Terroristene – Hvem er de?

Terrorisme. Terrorister.
Hva er terrorisme, hvem er terrorister?
I følge wikipedia er terrorisme en beskrivelse på realiserte og målbeviste handlinger mot siviliserte mennesker/myndigheter.
Av de mest kjente terroristene vi kjenner til i Norge har vi Osama Bin Laden og Anders Behring Breivik.

11. september 2001 skjedde det noe som så og si har berørt en hel verden. To store skyskrapere ble revnet ned til jorden på minutter, 2973 mennesker døde, og Osama Bin Laden pådro seg ansvaret/skylden.

22. juli 2011, altså i fjor, kom terroren til Norge. Helvete startet da en bombe gikk av i regjeringskvartalet. Ikke lenge etter ble det avfyrt skudd, etter skudd, etter skudd på Øtøya. Totalt 77 mennesker ble drept den dagen i Norge, av en og samme mann, Anders Behring Breivik.

De fleste i samfunnet i dag er enige om at Breivik og Bin Laden begge er terrorister, undertegnende blant de.
Men det er noe jeg vil tørre å spørre om. La meg våge å plassere meg litt på en viss sidelinje…
Hva om fremtiden hadde bydd på noe som hadde gjort at vi da skulle sette mer pris på det Breivik gjorde.
Breivik utaler selv at han er bekymret for snikislamisering, og det stadig økende tallet med innvandrere. Uansett så er ikke slike ting som Breivik har gjort noe man skal gjøre, og det er en totalt umenneskelig, forkastelig og uaksebeltabel ting å drepe 77 mennesker uansett hvor god eller dårlig sak man vil forfremme!

Poenget mitt skal jeg tilbake til 40-tallet for å fiske opp.
Jeg har gått gjennom terrorist-listen til Wikipedia to ganger. De fleste navnene er slike utenlandske navn som for nordmenn flest virker snåle og rare. Ali Baba og sånt, ja.. Ali Baba var bare et eksempel på tullete utenlandske navn, ikke noe mer enn det, hehe.
Tilbake til poenget… En hver terroraksjon krever sitt manus, eller en plan. Apropo manus… Hvorfor er det så få som kaller og/eller har kalt Max Manus for en terrorist?
Blant annet sto Max Manus bak en rekke sprengninger av kontorer med arkiver.. Sprengninger som kunne forårsaket flere tusen talls sivile tap. Ti tusenvis av unge, NORSKE gutteliv kunne gått tapt under de aksjonene.

For ikke å snakke om all båtsprengningen.
Takket være at krigen gikk “bra” og Norge fikk sin frihet tilbake er Max Manus sett på som en helt. Terrorist? Nei, bare glem det!
For Manus var aldri noen terrorist. Sprengte båter og kontorer med sivile i nærheten, ikke noe å tenke på.
Det gikk jo bra, derfor er han en helt!

Joooda… Jeg vil et spessielt sted i kveld, med dette innlegget. Jeg vil frem til et poeng.
Spessielt kontorene Manus var med å sprenge kunne tatt livet av sivile gutter, norske til og med. Er det ikke en terroraksjon egentlig å risikere sivile liv. Eller er det bare når det faktisk skjer at sivile blir drept i en aksjon at det er terror? Og ikke når det bare er en fare for det?

Jeg spørr dere..
Hvor går grensen mellom en helteaksjon og en terroraksjon?

Hva hadde skjedd om Breiviks terroraksjon resulterte i at Norge hadde blitt reddet for en eventuell fremtidlig overtakelse fra utenlandske, fiendlige makter. Som f.eks snikislamisering. Jeg er ingen rasist, og jeg er heller INGEN tilhenger av verken Bin Laden, Breivik, ELLER Max Manus for den saks skyld.
For i mitt øye er Max Manus en terrorist, selv om han gjorde Norge en tjeneste, om jeg kan kalle det for det.

Jeg bare skyter noen spørsmål i luften, i håp om at noen svar skal falle dalende ned!

God helg!
Vi reblogges!

11 kommentarer
    1. Erling Fossen har vel mer enn antydet at Max Manus, Kjakan og de gutta faktisk var terrorister. Definisjonen på terrorisme er litt vanskelig. Det blir nesten slik at man må skille mellom gode og onde terrorister. Men der til: hvem er vi til å dømme rett og galt.
      Yasir Arafat er i mine øyne en terrorist, men jeg vet at mange ser på han som en folkehelt. Per definisjon ville også noen kalt George Washington terrorist, fordi han kjempet mot britene for USAs uavhengighet. Når man først begynner å se bak i historien kan nok mye tolkes som terror.

    2. Kommer vel ann på hvor mange og hvem som tjener på de.t Blir litt som samme måten som Gal og genial, samme greie forskjellen er om man lykkes eller ikke.

    3. scorsese86: Kjenner dårlig til Erling Fossen, så det har jeg ikke hørt mye om. Jeg mener at alle som utfører aksjoner som går på at andre liv går tapt er terror uansett resultatet i ettertid. Det er ikke ment for å dømme, men det er min mening 🙂

    4. Det er et spennende tema du bringer opp, og det er viktig tema som har vært spekulert i tidligere og kommer til å bli spekulert mye om i fremtiden. Når jeg sier dette så mener jeg selve temaet, ikke personene du nevner.(Bare sånn at det ikke blir noen misforståelser)
      Det du sier om at Max Manus i ditt øye er en terrorist er nesten litt trist, eller nei, det er ikke nesten, det er litt trist. Max Manus gjorde absolutt alt i sin makt for å forsvare Norge, folket og framtiden for hele nasjonen. Med tanke på hvor lite makt han hadde, greide han virkelig å gjøre en STOR forskjell. Han er ikke bare en nasjonal helt, han gjorde ting som påvirket hele krigen.
      Jeg tror også du har lest litt feil, ellers så har du fått informasjon jeg aldri har hørt. Siden jeg ser at du har brukt wikipedia en del regner jeg med at det er der du har det i fra. Jeg tipper også at det er dette du har lest feil på: [“Sprengning og ødeleggelse av arbeidskontorer med arkiver som kunne ha forårsaket at titalls tusen unge norske gutter kunne ha blitt rekruttert til tysk krigstjeneste gjennom den beryktede Arbeidstjenesten.”]. Les nøye igjennom det gjerne 2 ganger. Max Manus sin sprenging og ødeleggelse av arbeidskontorer REDDET titalls tusen unge norske gutter for å bli rekruttert til tysk krigstjeneste, hvor de mest sannsynelig ville dødd.
      Max Manus var ingen terrorist, alt han gjorde var i forsvar av Norge. Kan faktisk ikke nevne en eneste helt som er like stor som han! Vi var i krig mot Tyskland og i en krig er det ikke terror, det er angrep og forsvar.
      Og når det kommer til Breivik, så kan det veldig godt hende at han har rett. Islam-brødrene som er den største islamistiske organisasjonen har som mål å ta over Europa med overpopulasjon. Hadde Breivik angrepet et eller flere av hovedkontorene til Islam-brødrene hadde det vært noe helt annet. Han ville også ha hatt MANGE fler tilhengere for sine handlinger enn han har i dag.

    5. Sondre Steine: Angende Max Manus står jeg fortsatt på mitt. Jeg får heller stille det spørsmålet om hvem som er gode og hvem som er onde terrorister, som “scorsese86” nevnte her.

      I mitt syn er krig terror. Handlinger som gjør at ting går i luften, og menneskeliv går tapt er etter min mening terror, selv om Max Manus er blant de godere terroristene i historien.

    6. Da må jeg si at du tar feil…. Terrorisme er angrep på ikke-militære mennesker. Et eple er et eple uansett hvor mye du vrir og vender på det…
      Du kan kalle Max Manus morder, idiot eller noe annet i samma duren, men han var ikke en terrorist.
      Og når det kommer til spørmålet om hvem som er gode og hvem er onde terrorister kan ikke blande det inn i her. I så fall blir jo nesten Breivik en god terrorist? Jeg mener, han prøvde ikke å oppnå makt, han gjorde det for å forbedre nasjonen. (Håper ingen tror jeg støtter Breivik sine handlinger ut i fra dette!)

    7. Jeg er enig i hva Sondre Steine sier. Man kan ikke sammenligne Breivik mot Max Manus. Det synes jeg blir feil. Norge var i krig da Manus gjorde sine saker. 22. juli var vi ikke i krig. Manus ble en helt på skikkelig vis. Breivik skapte bare sorg og vondhet.
      Max Manus var aldri en terrorist. Det er Breivik.

    8. Kommer an på øyet som ser og hvilken side man står på. Afghanistan kan fint kalle USA sine handlinger for terror, akkurat som USA kan kalle Irak for terrorister, osv. =P

    9. Max Manus sine handlinger gjør ham ikke til en terrorist.
      Jeg tenker da at når et land er i krig, så må man få lov til å forsvare seg. Det er som å si at alle soldatene i Afghanistan er terrorister…
      I krig er alt lov, er det ikke slik?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg