ARRANGERT UTROSKAP


(bilde: bloggfiler.no)

Utroskap kan være så mye. Det kan være sexuelt, eller ikke nødvendigvis. I dag har jeg tenkt at vi skal forholde oss til utroskap i forbinnelse med to eller flere mennesker som er sammen, og ikke økonomisk utroskap foreksempel.
Som regel er man vel helst utro bak ryggen på den eller de partnerne man eventuelt har, men det finnes også noe som heter arrangert utroskap. Noe jeg ikke var 100% sikker på hva det var før jeg fikk det forklart over privat facebook-melding i dag.

Etter det jeg forsto den venninnen som forklarte arrangert ekteskap for meg i dag, så er det noe som dette:
Ta foreksempel å si at jeg er sammen med en kvinne som heter Frøken X. Frøken X og jeg har planlagt at jeg skal møte en annen, enten for sex, dype samtaler eller noe annet som har med utroskap å gjøre. Som regel for at hun/han/de nye skal gi meg noe jeg savner i forholdet, eller noe den jeg alerede er sammen med ikke kan gi meg…

Det var mer også, men jeg tror vi fleste forstår nok nå hva jeg/hun mener.
Personlig så synes jeg at alle må få gjøre hva man vill, og jeg har ikke noe i mot at andre arrangerer utroskap med hverandre, eller hvordan jeg skal skrive det. Men samtidlig skal jeg legge til at jeg heller ikke syns noe om det. Blant annet fordi jeg mener at det høres ikke helt ut som om folk som driver med foreksempel arrangert utroskap kan være glade nok i hverandre, og at det høres ut som om det er enkelte følelser som mangler.
Ja, det er forskjell på folk, og det er noen som er sterkere og har høyere selvtillitt enn andre, men likevel; Jeg synes ikke at arrangert utroskap høres ut som noe folk med ekte følelser for hverandre driver med.


(bilde tatt fra: www.helenedrage.com)

Personlig er jeg i mot all form for utroskap. Og jeg kjenner også en god del mennesker som kan ha fortalt meg hvor jævlig det er. Selv har jeg aldri vært i noe forhold, jeg er jomfru og hele pakka. Så jeg har aldri opplevd at noen har vært utro mot meg, sånn sett. Men likevel så er dette de tankene jeg og meningene jeg har rundt dette! Jeg syns dette virker som det er noe folk enten med lavere selvtillitt enn meg driver med, eller folk som ikke lenger har følelser for den/de andre i forholdet.

Hva mener dere? Tror dere på arrangert utroskap? Ville dere gjort noe slik, for partneren deres?
Vi reblogges?

24 kommentarer
    1. Arrangert utroskap må jo være noe av det mest svikende en person kan gjøre mot en annen. ikke minst respektløst. Ingen med de rette og ekte følelsene for hverandre vil gjøre slik. I så fall ville man drive swingers sammen i stede. At man falt utpå en kveld i enten forbannelse eller annen grunn, kan jeg kanskje forstå, men å ha et arrangert utroskap eller elsker/elskerinne er totalt respektløst…

    2. backtergum: helt enig med deg, ble litt lei meg og sjokkert da jeg leste hvordan ei venninne nærmest beskyttet dette faenskapet i dag. det er enkelte småting man kanskje kan forstå ja, men innerst inne er dette bare respektløst, taktløst og følelsesløst!
      takk for kommentaren! 🙂

    3. infinitedreams9: I mitt syn er det i hvertfall ikke veldig respektabelt med utroskap enten det er arrangert fra begge sin side, eller ikke. Noen er tydeligvis mer kald enn andre, og det er jo respektabelt, altså at vi er forskjellige. Men utroskap finner jeg lite respekt for! UANSETT!

    4. Lol, så bare fordi vi er kristne eller jehovas vitner skal vi ikke få lov til å kommentere her?
      Det var veldig synd, fordi jeg synes denne bloggen virket interresant. Menmen, folk som dømmer alle under en bås er jeg ikke noe spessielt “fan” av.

    5. Ann: Jo, uansett hva eller hvem du er. Jehovas Vitne, kristen eller noe annet, så er du hjertelig velkommen til å skrive hva du vil! Den teksten er bare å ignorere, og bare ment som en dårlig spøk, bare for at det skal stå noe tull der. Fullstendigkaos, vet du.

      Bare skriv akkurat hva du mener om alt du! 🙂

    6. Jeg kjenner de som har et åpent forhold, hvor de kan ha sex med andre, så fremt det er innenfor deres regler.. De klarer seg helt fint, og har det bra. Begge gjør det, og for dem går det ikke sånn at de føler de mangler noe fra den andre, for dem er det at de mener de er realistisk. De vet det finnes andre mennesker som er attraktive enn dem, og dem de vaser med er det bare sex.. Sex og kjærlighet har de for hverandre.. Og jeg tenker, klarer de å skille sånn og ha det kjempebra sammen så er det flott.. Jeg hadde ikke klart det, men jeg dømmer ikke dem av den grunn, samme som de ikke dømmer meg..
      Men utroskap som jeg mener er utroskap er noe drit. De som er utro er feige i mine øyner.. Og det gjelder den skjulte utroskapen eller den der vedkommende sier at han kommer å pule på ei uansett hva hun sier.. Godta det eller ei..

    7. Dette med utroskap er kompliserte saker. Som regel så er det ekstremt dårlig gjort. Og du har nok rett i det at slike arrangerte utroskap er tegn på mangel for følelser for hverandre. Men du har også de som føler seg fanget i et dårlig forhold, og som ikke klarer å komme seg bort fra den andre, fordi de ikke tør. Samtidig så søker de trøst, trygghet og ømhet ett annet sted, altså hos en annen. De vil egentlig bort fra det forholdet de er i, de har ingen følelser for den andre, ikke gode ihvertfall, men de er for redde til å dra….eller de ikke vet hvor de skal gjøre av seg.
      Det er mange sider av en sak.
      Nå høres det kanskje ut som jeg forsvarer utroskap, men det gjør jeg ikke. Men jeg kan forstå enkelte tilfeller. Og det finnes nok av dem som er utro, bare for å være utro….for det blir for kjedelig å holde seg til en person……..det er vel noe av det verste.

    8. Erto: Det kan på en måte jeg også forstå. Men det er jo ikke helt greit da heller, for hvis man virkelig en gang har brydd seg om den man er sammen med så skylder man uansett vedkommende å være ærlig. Hvis de søker trøst et annet sted mener JEG at de bør være åpne om det, og gjøre seg ferdig med det forholdet først, gå fra værandre, og har man gjort det, ja da er det jo greit om man er sammen med noen andre uansett om man fortsatt ikke er skilt.

      Men det er i såfall eneste jeg ser på som ok, men da er det jo heller ikke utroskap så lenge de ikke er sammen lenger, selv om de på papiret enda eventuelt er gift! 😉

    9. zentia: Nå så høres arrangert utroskap og åpent forhold ganske likt ut på enkelte sider i mitt syn, og jeg er helt enig med det du skriver om åpent forhold. Selv kjenner jeg flere av de som IKKE har fått det til å funke, men latt mer som, og til slutt har det bare gått i knas. Men det finnes nok de som ikke har problemer med det også, men det ser ikke jeg på som ekte kjærlighet. Folk er forskjellige :p

      JA! HELT ENIG! Utroskap er noe dritt UANSETT om det er skjult eller om vedkommende sier det på forhånd, godta det eller ei som du sier! Helt enig. Med andre ord er det hittil bare EI som tydeligvis ikke mener dette helt… 😉 Takk for kommentaren! 🙂

    10. Ja, på flere områder er de nok like.. Den vesentlige forskjellen er at begge parter er enig og liker å ha sex med andre (innenfor sine regler), og de er trygge på at partneren kommer hjem. Når jeg ser de sammen er det ingen tvil at de oser kjærlighet til hverandre..
      At jeg og du kan tenke at det ikke er ekte kjærlighet tror jeg rene og ene kommer av fordommer.. Vi selv hadde ALDRI kunne hatt det sånn(og det er helt greit), vi er opplært fra vi var små at monogami er det som teller for alle penger, og at å vase med andre når man er sammen med noen er UAKTUELT.. Vi får jo prentet inn om utroskap siden vi er små.. Det er ikke rart vi rygger når vi hører om åpne forhold.. Det er ukjent generelt for oss.. Jeg ville ikke ha kunne hatt det sånn som sagt, jeg er for eiersyk=) Og tror mange har prøvd seg på det og feilet, for det kan ikke være enkelt heller, å ha åpent forhold, spesielt hvis den ene parten ikke er helt ærlig. Men at de som får det til å funke 100%, joda det er da virkelig kjærlighet i mine øyner det også.. =D

    11. zentia: Akkurat at det er fordommer er helt greit, som regel er jeg mot fordommer, men akkurat sånne ting liker jeg ikke. Jeg kan godt være venner med folk som holder på sånn, så lenge de selv sier at det er greit og blablabla, gjør jo ikke meg noe. Men jeg selv (eller du) ville vært mer som “normale” folk på denne fronten. Ja, jeg er litt fordomsfull, men det er bare mot enkelte religioner, OG mot utroskap! Thats it!

    12. jeg har selv vært med på arrangert utroskap som du kaller det, eller et åpent forhold. for vår del var det fordi jeg ikke hadde nok følelser for dama, var tiltrukket av henne og alt slikt, men hadde ikke de følelsene som gjorde at jeg ville være eksklusivt hennes, men på den tiden var hun i en ganske svak situasjon, og var vel så forelsket at hun gjorde alt hun kunne for og beholde meg. som da igjen endte i at jeg mistet litt respekten for henne og dumpet henne slik at hun ikke hadde annet valg enn og klare seg uten meg. har sett åpne forhold fungere utrolig bra da, der begge parter har vært glade i og respektert hverandre, men er ikke ofte jeg ser det. er nok for spessielt inntresserte, eller hva jeg skal kalle det..

    13. Ronja Constance: som du selv forteller åpent om her; ingen følelser, med andre ord bekrefter du litt min teori om nettopp det, og er et levende bevis på mine teorier. om folk vil være sammen med noen man kun er tiltrukket av så er det greit for meg, men syns det er litt trist å være sammen med noen uten følelser. godt og fritt helt sikkert, men ikke særlig oppbyggende, synes ikke jeg det høres ut. men igjen; vi er forskjellige alle sammen! 😉

    14. Utroskap har så mange sjangrer at det er vanskelig å sette i bås. Også bare innen dette emnet! Det kan være så mange forskjellige årsaker som vold, frykt, feighet osv.. Jeg har aldri vært utro selv, og kjenner ikke mange som faktisk har vært gjennom utroskap, så kan ikke helt sette meg inn i situasjonen.
      Nå må jeg få det klart at jeg er totalt imot utroskap om det er arrangert eller ikke, med mindre dette mer som ett åpent forhold- og begge parter er fullstendig enig i dette. Det kan være mange årsaker til dette! Men om det skal gå bare EN vei, kan det bli litt skjevt. Og om man har noe som mangler i ett forhold, så er det i min verden så enkelt som at man sammen finner noe å fylle ut tomrommene med, eller innser at disse da ikke er rette for hverandre.
      Nå føler jeg egentlig at jeg ikke har stort å komme med, da jeg bare har hatt ett forhold i mitt liv som har vart i over 5 år og som fremdeles fantastisk, slik at jeg ikke kan sette meg riktig inn i situasjonen. Men jeg kan se for meg hvordan det hadde føltes om en av oss bare hadde foreslått å på noen måte være utro.

    15. Jeg synes rett og slett at det er forkastelig at du dømmer på den måten. Hvordan i helvete får du lov å bestemme hvem som har følelser for hverandre eller ikke??

    16. Daeva Tollnes: Nå må du også begynne å lese hva jeg faktisk skriver Daeva 🙂 Jeg syns det er forkastelig med utroskap, men jeg bestemmer ingenting. Jeg skriver kun hva jeg mener om denne saken, jeg bestemmer ingenting. Ro deg ned, og bare så du vet det så syns jeg at det er forkastelig at du nærmest lo og mobbet meg i dag, og jeg har ikke lenger lyst til å møte deg. For du er tydeligvis det verste bitcha jeg har vært borti på lenge. Venner håner ikke ut slik som du hånet meg i dag! Og du trenger ikke lenger reklamere for meg på bloggen din, for jeg vil i hvertfall ikke reklamere for noen som er så utrolig slem mot andre som du tydeligvis var.

      Ser du på kommentarene som jeg har fått i dag ser du at jeg ikke er alene om dette, og det var noen som har vært borti noe lignende, og også hun innrømmet at det var ikke noen følelser. Og du er tydeligvis ikke så full av følelser du heller, jeg burde skjønt det lenge.. Måten du har skrevet om 22. juli på… Måten du ser på deg selv på… Sorry, men jeg vil ikke lenger være din venn, for du har fått meg kraftig lei meg i dag da du lo av meg.

      Men nok om meg og det… Tilbake til saken: Jeg skriver bare at jeg ikke liker utroskap og jeg syns det virker vanskelig å TRO at det er følelser i arrangert utroskap, og det er jeg tydeligvis langt fra alene om! Hvis du ikke kan tåle at andre er uenige og ikke tenker det samme uten å håne de ut så er du virkelig ikke i nærheten av den venninna jeg trodde du var, og så opp til som en storesøster, og på kanten av bestevenn… Jeg har mine meninger og du dine, jeg aksepterer fult ut dine meninger, og det er ikke det som er problemet. Problemet er mer din reaksjon og mangel for repspekt for at jeg har MINE!

    17. når man da aldri har hatt følelser for andre på den måten, så er jo den eneste måten og være med folk og velge de man finner tiltrekkende :p nja, bekrefter jo din teori, men samtidig avkrefter jeg den. som sagt har jeg sett par som har vært utrolig nær hverandre, og allikevell velgt og hatt et åpent forhold, for og sprite opp sexlivet sitt litt, og de det funket positivt for har bare fått sterkere bånd pga det. nå vil jeg ikke navngi noen, for det er ikke noe de har vært åpne om, ligger jo veldig skam i det og være utro, sånn fra samfunnets side, er veldig vanlig og hakke på de som velger den livsstilen. jeg vet ikke om du har hørt om det før, men finnes faktisk en egen legning for dette, folk som elsker flere på en gang, det er dog litt annerledes enn planlagt utroskap sånn som du fremstiller det. det er en legning for folk som er åpne om at de kan elske flere, ikke kun en, og løsningen for parforhold der den ene er det, er jo ofte et åpent forhold. er mange sider med en sak vet du, noen sider er mørke og yævlige, mens andre kan være ganske vakre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg