Aylar i rotteknipe!

Dette her har vært en noe utfordrendes dag.
Lørdag fikk jeg som kjent 4 rottejenter, huskyrotter.

Saken er ærlig og tragisk at jeg først og fremst ikke har råd til veterinær. I alle fall på en måneds tid nå så har jeg ikke råd til det overhode.
Altså, et vanlig besøk bare for en sjekk på en av de skulle gått bra, men dersom det skulle vise seg at de måtte gjøre noe ekstra, da hadde ikke jeg klart det.

Ja, hadde det “bare” vært det. Jeg får ikke vasket buret.
Jeg fikk meg et reisebur i dag som jeg etter planen tenkte å oppholde de i, mens jeg gikk på kjøkkenet og vasket det store buret.
Saken er at jeg får de ikke inni. Med en gang jeg åpner lokket på reiseburet for å forsøke å ha i rotte nummer 2 så fyker den første rotta som alerede var inni, ut igjen.

Og så lenge jeg ikke får renset buret øker sjansen for at rottene får det bare verre og verre med tiden.

Akkurat nå er det ei av de som er veldig rolig, slapp vil jeg si. Kommer klikke lyder, og sitter eller ligger som gjerne for seg selv et sted med lukkede øyne.
Jeg var så utrolig impulsiv da jeg meldte interesse for å ta over de, at skal innrømme at jeg overhode ikke tenkte over noe spessielt der og da.

Jeg skulle ønske at jeg fant noen som kunne tatt vare på de, og helst litt fort. Men jeg frykter det vil bli sårt vanskelig.
For det første er de ett og halvt år og aldersmessig er det ikke store sannsynligheten for at de vil vare så mye lenger uansett, da normal leve tid ligger på 1-3 år.
I tillegg til at i alle fall en av de nå er blitt dårlig og syk.
Attpåtil så er det en av de som også har blitt litt rød under øynene, i tillegg til den første som jeg beskrev som jeg nærmest VET er syk nå.

Jeg er fortvilet og nektet nettopp å ta telefonen da moren min ringte meg. Kan godt ta telefonen dersom noen av venner utenom familien ringer, men familie generelt funker jeg spessielt dårlig å snakke med slike ting om.

Og folk lurer på hvorfor jeg aldri har trodd på noen Gud?

Vi reblogges!

14 kommentarer
    1. Legg de ut på finn, og se om noen melder interesse, eller prøv å lån noe penger til vett!
      Om du ikke har råd til vett, burde du ikke ha dem heller (ikke stygt ment) 🙂
      Kan sikkert hjelpe deg med omplassering av dem om du vil:)

    2. Tonje Lenore: Om jeg ikke har råd til vetterinær så burde jeg i utgangspunktet ikke hatt de, nei. Det er ikke stygt skrevet, det er ærlig skrevet. Og jeg vet det selv.

      Tar sjansen og gjetter at vett er forkortelsen for veterinær og ikke vett som i forstand/evnen til å tenke?

    3. Huff, stakkars rottisene… Men du burde vel ta dem til dyrlegen i morgen? Om de er så dårlige vil jeg anbefale det. Du kan jo få regning på timen, så selv om du ikke har pengene der og da får du behandlet dem 🙂 håper det går bra med dem!

    4. Hei!
      Spør noen venner av deg om du kan låne av dem, så får de tilbake om en mnd til ellernoe 🙂
      Og rottene dine løp jo rundt, ta det som trengs for å vaske buret med inn i rommet de løper inn i, på den måten kan du vaske dem, så lenge du passer godt på de og dermed tar deg god tid.
      Søk også på nettet for å prøve finne mer ut av hva som feiler den ene rotten.
      Mine råd til deg 🙂 ALL lykke til!:)

    5. D går jo an å feks. ta rottene inne i dusjen hvis d går ann å lukke den å rense buret mens de er der!!!

    6. Nei, men det hjelper deg ihvertfall her og nå, inntil du finner en annen løsning:) Ønsker deg lykke til med å tenke ut flere forslag.. og håper du får mange gode råd til! 🙂
      Du vil dem ihvertfall det beste, og det er veldig snilt gjort!

    7. Om det er krise, er det faktisk sånn at du kan få regning fra vætrinæren på faktura, jeg fikk noe av min regning på faktura nå fordi de ga meg en beskjed på tlf og da jeg skulle betale var det mye mer så hadde ikke nok..
      Kanskje det var litt mye med 4rotter på en gang egentlig..? Siden du tross alt ikke er vant med for mange dyr for øyeblikket. Hadde kanskje vært best å begynne med en og se hvor mye du klarer, å ha dyr tar mye tid og oppmersomhet.. Og i tillegg koster det litt, man bør alltid regne med uventede utgifter.

    8. Kiddy: Bør aldri ha kun èn rotte. Rotter blir veldig ensomme og nervøse fort om de ikke har minst en annen med seg. Så bør i alle fall være to om gangen, minium. Et menneske kan aldri erstatte en rotte for en annen rotte.

    9. Bare tenker om det kan være noe smittsomt, siden de er i samme bur.. den/de som ser syke ut bør være for seg selv 🙂 Støtter meg til forslaget om å ta med hele greien inn på badet og lukke døren.. om du har dusj der med lukket kabinett kan de være der, eller du kan stenge av med noe så de ikke kan forsvinne under varmvannsbereder eller slikt, mens du rengjør buret 🙂 Kanskje har du et rom de kan løpe fritt uten å forsvinne lure plasser?
      Masse lykke til i alle fall. Håper det går bra med dem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg