Døgnrytme Vs. Boveiledning

Det er bare å innrømme det først som sist, jeg eier ikke døgnrytme. Jeg har aldri vært noe a4-menneske, og kommer aldri til å bli det. Min indre klokke har ikke 24 timer. Så hvorfor skal jeg prøve å tilpasse meg noe jeg ikke kommer inn i? Hva er vitsen med å tvinge på seg et par sko som er for små og som skader føttene dine om du går med dem over lengre tid? Nettopp!

For noen uker siden luftet jeg det faktum for terapeuten min at jeg hadde et ønske om at noen skulle komme innom meg en gang i blant for å gi meg råd om hva slags vaskemidler og redskaper jeg skal bruke på forskjellige spesifikke steder hjemme hos meg, og generelt gi meg råd om hvordan jeg skal få rengjort enkelte steder best mulig.

Jeg har egentlig en ganske god peiling på det aller meste, men det var et par særområder jeg ikke hadde fått rent ordentlig som jeg trengte litt hjelp til. Når det er sagt, jeg har vært helt uinteressert i at noen skal vaske for meg, det har ikke vært aktuelt i hele tatt fordi jeg er en stolt mann som vil gjøre ting selv. Det er altså ene og alene bare at noen skal observere meg og fortelle hvordan jeg skal gjøre det jeg er interessert i.

De siste ukene har jeg nå hatt en kvinne fra boveiledningen i Oppdal til å komme innom hver tirsdag klokken 9. Det har som regel gått helt greit å komme meg opp til da, hvis man ser bort ifra at jeg sto opp litt i siste liten forrige tirsdag. Det har selvfølgelig ikke bare vært dagen før og sånn at jeg har tenkt på dette. Dette har rett og slett småplaget meg litt hver dag i det siste. Jeg har ikke klart å konsentrert meg nok når jeg foreksempel skulle ha satt meg ned og kost meg med en film, fordi jeg har sittet og ikke klart å la være å tenke på at jeg bør legge meg til det og det tidspunktet sånn at jeg ikke fucker til døgnrytmen.

Faktumet er at jeg har som regel vært veldig en flink gutt de siste ukene. Jeg har lagt meg til en fornuftig tid, uten at det har vært spesielt positivt for meg. Igjen, jeg har ikke en indre klokke på 24 timer som mange av dere andre har… Det å legge seg når jeg ikke er trett nok er for meg ofte ikke en bra ting, rett og slett fordi da blir jeg liggende og plages av forskjellige slitsomme tanker. Jeg er en person som ikke bare kan sitte rolig uten å ha noe å gjøre på, noe å distrahere meg med. Så det å legge meg når jeg ikke er trett nok, det funker ikke for meg.

Så… I morgen håper jeg at det er siste gangen. Det er heldigvis jeg som bestemmer hvor lenge hun skal være her utfra når jeg føler at jeg har fått grep på de stedene jeg har vært usikker på hvordan jeg rengjør best mulig. Det siste jeg føler at jeg trenger litt tips på en hvordan jeg rengjør vinduene. Jeg prøvde nemlig å vaske vinduene mine en gang i fjor sommer… Resultatet den gangen ble verre enn hvordan det var før jeg begynte, så jeg hadde med andre ord gjort et eller annet feil.

Forhåpentligvis så kan jeg “si henne opp” etter i morgen. Det er jo ingen vits i at hun skal fortsette å komme hit likevel når jeg føler at jeg mestrer de områdene i huset jeg var usikker på for noen uker tilbake.

Jeg gleder meg sånn til jeg kan være oppe og gjøre akkurat det jeg vil igjen med god samvittighet uten å være redd for at døgnrytmen skal skli ut. Det er så utrolig greit å ikke ha en spesifikk ting jeg må stå opp til fast slik som nå. I hvertfall når man er sånn som meg.

Sååå… Jeg håper bare at været er med meg i morgen sånn at jeg kan få tatt de vinduene, og deretter si opp hjelpen fra boveiledningen. Har ikke så veldig lyst å stå ute og vaske vinduer om det foreksempel blir regn… Håper heller det kan regne en del i natt, for en siste ting jeg føler for å nevne er at jeg sliter noe med allergi nå, og jeg har ikke penger til å kjøpe meg allergitabletter før på fredag… Eller, jeg har et par tusen på en viss sparekonto, men de er jeg veldig nazi på at jeg ikke skal røre.

Vi reblogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg