“VIL DU HA POSE”?

Jatakk, jeg vil gjerne ha pose!
Du har nettopp gått ferdig runden i butikken du skal nå betale. Du har til sammen brukt litt under 200 kroner på mat. Og du ser på varene dine som du snart skal dra med deg hjem.

To dobbeltpakker grovt knekkebrød, en storflaske husholdningsaft, en posa cheez twisterz, en pakke taqliatelle, en dåse pizzakrydder, en pose med 12 pølsebrød, og en liten partysnop”pakke” med “Looko look”.

“Vil du ha pose”, kommer det fra h*n bak kassen.
“Neitakk, jeg tar alt under armene jeg”, tenker du at du skal skyte ut litt sarkastisk, men svarer “ja takk”.
Så kommer du på følgende tanke; hm. Hjemme har jeg faktisk plenty med poser, og jeg trenger ikke akkurat en til… Ikke så dumt spørsmål likevel.

Og på en annen side, jeg KUNNE alltids sikkert klart å tatt alle varene mellom armene. Det er ikke sikkert jeg hadde mistet noe på veien. Og da hadde jeg deffinitivt hatt noe å blogge om etterpå også!

Kjære alle medfugler; tar dere oftest med bæreposer hjemmefra når dere skal handle som meg, forså å la bæreposesamlingen hjemme vokse! Eller tar dere ofte med dere bæreposer i lomma, i en veske eller noe når dere handler?

God helg.
Vi blogges!


Reklame: Ta turen innom Kiddys fantastiske blogg. En 21 år ung jente som med en designer i maven! 🙂
kiddys.blogg.no

16 kommentarer
    1. Jatakk, er veldig lettvint ja…egentlig burde man kanskje vært flinkere til å kjøpe sånne handlenett i tøy, og BRUKE dem.. Det koster jo ikke noe å ha med seg et sånt i butikken. Men jeg er ikke helt der enda…

    2. vårinmarita: Ja, det er greit med søppelposer. Litt derfor jeg alltid tar med ny også. Du kan du sende meg mailadressen din på nytt? Msn, mener jeg, glemte kanskje å legge deg til sist du skrev den.

      Veldig klossete. Stor klem fra meg! 🙂

    3. Ha ha ha, dette kunne jo jeg ha skrevet 🙂 Like kul som meg du 🙂
      Men siden jeg er husmor, så har jeg med meg gjenbruksposer.. Faktisk.. (flaut) Men det ser litt bedre ut når jeg går inn i butikken med en sånn grønn Kiwi pose proppfull av flasker da. Men innimellom kommer jeg til butikken uten flasker i gjenbruksposen, og det er flaut. Men de er gode å bære i, og jeg sparer samfunnet for plasticfantastic *føler meg flink*.
      En annen ting, “en dåse pizzakrydder” en dåse? Jeg tenker på noe helt annet når du nevner dåse…

    4. Ha ha, rolig nå 🙂 Kalles det ikke glass? Eller krukke? Sier du sånn “send over pizzadåsa a” ha ha ha, vi sier “send over pizzakrydderet a” også får vi pizzakrydderet.. Hi hi, jeg hadde tenkt å legge meg, men nå ble jeg så lattermild så det går ikke..

    5. Vel, selv jobba i butikk, og tenkt over nettopp det noen ganger. Når noen har tatt med seg varer nok til at de ikke får med seg alt i henda og jeg spør om de vil ha pose. MEN saken er at det er jo sånne fine hadlenett å få kjøpt over alt nå om dagen, og det er ikke bare de eldre som er flinke å bruke dem – noen yngre også! DERFOR mener jeg man bør spørre om kunden vil ha pose 😀 (Dessuten – man trenger noe å ha søpla i, sant? ;D

    6. jeg har en kul bærepose fra Cubus, en sånn tøypose jeg som oftest har med meg når jeg handler mat, dette fører til at jeg får veldig få bæreposer i skuffen og er avhengig av mine bofeller tar med seg poser fra butikken for at jeg skal ha noe å ha i søppelkurven min 😛
      morsomt innlegg forresten 😀

    7. Jeg har et jordbærhandlenett jeg bestandig har med meg i veska når jeg er ute å handler. Man kan brette den inn til en liten jordbær når man ikke bruker den. Hihi

    8. Vi butikkansatte spør om kunden vil ha pose da, poser er på lik linje med alt annet i butikken, en vare. Butikkene må faktisk kjøpe inn poser, og derfor, må vi også selge de. Om vi gir bort gratis poser, taper butikken masse penger. Butikken jeg jobber i taper 80-100 hundretusen kroner i året på poser som er gitt bort gratis. Så når vi spør om du vil ha pose, er det nemlig ingen selvfølge for oss at du skal ha det. Mange kunder har med seg poser eller handlenett. Jeg kan ikke bare slå inn en pakke ritzla om du kjøpet Rød 3, for det kunne hende du hadde papir. Det er da ingen selvfølge noen ting. Vi spør om du ønsker kjøpe poser, svar ja, takk eller nei takk. Ta med deg om du ikke ønsker kjøpe. Så enkelt, men likevel så vanskelig.

      1. Veldig gode poeng. Har selv tenkt mer over dette de senere årene (dette blogginnlegget begynner å dra litt på årene nå, og flere holdninger har forandret seg siden den gang da). Da jeg var innom Kiwi sist klarte jeg å stresse meg selv litt fordi jeg begynte å så tvil om det ene handlenettet jeg hadde tatt med meg var nok til alle varene jeg hadde i kurven. Jeg trodde det ville være nok, og at jeg derfor ikke trengte å si ja til en ekstra i kassa, men jeg var altså ikke helt sikker, og ville helst ikke frarøve butikken noen ekstra kroner ved å be om en pose til ETTER at jeg hadde betalt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg