THORBJØRN EGNER: HVA FAEN TENKTE DU MED I 1949????

“Hei, hurra, hurra, hurra!  
Vi to har det jammen bra.  
Her i tennene til Jens  
er vi aldri sukkerlens”

Men så flott for dere da, Karius og Baktus, jeg er virkelig glad på deres vegne!
Eller er undertegnende egentlig det! Ikke faen, ikke missforstå, jeg unner virkelig andre livet, glede og godt humør, det er ikke det… Men jeg unner IKKE andre gleden som går på bekostning av ANDRE!


(bilde tatt fra knerten.no)

Thorbjørn Egner var en kjær forfatter, med mange gode ord, virkelig!
Men, da han skrev Karius og Baktus, som for første gang kom ut i 1949, så gjorde han etter min mening en feil
Ok, han får frem følgende budskap: puss tenna regelmessig, og besøk tannlegen, så tar du bedre på tennene!
Og det er virkelig et sunt budskap, men Gud for en klumsete måte å gjøre det på!

“Alt som var av søtt og godt  
det er borte stort og smått.  
Alt har børsten feiet bort,  
det var veldig dårlig gjort!  
Her er ikke noe nå –  
ingen karameller små,  
ingen loff med sirup på –  
Å hvordan skal dette gå…”

Nei, si det…
Det som i hvertfall er sikkert er at det ikke var noe sjakktrekk å lage en sympatisk historie om Karius og Baktus, først liker vi de ikke fordi de ødelegger og torturerer tennene til Jens (HVEM FAEN ER JENS???) Ok, ok…
Men det “hatet” vi har i starten til disse småtrolla (les bakteriene), forandrer seg mer og mer etterhvert til at vi får symati til de to små drittungene…. De er på gråten, maten deres har forsvunnet, og de ser for seg en lang sultetid!

“Å hvor skal vi bo i natt?
Tanna her er slett og glatt!
Å jeg er så sint så sint
at jeg nesten flyr i flint !
Men det er nok ingen råd,
for vi er så altfor små.”

Ikke nok med at vi skal få dårlige samvittighet for å ha pusset tennene våre, forså å tatt fra de maten, men samtidlig som Thorbjørn Egner så svakt får frem et budskap om å gå til tannlegen, så lar han vår sympati forran KARIUS OG BAKTUS veier mer enn det budskapet!


(dette er bare ET eksempel på hvordan “Karius og Baktus” kan ødelegge tenna dina, ser godt ut ja? Veldig….
Av hensyn til unge lesere har jeg valgt å IKKE bruke de verste bildene jeg fant på nett av dårlig tannhelse.
bilde tatt fra:laipai.files.wordpress.com)

Jens er en gutt som har vondt i tenna fordi han selv en gang var så klumsete å ikke pusse tennene på en stund, og i tillegg spise usunt, HAN HAR BEDT OM DET, HAN INVITERTE DE SELV INN I MUNNEN OG TAR DET IKKE SOM ENN MANN!

Karius og Baktus derimot, er to bohemer som endelig har funnet seg et sted å bo, de har mat og så mister de ALT, båd hus OG mat.
Hva er verst, å ha tannpine? Eller å miste både hus, hjem og tilgang på mat?

Ok, Karius og Baktus går riktignok litt langt når de piner Jens littegrann for morro skyld, forså å kalle han en skrikerunge… Men likevel!

Jesus, hva tenkte han med? THORBJØRN EGNER?
Ikke missforstå, jeg er Thorbjørn Egner-fan, men jeg skjønner virkelig ikke helt hva han tenkte da han skrev denne barnehistorien på den MÅTEN han gjorde det på.

Vet du hva det verste er? Som nevnt før, så kom denne historien ut i 1949, men han skrev om slutten senere. For i originalen så endte det bare med at de bli skyldt ut i vasken… Men da noen idioter syntes det var litt usympatisk, så la han på den lille biten om at de seiler rundt på havet, på jakt etter et nytt sted å bo.

Kjære vene, snakk om tøffelhelt!
Hadde jeg vært Thorbjørn Egner, så hadde jeg skrevet en “Karius og Baktus”-historien på en måte hvor det er umulig å få sympati, og synes synd på Karius og Baktus! Det er det han gjorde feil; barna skal IKKE syns synd på Karius og Baktus. Han burde mye heller laget en historie om to bakterier som ikke ba om nåde og angret på slutten, en historie om to bakterier som ikke sang triste sanger, og en historie om to bakterier som ikke flyttet inn i munnen til denne Jens, for å ha et sted å bo, men heller for å ha en gutt Å PLAGE! For det er DET slike bakterier gjør.


(bilde tatt fra helsedirektoratet.no)

De virkelig Karius og Baktus er ikke to triste bakterier med følser, de er to usympatiske saditer som HATER deg og som ELSKER å høre deg lide!
Så puss tenna, bruk tanntråd, gå til tannlegen, og ikke ha dårlig samvittighet ovenfor de!
Du kan ha dårlig samvittighet for andre ting, men IKKE FOR KARIUS OG BAKTUS!

Så gå og puss tenna dine, og legg deg, det er sent nå!
Hehe, god natt alle sammen!

VI BLOGGES!

8 kommentarer
    1. hehe artig måte og se det på…men jeg synes han gjorde en glimrende jobb jeg…det er hamringen og den latteren når de hører han skriker som sitter…..og ungene synes det er skikkelig gøy når de forsvinner på havet…så det er barna våre som er “sadistene” hehehe

    2. Haha denne var artig, og det var sant at jeg og min søster syntes synd på dem.
      Vi kunne hele greia utenatt, jeg var Karius og hun var Baktus.
      Men du vet i vår moderne tid…nå pirker de jo i Pippi Langstrømpe, som seilte til en “negerkung”.
      Det er jo ikke lov å si “neger” lenger så der fikk de et problem.. jeg syns ikke man skal forandre på gamle eventyr, fortellinger og filmer jeg, bare fordi at de skal passe inn i vår moderne verden:)

    3. Lete denne mens jeg var på jobb, og jeg skal si deg jeg lo- dette er seriøst et BRA INNLEGG! Jeg tenkte akkurat det samme når jeg var liten.. Gadd aldri å se så mye på Karius Og Baktus, men jeg husker at faren min alltid nevnte de når tannpussen sto for tur :S Skjønner ikke hvorfor egentlig, men nå var vel ikke jeg den vanskeligste av oss mange søsken til å få å pusse tennene 😛

    4. Jeg har lest en del av innleggene dine og beundrer deg for dine meninger, ærlighet og engasjement. Du er flink til å skrive og virker være smart og oppegående 🙂
      Menne DETTE innlegget sklir unna all rasjonalitet og den røde tråden du har i bloggen din! Karius & Baktus er jo barnetv, enkel underholdning for barn under 10år slik at de skal lære å pusse tennene 🙂 Seriously, det er jo bare barnetv!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg