Videojakten


© Bildet er tatt fra wikimedia.org

Det er nå meget mulig at enkelte av dere tenker på meg som en eller annen Gammelsmurf, men det får så være. Jeg syns nemlig det er på tide å smurfe litt om gamledager, fra da jeg var bittelitt yngre og mer uerfaren enn jeg er i dag. Make sense.

Man trenger ikke å ha (for)fulgt meg verken i det ene eller andre hjørnet spesielt lenge for å ha observert at jeg ESKLER (hipp hurra for skriveleif) film, spill, musikk, tegneserier, t-skjorter, samlefigurer, diverse leker og etc.

Og jeg skal være såpass Datasmurf å innrømme at jeg er meget takknemlig for det brede verdensvevet vi har i dag, bedre kjent som Internett. Men samtidig savner jeg den tiden man kunne gå inn i en fysisk butikk i håp om å finne noe å ta med seg hjem.

Kanskje kunne jeg finne en av de James Bond-filmene jeg enda ikke hadde på VHS/ dvd? Apropos… Er det noen som husker den tiden hvor det ikke var helt uvanlig at visse filmserier på dvd og VHS hadde cover som var noe puslespill-aktig?


© Bildet er tatt fra setiathome.ssl.berkeley.edu


© Bildet er tatt fra covertr.com


© Bildet er tatt fra gibud.no

Hvorfor man nesten aldri ser sånt lengre er for meg et smurfestort mysterium. Okei, nå skal jeg ta en pause fra den smurfingen min, bittelitt. Jeg personlig syns i hvertfall det er noe tragisk at det nesten ikke lages sånne type cover mer. Jeg hadde gledelig kjøpt hele James Bond-serien enda en gang om det f.eks kom ut en blu ray-edition med plenty av ekstra-stuff og hvor coverne var “puzzles”. De aller fleste filmseriene jeg liker (Saw, Star Wars, Nightmare On Elm Street, Friday The 13th..) hadde jeg forsåvidt gjort det med. PENGER har jeg mer enn nok av, skreik brura og strødde rundt seg så gjestene glemte å gi henne ris. Hun fikk lasagne av presten i stede.

Men… Det er ikke “bare” gleden over å kanskje få fullføre diverse “puslespill”-serier som gjør at jeg savner de gode, gamle fysiske filmbutikkene. Generelt er det noe helt annet å søke opp filmer over nett forså å ved et par museklikk bestille de og plukke de opp i postkassa 1-14 dager etterpå, og det å bla gjennom film etter film for hånd.


© Bildet er tatt fra careymartell.com

Hvis man skal handle filmer fysisk i f.eks lille, stygge Oppdal i dag så er ikke utvalget stort. Det finnes et og annet hos dagligvare-butikkene, bensinstasjonene, samt Elkjøp og Expert, men det de har er ikke mye å skryte av.. Det er så og si bare de aller mest mainstreama familie-perlene som “alle” snakker om som er å finne…. Pronto. Kjedelig!

Selv om det er en stund siden det fantes noe godt utvalg av film her nå så husker jeg fremdeles som om det var i går spenningen i å lete etter en ny skatt til skattekammeret. Nå er det vel kun et få utvalg butikker i de absolutt største byene i Norge som man faktisk kan gå på skattejakt i… Forandring fryder, sies det. Men en vær mynt har som kjent alltid en bakside.

Savner du å jakte på film fysisk?

Vi reblogges!

6 kommentarer
    1. Haha tenker veldig mye på det samme for tiden. James Bond coverene forandrer seg hvert fjerde år hvertfall har jeg sett. Holder på å kjøpe mye dvder selv og tenker veldig mye på covere..Problemet er at coverne blir tynnere og tynnere… til og med med tv-serier bruker de vanlig dvd boks som med en hvilken som helst film… Hadde en greie med MacGyver DVD-ene.. Bestilte de to første sesongene for to år siden.. og da var det fine solide cover med hefte og bra bilder inni.. Men da jeg bestilte tredje sesong for noen uker siden så var det bare et vanlig film cover med alle DVDene inne in en bunke… Bildet på coveret var annerledes også.. Greit nok og praktisk det.. men det var noe dritt når jeg først har de solide coverene og får ikke kjøpt det mer med resten av sesongene… Vil ikke se så bra ut i hylla og greier.. Blir rot. Målet var å få tak i alle de fine coverene som man ser i denne videoen. som i denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=TMn7r5P044s Wow skrev mye her… Har tenkt til å gjøre som MacGyver og lage noen ytre covere selv..

    2. De Olsenbanden vhsene fikk jeg av en kamerat til jul i 2013 (vi har en praksis med å gi hverandre upraktiske julegaver, han pleier å få en uåpnet vintage Batman Forever (han er den ene som liker Val Kilmer Batman best) frokostblanding hvert år av meg, til sin samboers store glede) og de ble liggende i bagasjerommet på bilen som jeg skrotet tidligere i år. Det beste med settet er at det bare inneholder 13 av 14 filmer (siden Olsenbandens siste stikk kom ut etter at settet ble laget) så det er ukomplett.
      Ellers så la den siste videosjappa i Moss ned før nyttår, hvil i fred.

    3. Dark Elf: Hehe, ja de forandret seg ganske ofte, ja. Husker godt at det var spesifikke filmer jeg var på utkikk etter til samlingen min. Så kunne det være at jeg faktisk fant den filmen jeg lette etter, men med feil cover sånn at den ikke helt passet inn sammen med resten.. xD

      Apropos MacGyver så har jeg hele serien i en liten boks, kostet oppi 1500 kroner da jeg kjøpte den for noen år siden, nå koster den såvidt en 500-lapp tror jeg.

    4. Henning: Ah, så upraktisk av dere xD

      Trist med den videobutikken.. Men det er dessverre den veien samfunnet ser til å gå nå… Alt blir mer og mer digitalt. Helt klart sine fordeler, men samtidig føler jeg at en viss sjel stadig går i oppløsning..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg