Kriterier for musikk?

Musikksmaken er IKKE som baken. Baken, er hos de fleste kun delt i to.
Når det gjelder folks forhold til musikk så er den delt i langt flere meninger.

Men hva er det JEG setter mest pris på, og leter etter i musikk?


For det første er det viktig at det bandet eller artisten jeg skal høre på har variasjon i låtene sine. At ikke alle melodiene, eller tekstene er alt for identiske. Blir det for ensformig blir jeg fortere lei, og da er det naturlig større sjanser for at jeg ikke gidder å høre mer på det i fremtiden.

Som dere vet er en av mine favoritter Marilyn Manson, som etter min mening har ganske god variasjon i låtene han har sunget og skrevet. Både med tanke på lyric, innhold, rytme, melodi og bruk av instrumenter. I tillegg til en del sanger med fokus på rus, så finner vi også de mer seksuelle låtene, vi finner de som er religionkritiske, vi finner de som er depressive og suicidale, og vi finner også faktisk en barnesang da jeg tenker på coverversionen av “This is halloween”, som originalt er fra Tim Burton-filmen “Nightmare before christmas”.

Det er også en fordel at det er mulig å høre hva som blir sunget, eller eventuelt skreket. Såkalte growlere har jeg heller ikke noe problem med, men jeg er veldig bestemt på hva jeg gidder å høre på da mange growling/skriking-band er nesten umulig å tolke. Men det finnes growlere som er mulig, og også lett å forstå. Mitt absolutte favorittband er faktisk et growlerband, Arch Enemy.

Til slutt er det også viktig at det er noe helt spesielt, en x-factor. Jeg liker folk som sjokkerer, eller noe som har noe som skiller seg veldig ut. Noe som gjør Arch Enemy såpass spesielt er at vokalisten som growler er en kvinne, i tillegg til at hun er jævlig flink i det hun gjør. Hva som gjør Manson til spesiell trenger jeg vel neppe forklare.

Så skal det også være sagt at det meste jeg hører i lengden er noe mørkt og innen en litt tung sjanger rock. Jeg kan også høre på annet enn rock, Lady Gaga fungerer der og da, men hun er ikke blant favorittene lengre. En av tingene som gjør at jeg liker Gaga er at hun har en tydelig x-factor, hun har variasjon, og hun har baller (nei, tenker ikke nå på at hun er mann). Attpåtil har hun et tydelig budskap om å være seg selv slik også Arch Enemy og Manson har i sterk grad.

La meg gjøre en kort oppsummering:
Jeg liker at det finnes en tydelig x-factor, at det er variasjon i tekst og melodi, at man hører hva som blir sunget/growlet, at det helst er noe brutalt, usensurert, direkte og rocka, og så er det et pluss om budskapet er noe som jeg brenner for på en eller annen måte.

Hva er det du ser etter når du skal finne noe å høre på?
Hva er dine kriterier?

Vi reblogges!

10 kommentarer
    1. Musikken må fenge meg! Det er det viktigste.
      Ellers liker jeg musikere/band som skiller seg ut. Men det er veldig få som gjør det nå.
      Liker veldig godt Kerli, som skiller seg ganske bra ut fra andre. Uansett alle tror hun etterligner Lady Gaga, men Kerli var faktisk ute i rampelyset før Lady Gaga!
      Ellers hører jeg mye på japansk, koreansk, russisk, tysk og finsk musikk. Noen ganger fransk. Det skiller seg ut fra hva alle andre hører på. 🙂

    2. Den kan ikke være noe “donk-donk” musikk, instrumentalen må ha en historie i seg selv og teksten + vokalen skal utdype ENDA mer! Budskapet må bety noe for meg, det må være rock, gotisk eller sympth.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg