Panthera Publishing vs. Cappelen Damm

En stund siden sist jeg nå skrev noe mer om den såkalte boka mi.
Som skrevet før skriver jeg altså på en bok. Det er nå enda en gang en god stund siden jeg var aktiv med det prosjektet sist, og det går treigt, mildt sagt.

Har så vidt gått over litt av det jeg siste kapitlet jeg har skrevet på. Herregud, så rotete skrevet mye av det er. Ord og gramatikkfeil, og som om det ikke er nok så er det enkelte ord som er så oppbrukt og veldig gjentagende.
Boken er i skrivende stund på 42 390 ord. Panthera Publishing har et miniumskrav på 70 000 ord, “bare” litt mindre enn 30 000 ord igjen.

Men så tenker jeg litt nå, ikke på grunn av miniumskrav på ord og slike ting.. Men generelt:
Phantera Publishing eller Cappelen Damm? Foreksempel!
Phantera satser riktignok mer spesifikt på yngre forfattere under 23 år, men hvis boken blir bra nok så er vel Cappelen det selskapet som vil gjøre boken mest mulig synlig av disse to?

På en annen side så skriver jeg ikke denne boken fordi jeg håper på så og så mange solgte eksemplarer, jeg vil egentlig bare skrive en bok som setter fokus på asperger syndrom, diagnosen min!

Men hva tenker dere? Altså angående selskap? Noen skrivekåte sjeler der ute som har vært borti begge to?
Vi reblogges!

7 kommentarer
    1. Det er ett alternativ å publisere boken på “eget forlag”. Det blir nok lit hardere å få annonsert den godt, men du har en meget bred blogg med mange lesere som sikkert er behjelpelige med å få den mer kjent! Det er flere enn du aner som interesserer seg for dette temaet, og du skriver på en fantastisk måte som virkelig fanger leseren og du tar opp temaer som de fleste finner interessante, med som folk sjelden tenker over. Jeg må nok innrømme at jeg ikke leser blogger, da de fleste jeg har skumlest gjennom gjør at jeg har lyst til å krype ned i gulvet for å slippe å lese mer. Men bloggen DIN leser jeg ofte, og går på facebook-siden for å sjekke om du har lagt ut noe nytt omtrent daglig. Du får hjernen til å jobbe, og det liker jeg! Og jeg leser selv om jeg ikke alltid kommenterer! 😉
      Og du har bare med å annonsere her når du har fått den utgitt, jeg- og mange andre vil stå i køen for å lese denne boken! Lykke til videre, dette får du til, det er jeg sikker på! 🙂

    2. Hei.
      Har følgt med på bloggen din en stund og synes du har stilt et meget godt spørsmål i dette innlegget. Jeg sjekket det litt opp og har kommet til følgende resultat:
      Kommer du inn hos Cappelen vil du være en av mange tusen forfattere, og mange av dem blir totalt glemt og kommer ikke frem noen plass. Cappelen og andre store forlag ser ut til å prioritere sine bestselgende forfattere og har naturlig nok ikke alt for mye tid til å promotere hver enkelt forfatter. Om du ser på Panthera som er et lite forlag, så kan de skilte med ganske bra mediedekning. 3 forfattere og vi snakker dobbelside i VG, Dagbladet, NRK P1, P2, P3, P5 Bergen, Bergens Tidende osv. Sjekk ut pantheralife.no/presse. Jeg ble imponert av å se alt de har fått til.
      Tror nok du vil bli mer synlig i et mindre forlag med fult fokus på hver enkelt forfatter. Lykke til videre, hilsen Janne 🙂

    3. Siden jeg er Informasjonssjef i forlaget Cappelen Damm så kan jeg nyansere innlegget til @ Janne litt. Det er ikke slik at et stort forlag bare promoterer bestselgende forfattere, faktisk jobber vi mer med mindre kjente forfattere og debutanter fordi det er vanskeligere å få pressedekning på dem og vanskeligere å få bokhandel til å kjøpe inn bøkene deres. Cappelen Damm har en stor info- og markedsavdeling, egen forlagsblogg som alle forfattere kan skrive innlegg på, en stor arrangementsavdeling som holder 200 litterære møter i året, store ressurser til rådighet for forfatterne våre altså. Men det er svært vanskelig å få en bokavtale, og det er det som blir utfordringen din. Mitt råd er at du sender manuset ditt til mange forlag, store og små, og så ser du hva slags tilbakemelding du får. Hvis du får flere tilbud, må du vurdere dem utfra hvor du tror du får den beste oppfølgingen. Lykke til.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg