Bostøttekrisen!

Ok, nå er jeg sånn passelig fortvilet.
For en stund siden, før jeg skrev under kontrakten til leiligheten jeg bor på nå, og flyttet inn på for over en ukes tid siden, så måtte jeg sjekke hva jeg kunne få i bostøtte.
Jeg fikk da vite at bostøtten ville bli på 1000 kroner mer enn hva jeg fikk når jeg bodde på den hybelen jeg nettopp har flyttet ut av.

Det var det svaret som var avgjørende for meg om jeg hadde råd til å flyttte hit jeg bor nå.
Så sjekket jeg nettbanken min i dag, og bostøttepengene for denne måneden er på plass.. Men kun på 793 kroner, noe som betyr at bostøtten har blitt rundt 7-800 kroner MINDRE!

Jeg har absolutt ikke råd til å i alle fall MISTE penger i bostøtte nå som jeg nå bor i en leilighet som er dyrere. Bare å leie her koster 1500 kroner mer enn på hybelen, i tillegg til at strøm kommer utenom også, noe det ikke gjorde der.

Seriøst, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Annet enn å gå ned på kommunen og fortelle dette.
Burde egentlig ikke være nødvendig, men.. Jeg i min situasjon har krav på ekstra hjelp, med tanke på min sykdom/diagnose, også videre.

Dette her ser jeg mørkt på, her og nå..
Akkurat nå kan Oppdal Kommune ta meg hardt der fuglene ikke vil fly.

Vi reblogges..

13 kommentarer
    1. Det må være en feil. Gå ned på kommunen og klag!! Jeg vil gjette at du får mer. Sikkert noen tall de skal registrere ett eller annet sted. Lykke til. Håper det ordner seg!

    2. Dette høres ut som en tastefeil hos de ja.. Jeg kjenner til fortvilelsen når ting ikke går som det skal – det funker dårlig med min diagnose også 🙁
      Bostøtte-behandling er det sosialavd hos NAV som driver med (tror jeg) – ta med deg noen og få et møte fort du, så du kan nyte den nye leiligheten uten å lure på om du har råd til å være der!

    3. V: Tror at det med bostøtte er noe som kommer utenom hva man kan få av støtte fra Nav. Men samtidlig er jeg ikke sikker. Var på Rådhuset en tur nå, og ble bedt om å komme tilbake først på mandag, huff denne helga kan bli lang.

    4. Er litt usikker jeg og.. en venninne av meg har nettopp vært gjennom søknad og innvilgelse av bostøtte, og jeg syns hun sa det var en sosialklient ved NAV som behandlet saken :/
      Sånne lange bekymra helger er vanskelige 🙁

    5. Jepp, det jeg mente. Mye lettere å få kontakt med sånne instanser om han har saks nr etc. Men får håpe du får løst det på mandag hvert fall! Lykke til…

    6. Vi er egentlig i samme knipe selv. Etter at jeg ble arbeidsledig så har ikke jeg fått lønn siden juni, selv om jeg egentlig skulle få lønn for de resterende 20 dagene jeg jobbet der i slutten av juni i midten av juli og enda ikke fått dem. Jeg dro til NAV så i begynnelsen i juli for å søke dagpenger, noe de har ballet til allerede en gang. Jeg har enda ikke fått noe, og jeg har ventet over en måned. I tillegg har vi søkt bostøtte, for selv om jeg da skulle få dagpenger fra NAV til slutt så vil vi knapt ha råd til noe som helst av mat/klær/reise og andre ting utenom husleia og strøm. MEN de har ikke hørt fra seg enda! Jeg har jo sagt til deg før at vår husleie ligger på fuckings 9000,- (jeg HATER å bo i Oslo! JEG VIL FLYTTE DERFRA!!!) + strøm som vi deler på. Bård går jo også hos NAV fordi han har samme diagnose som deg, så du vet jo da sånn ca. hvor mye han får. Du kan jo tenke deg da, det blir nesten alle dine problemer, bare doble summer, delt på to, så jeg skjønner utrolig godt din frustrasjon nå, du er ikke alene med pengeproblemer (jeg har litt samme kjøpetrangen som deg, bare innenfor spill…) og jeg har selv bruttsammen flere ganger på grunn av dette iløpet av min arbeidsledige”karriere”. For jeg har måtte ta av mine sparepenger den siste måneden, og den kontoen har minket skummelt mye… Det at jeg er på Oppdal nå sparer meg egentlig bare bittelitt matpenger.
      Åh, jah, Bård kommer i dag og blir ca. en uke eller noe, så rop om du vil ha besøk igjen.

    7. Nintendo Lizzy: Det høres i alle fall ikke noe bra ut, nei.
      Fikk kjøpetrang senest i dag igjen, men nå har jeg uansett ikke råd. Det er i dag den nyeste, store Nemi-boka lanseres. Men måtte bruke de resterende 229 kronene jeg hadde igjen frem til mandag, på mat og dopapir. Og når jeg så får lønn igjen på mandag må 900 av de kronene betales for rottefôr bl.a som jeg bestilte for en ukes tid siden..

      Da jeg var på rådhuset i dag, så sa ei dame at de har gjort opp hele bostøtten. Hva nå enn det vil si. Og at hvis det har vært endringer i “lønna” mi siden 2010 til 2011 eller nå så kan det være derfor at bostøtten min er så mye lavere enn da jeg bodde på den hybelen som var billigere og greier, men også mye mindre.

    8. Kan jo være at de så hva inntektene dine ble brukt til. Husker at du bekymret deg litt for det. Kanskje det er det som er hvorfor du fikk mindre?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg