HVERDAGSKOST – DET ER LETT DET! (gjesteinnlegg)

Hverdagskost er ikke så vanskelig som alle tror! 
Ofte flytter ungdom hjemme ifra når de er rundt 16år for å gå skole! Livet går videre, og ungdommene får mye å gjøre i den typiske student hverdagen! Man glemmer at grandiosa ikke er verdens beste mat, og man tenker at nudler er det billigste alternativet. Ofte blir det på den måten at man spiser grandis på lørdag, nubler alle andre dager, slik at man han penger til alkohol og tobakk til helgene! Men det er slik livets sirkel er, og glad er vi for det!

Men når man er ung, trenger man også å være klar over den lille tingen som kalles “hverdagskost”. Det er så utrolig lett å få i seg det man trenger, istede for å ende opp meg lite energi, tapt konsentrasjon og slike ting. For dette er nemlig en bivirkning av det å ikke ha et godt kosthold. Man blir fort sliten, sover mye, klarer ikke konsentrere seg, og føler at helga aldri kommer fort nokk. Men det finnes løsninger! Her kommer gode små tips, på hvordan få din hverdag, litt bedre! Små søte triks, som er billig og lett.

1: Har du dårlig råd, tenk fremover, og lage deg et budsjett. La oss si at du har 1500kr på mat, for en hel mnd. Da teller du dager i den mnd, deler 1500kr på dagene. La oss si at det er 30 dager. Da har du 50 kroner du kan bruke per dag, for at pengene ikke skal ta slutt før neste utbetaling kommer. Da må du huske de 50 kronene hver eneste gang du er på butikken. Nå tenker du vell, hvordan i alle dager skal jeg klare å spise meg mett for bare 50 kroner dagen. Men det er mulig! Veldig mulig faktisk.

2: Hva kan du spise for at kostholdet skal være bra? Vell, et hint: Det starter på “grønn” og slutter på “saker”. Det er så utrolig mye billig der ute som kan forandre hverdagen din. Kjøp deg poteter, gulerøtter, kålrot. Vips, der har du ingrediensene til en herlig og frisk grønnsakssuppe! Slenger du i litt kjøtt i den, har du plutselig en enda bedre supper! Drikker du vann ved suppen, så er det du får i deg, såpass bra at du kan holde konsentrasjonen klar i 10-12 timer. Så en annen ting jeg har lagt merke til. Unge folk smører seg aldri en matpakke. Men det skjønner jeg godt! hvor flaut er det ikke å komme i kantina, sette deg ned med venner, og alle spiser langang? Derfor er det to triks du kan gjøre her. Lage matpakken din så god, at du smitter vennene dine til å gjøre det samme. Hvis du overhode ikke ønsker matpakke, men må kjøpe, så kan du jo alltids kjøpe grove langanger, istede for fine. Med en liten salat på eller ved siden. Da får du også i deg et fullverdig måltid:
3: Frokost! Det aller viktigste måltidet på dagen. Aldri spis et eple, eller loff til frokost. Dette ødelegger fordøyelses systemet ditt. Har du frukt, hold deg unna epler, men heller ta en bannan, eller kiwi, eller uansett hva,men ikke eple. Har du lyst på en loff skive med nugatti? Da ber du jo om at dagen skal bli ødelaget. Kjøp heller grovbrød, liker du ikke grovbrød er kneip eller matpakke brød det beste alternativ. Legg så en skive ost, en skive skinke, og paprika på. Da har du alle næringsstoffene du trenger i løpet i mange timer. Den vil gi deg mer en nokk energi, og du vil kjenne forskjellen.
4: Spis fisk! Liker du ikke fisk, så anbefaler jeg Omega 3 tilskudd. Omega 3 er noe av det viktigste du kan få i deg. Men merk deg dette, ikke spis fisk hver eneste dag, til hvert eneste måltid. Da blir det for mye av det gode! Men spis to fiskemiddager i løpet av en uke. Det er mye godt, lett og utrolig billig du kan lage av fisk. Hvis du ønsker ideer og oppskrifter kan du bare kommentere på bloggen min (mskh.blogg.no) så skal jeg sende deg det i løpet av kort tid. Liker du makrell i tomat? Spis det på brødskiven.
5: Planlegg uken din. Her er min ukes plan over mat: 
Mandag – pasta. 
Tirsdag – oppvarmet mat ifra mandag. 
Onsdag – fisk. 
Torsdag oppvarmet. 
Fredag – noe kjempelett uten rester. (smørbrød, kjøpepizza, fjordland osv)
Lørdag – noe deilig! (Taco, pizza, lasagne osv) 
Søndag – resterr
Det er så lett å lage seg en plan, men viktigst av alt, aldri kast mat! Da går du i minus, har du en fryser – lag store posjoner og frys med i posjoner så du bare kan ta opp, varm og spis! Det gjør jeg veldig ofte. Lager mat en hel dag, der jeg ikke har annet å gjøre. fryser det ned, og tiner det når jeg blir sulten!
Lykke til med kostholdet ditt, og husk: Et godt kosthold holder livet i rett bane.

Siste innlegg