The Caretaker (2008)

Det finnes tusenvis på tusenvis med skrekkfilmer hvor settingen er at en gjeng ungdommer drar til sted X og blir jaktet på og slaktet en etter en av en gal, gal manneting. Mange av de er latterlig identiske og har lite som skiller seg ut fra andre slike filmer. Men det finnes noen som skiller seg mer ut, “The Caretaker” foreksempel.

Det er Halloween og noen gutter har planlagt å skremme jentene ved å ta de med til en gammel fruktdyrkingsgård som har en noe spesiell og tragisk bakgrunnshistorie. De blir alle kjørt i en flott limousin og ser ut til å ha en midlertidig grei kveld, så langt. Når de ankommer gården blir jentene umiddelbart nokså skeptisk, men lar seg likevel overtale til å bli med inn.

Alle setter seg ned på gulvet mens en av guttene setter på noe skummel bakgrunnsmusikk fra en cd-spiller mens han forteller om hva som en gang har skjedd på stede. Ifølge historien skal det ha bodd et ektepar i huset. Et ektepar som ikke bare hadde et idyllisk forhold da mannen i forholdet (The Caretaker) var ekstremt sykelig sjalu. For å gjøre historien kort; han drepte henne, etter en stund.

Når historien er fortalt ferdig hører de noen lyder utenfor. Guttene er sikre på at det er en av kompisene deres som (etter deres plan) står bak. Men når de litt senere kommer over en død mann i huset er heller ikke guttene like tøffe lengre. Jentene tar ikke den døde mannen seriøst og tror han er en del av planen for å få de skremt. Som dere sikkert sitter og gjetter så er ikke våre unge venner helt alene… Den groteske og mørke historien baller på seg et nytt, blodig kapittel.


© Bildet er tatt fra beyondhollywood.com


© Bildet er tatt fra beyondhollywood.com

Jeg har med vilje valgt å ikke ta med de tingene som gjør at denne filmen skiller seg noe ut i denne anmeldelsen. Det eneste jeg kan si er at jeg pleier som regel å ha rett når jeg sitter og gjetter hva som vil skje i filmer hvor ungdommer blir tatt ut en etter en, men denne gangen hadde jeg faktisk noen feil. “The Caretaker” har faktisk flere overraskelsesmomenter som i seg selv burde gjøre den verdt en titt.

De aller fleste i denne filmen er ikke spilt av superkjente skuespillere, men noen kjendiser har den likevel å by på. Den som kanskje er mest kjent for folk flest er Jennifer Tilly som her spiller rollen som den superegoistiske lærerinnen Miss Perry som har en våt drøm om å en gang erobre samtlige magasiners forside, og hun er villig til å gå meget langt for å få drømmen oppfylt!

Utenom det jeg har skrevet nå ønsker jeg ikke å fortelle eller å gå inn på noe mer da jeg er redd for å komme med noen for store hint til det ene eller det andre.


© Bildet er tatt fra beyondhollywood.com

Alt i alt synes jeg dette er en veldig godt utført film som overrasket meg flere ganger. Jeg ble faktisk ikke bare overrasket over de forskjellige “twistene” den har å by på, men jeg kunne faktisk også la meg overraske over at jeg ble såpass revet med og til enkelte tider levde meg inn i og faktisk kunne tro på det jeg så. Selvfølgelig, filmen har et par svakere punkter da blant annet skuespillet kunne vært bedre og enkelte sår og kutt virket litt tvilsomme, men likevel…

Hadde jeg vært i stand til å la meg skremme hadde “The Caretaker” nok vært en av de filmene som der og da hadde lykkes. Før jeg avslutter denne anmeldelsen vil jeg gi soundtracket litt skryt da det må sies at det er meget godt og den kler filmen bra! Mannen bak musikken heter Jim Lang og har også laget musikken til John Carpenters “In the Mouth of Madness” og “Body Bags”.

“The Caretaker” er etter min mening en meget god film som jeg vil anbefale til de som er litt lei av de vanlige ungdommer-blir-drept-en-etter-en-av-en-gal-maniac-filmene som finnes der ute. Eller mer presis, en anbefaling til alle horrorfans generelt!

Terningkast

Vi reblogges!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg