Seven (1995)

Seriemordere med groteske uvaner er ikke nytt på filmlerettet lenger i dag.
Nytt var det heller ikke i 1995 da Brad Pitt og Morgan Freeman tredde inn i rollene som etterforskerne David Mills og William Somerset i thrilleren “Seven”.

Tidligere har jeg skrevet om de syv dødssyndene. Og det er de som er inspirasjonen for mordene som i denne filmen blir begått av den gale kristenjævelen John Doe (spilt av Kevin Spacey).

Når de to etterforskerne våre i starten finner en mildt sagt overvektig mann med hodet i spagettien er det ikke unaturlig å tenke at denne stakkaren har pådratt seg selv et hjerteinfarkt. Stedet er ikke direkte hyggelig, det er heller tvert i mot veldig motbydelig og det stinker. Stedet kryr av bokser med mat, og det virker ikke som om den døde mannen i rommet har gjort annet i livet enn å fråtse i seg mat.

Når liket blir undersøkt kommer det opp ting som tyder på at han har blitt drept, og at det altså ikke var et resultat av at magesekken har sprukket av for mye mat. Det viser seg etterhvert at motivet for dette drapet skal være fordi offeret var utvilsom en stor fråtser. Fråtsing er en av de syv dødssyndene.


© Bildet tatt fra thefilmnest.com


© Bildet tatt fra anomalousmaterial.com

En etter en kommer også syndene grådighet, latskap og utukt en etter en med hver sin døde kropp. Det vokter ikke lenger noen tvil om at morderen bak disse grove slaktene handler etter den hellige bibelen. Og ganske riktig, plutselig dukker den skallede John Doe opp, og melder seg frivillig til politiet. Han blir lagt i jern og satt i avhør. Det David og William ikke vet er at spesielt en av de kan tenkes å være et av hans offer, men på en annen måte enn de første.
De syv dødssyndene blir et mareritt, med et helvete på jord for de karakterene som kommer for sterkt inn i handlingen.

Dette er en av de bedre seriemord-filmene jeg har sett oppover årene. Og det hjelper masse at den byr på kjente, proffesjonelle og gode skuespillere som Morgan Freeman, Brad Pitt, Kevin Spacey og Gwyneth Paltrow. Ikke bare er dette en kreativ film på mange måter, den er også svært god på å ta tak i balla di, og da er det ikke lett å konsentrere seg om stort annet, tro meg.


© Bildet tatt fra gonemovies.com

Den er på mange måter fengende, og det er ikke veldig fristende å ta noen pause i akkurat denne filmen. Den har sine groteske bilder, men de er der for en grunn.
På mange måter kan “Seven” til tider minne om “Saw”-filmene, da offerne i filmen er mennesker som straffes for mindre gode ting de har brukt livet sitt på. Men dette er likevel ikke en sånn grotesk film, “Seven” er en krimthriller og ingen splatter/horror film. “Seven” er en film som tar opp enkelte religiøse faktaer, og den viser også hvor mentalt forstyrrede enkelte som lar seg styre av “Guds hellige taler” blir.

Dette er en rå klassiker. Se den, dersom du er 18 år eller over.

Vi reblogges!

8 kommentarer
    1. Hei vennen min:)
      7even er en knall bra film, har sett den noen ganger.
      Men tenkte jeg skulle fortelle at den eneste dødssynd i Bibelen er vantro, at man forkaster gud på en måte.
      ÅÅÅÅ din luring, jeg som har noe jeg skulle “høyreklikka” her hehehe:)))
      Da får jeg skrive da, at det står om 6 synder som gud hater og 7 som er avskyelig for han, men disse kan man få tilgivelse for hvis man slutter med dem. De er altså ikke dødssynder på den måten folk tror.
      Det var pave Gregory den store som kom med disse 7 dødssyndene i det 6-de århundre.
      Men har du sett Stigmata og End of Days? De filmene er også fine:)
      Klem fra Mira:)))

    2. Dette er absolutt en av de beste thrillerne som er laget i nyere tid. Og jeg husker denne godt, for det var en av de første voksenfilmene jeg så, tror jeg var rundt 13 da jeg så den, og den satte dyppe spor.
      David Fincher er forøvrig en fantastisk regissør som alltid vet å finne den dystre i verden.
      Og Kevin Spacey er jo bare helt utrolig som “John Doe”.

    3. Mira`s Gotiske Verden: Du vet nok mer enn meg på disse frontene, ja. Er jo selv satanist vet du, så da føler jeg ikke de store behovene for å grave i religion, da jeg ikke anser laviansk Satanisme som videre religiøs 🙂

      Hehe, jeg vurderer faktisk å fjerne den høyreklikk-sperren, av flere årsaker ^^

      Har ikke sett Stigmata tror jeg, End of Days høres mer kjent ut, men tørr ikke si noe for sikkert! Takk for tipsene i alle fall.

      Klem tilbake fra lillebror ^^

    4. ÅÅ da må du se de to filmene, er bare knall:)))
      Tema i disse er også fra bibelen (forvrengt såklart) men veldig spennende, med satan som tema.
      Disse må du filmanmelde en gang:))
      Klem fra storesøster:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg