeg) å lese fra noen som heller er mer nøytral, og bare det igjen gjør jo at jeg tenker at her har Unfriended virkelig lyktes med noe på lik linje med Paradise Hotel, Se & Hør, Justin Bieber og Star Wars, samt et få par andre ting jeg kan komme på her og nå. Uten videre sammenligninger for øvrig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg