Det beryktede rasisme-kortet

Har de siste timene vært en viss debatt på Facebook-siden min etter at jeg delte et blogginnlegg fra den flotte bloggeren Jane Teland. Innlegget dreier seg kort fortalt om innvandrere som ikke kan å oppføre seg i Norge. Her har dere en link!

Så fort jeg hadde delt det på min Facebook begynte det å renne inn med kritikk mot dette innlegget. De første tingene folk begynte å kritisere var noe så smålig som at hun har to “selfies” mot slutten. Altså to bilder av seg seg. Virkelig, har det noe som helst å si? Altså bildene har ikke noe særlig med teksten å gjøre, men jeg har en anelse av en viss misunnelse da de som har kommentert dette kun er jenter. Samme med de som har likt disse kommentarene.

Ellers har den aller største kritikken gått ut på at hun ikke har noen kilder for det hun skriver… Og selvfølgelig, det at hun “drar folk under en og samme kam”. At hun skriver rasistisk.

Og det er akkurat det resten av dette innlegget skal dreie seg om. Jeg tror jeg har skrevet om hvor raske folk er med å ta opp rasismekortet før, men siden dette er en sak som jeg brenner såpass for kan det godt skrives om igjen.

Etter min mening er det ingenting i noen av innleggene jeg har lest fra Jane Teland hittil jeg finner rasistisk. For meg er en rasist en (innvendig) stygg person som hater en eller flere bestemte grupper mennesker, og som ikke har noe toleranse eller respekt for en eller annen gruppe, kultur, etc.

Det unge Teland skriver er at vi må kaste ut de innvandrerne som ikke kan oppføre seg. De som ikke klarer å respektere norsk lov! De og KUN de er det hun sikter til! Og om det skulle være noen tvil, jeg er 100% enig med henne i hvert jævla ord som står i det overnevnte innlegget.

Setninger som “Jeg har mange utenlandske venner, som jeg elsker at jeg har i livet mitt, med forskjellige religioner og opphav enn hva jeg har.”, “Nå snakker jeg ikke om alle, men enkelte. Jeg sier heller ikke at vi nordmenn er bedre og at det er ingenting galt på oss, NEI!” og “Selvfølgelig, de utlendingene som virkelig oppfører seg som normale personer, og som faktisk ønsker å jobbe er hjertelig velkommene i mine øyner.” virker det som en større del av de som har kommentert rett og slett har ignorert…

Er man er rasist fordi man vil at de utlendingene vi har i Norge som ikke klarer å oppføre seg mot andre og som bryter med norsk lov skal sendes tilbake dit de kommer fra? Er man rasistisk for at man vil at norske og utenlandske innsatte skal plasseres hver for seg? I såfall er jeg nemlig rasist. For jeg er for begge disse tingene jeg nevnte nå. Jeg er OGSÅ for LUKKET asylmottak om noen måtte lure.

Mot slutten vil jeg nevne en ting til som ble skrevet på Facebook etter jeg delte innlegget hennes. Kommentaren gikk ut på at det å skrive “er ikke rasist, men…” blir som “no offence, men” eller “jeg mener ikke å blande meg”. Og jeg vil nå gjenta det jeg svarte på denne kommentaren.

Eller… Siden jeg er litt lat nå skal jeg kopiere det jeg har skrevet tidligere:
Eller så kan det faktisk hende at hun er såpass vandt med å bli kalt rasist. Jeg kjenner mange, inkludert meg selv som ofte kan starte en setning med “Jeg er ikke rasist, men”, rett og slett fordi det er en del som har slengt “rasist” etter meg.

Når det er sagt hjelper det selvfølgelig lite å si/ skrive dette, hvis folk har bestemt seg uansett for at man er rasist, men…”‘

Helt til slutt. Slutt å misbruk rasisme-ordet! Det må gå an å kunne være kritisk til innvandring og faktisk også kunne skrive at man vil umiddelbart kaste ut enkelte av de for godt, uten å bli kalt rasist…

Har dessverre ikke noen bilder akkurat nå som passer til innlegget. Eller, jeg kan alltids bruke noe fra Google, men prøver å unngå å bruke andres bilder så mye som mulig, pluss at jeg synes innlegg uten et eneste bilde er kjedelig. Så:

Jeg er uansett gutt så jeg kommer vel lettere unna…

Vi reblogges!

7 kommentarer
    1. Selvfølgelig, fordi man ikke liker noe så er man misunnelig, Så er du misunnelig på de de utlendingene som gjør dumme ting da? Siden du påpekte de og ikke liker de? Nei det tror jeg ikke.
      Hun har noen gode poenger, jeg er selvfølgelig enig i at man ikke skal la de uten oppholdstillatelse være her, spesielt ikke når de gjør noe kriminelt. Men måten hun skriver på er helt feil, hun sier hun skal sile ut folk. Og eneste terroren som har skjedd i norge den siste tid ble gjort av Brevik. En norsk statsborger.
      Og hva er egentlig en utlending? Er de mørke som er født og oppvokst i norge? Er det de med oppholds tillatelse, eller de uten? Eller teller også svensker?
      Men du(og henne) har fått i gang en diskusjon,og det betyr at dere har gjort noe riktig.

    2. Selfie, å to i tallet….. Hehehe… Flott å stå opp for det man mener, men lurer på om mange er lobotomerte som ikke skjønner det de leser 🙁 Fant ikke et ensete ord om muslimer i innlegget til Jane, men mange i kommentarene :/ Vi er Norske, vi er rike, vi gir og gir, uten å forlange noe tilbake 🙁 Er det dit de vil, tankeløse høner og sauer som dilter dit andre leder?
      Er så enig med deg, ytringsfrihet vår blir jo knebla om vi alltid skal få høre at vi er rasister når vi mener noe negativt om invandrere og politikkens styring. Det rare er at det er etniske nordmenn som roper først og høyest.
      Må i samme slengen si at Jane skriver utrolig bra, selv om det er et viktig tema, blir humor lagt innimellom.
      Takk for meg, med ønske om en toppers dag, husk du er unik og verdifull, det finnes bare en av deg…..

    3. Charlotte Makeup: Synes sammenligningen din i starten er såpass useriøs at den ikke trenger et svar. Det angående bildene.

      Det er i alle fall ganske mange jeg har snakket med nå som mener at måten hun skriver på ikke er feil og ikke kan sammenlignes med Breivik. Igjen en useriøs kommentar fra deg… Synes jeg.

      Når det gjelder spørsmålet om utlendinger så er min mening som følger. En person som som er født i Norge OG med foreldre med oppholdstillatels er etter min mening ikke utlending. Er man ikke født i landet er man utlending. Har man ikke oppholdstillatelse, er man utlending. Svenske eller ei. :p… Tror egentlig du forstår om du vil.

    4. bekymringerhverdagenoglivet: Nei, det er riktig at det ikke står et ord om muslimer i det innlegget. Jeg selv derimot har valgt å nevne muslimer i mitt innlegg som et eksempel på noe. Alle andre som har kommentert her og der kan jeg ikke svare for xD

      Og ja, Jane skriver utrolig bra. Derfor blir det så ekstra usakelig mener jeg av de drittungene som kommer med kommentarer om at hun skriver dårlig, har masse skrivefeil og sånn. For hun har virkelig ikke så mange skrivefeil. Er langt mange journalister foreksempel som skriver verre…

      Takk, du er også unik og verdifull, antar jeg! 🙂 Hehe, god kveld!

    5. Tror ikke mange er så misunnelig på henne 😛 Hva er det man skal være misunnelig på egentlig? Haha.
      Eneste jeg mente med bildene hennes var at de ikke passet inn i innlegget. Blir som at jeg skriver et innlegg om brystkreft og legger inn bilde under av en penis. 😛 Make noe sense at all! 😛
      Og skjønner grunnen til de to bildene på dette innlegget. “Herregud, du bare legger ut bilder av deg selv for å vise deg frem”. “Tror du selv er så kul bare fordi du gjør det… omg. lissm!”
      (Måtte bare)

    6. Innvandringsdebatten i dag er slik jeg ser det infisert av rasismekort, stygge utsagn, stråmannargumenter, en økende polarisering, og ellers altfor lite åpenhet og forståelse. Da mener jeg ikke at de arme innvandrerne skal forståes ihjel, men at vi for å kunne føre en god debatt må åpne for forståelse for hverandre, og ikke minst for det faktum at vi trenger refleksjon så vel som en faktisk debatt.
      Jeg har opplevd å bli ropt ‘hore’ etter på gaten, jeg har opplevd å engste meg når jeg går ute i mørket, jeg har opplevd å se utlendinger bli spyttet på, og jeg har opplevd å se folk gjøre sitt ytterste for å kneble debatten gjennom tilbakeholdelse av informasjon, hyppig bruk av stråmenn, og uriktige fremstillinger. Alle disse perspektivene er aktuelle, men ingen av dem gir alene grunnlag for å gjøre opp sin mening i en såpass kompleks sak.
      Jeg er av den oppfatning at folk er folk – på godt og vondt. Vi skal ikke særbehandle noen på grunnlag av etnisitet. Jeg mener vi ikke skal servere halal på skolen og jeg mener at kors ikke har noe på statskanalen å gjøre. Jeg mener at romfolk ikke skal ha lov til å drite ned barnehager noe mer enn nordmenn, og jeg mener det er ufyselig å spre om seg med rasismekort og påstander om landsforræderi for å unngå en konfrontasjon med egne snevre holdninger.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg