BRUK HODE – VI HAR BARE EN KLODE!

“NATURLIGE” UVANER OG VANER – FORSØPLING OG FORURENSNING

(foto hentet fra: noblad.no)

Vi fleste har gjort det og det er ingen unnskyldning for at andre skal gjøre det, og fortsette det – å kaste søppel i naturen!

Hver eneste dag og kveld kastes det søppel i naturen, hver dag forurenser vi kloden vår!
Fy faen for noen drittsekker vi fleste mennesker er mot naturen, som tømmer dritt og søppel på vår egen hjemplanet.

Hver helg kastes det flasker og bokser omkring på feilsteder, folk råner daglig og forurenser samfunnet med alt for mye gassutslipp – DRITTSEKKER 😛


(foto: rustanracing.com)

Alltid så hærlig å ta med seg noe mat og godt når vi er ute i skogen og går, “hm, er vist ikke noe søppelkurv her, hm, nei kaster bare det lille jeg har av søppel i gresset her jeg, gjør da ikke så mye forskjell” – DRITTSEKK 😛

Og du mannen: kona di har faktisk helt rett, du trenger strengt talt ikke det nye stereoannleggett, den nye bilen og den nye tven du blant annet står og sikler etter, du kjøpte deg ny 50 tommer tv i fjor, og bilen du har er bare to år gammel og funker fortsatt! Tenk deg om, ok, om du absolutt vil, kjøp deg det! Men du trenger ikke kaste den “gamle tven” i hvertfall! Den kan du i hvertfall gi bort til noen som VIRKELIG TRENGER NY TV! Foreksempel 😉

Kjære vakre kvinne: Skal du ha ny kåpe, støvletter, bluse og skjorte nå igjen? Ser du ikke at de tre store skåpene du har er i ferd med å slå sprekker nå? Ingenting å kle på deg sier du? FAEN ER DU BLIND ELLER?
Hehe, og mulig den skjorta du har er litt 2010-aktig, men kjære vennen, hva med å spare pengene litt til? Skal du kjøpe stort mer nå så…. Vet du forresten at de fleste klærne dine er det uskyldige DYR som må betale livene sine for at du skal få? Dyr med familie akkurat som deg! Dyr som i utgangspunktet ikke er syke, helt friske og som må DØ for at du blant annet skal ha deg en ny pels? Litt egoistisk kanskje? (ok, jeg er slik selv… innrømmer det… :P)

Og vennen, ikke nok med at du sakte, men sikkert skal dø likevel, men i tillegg til at du altså løper fortere til dødens hule hånd ved å røyke 10-30-50 sigaretter daglig/ukentlig, så er du faktisk med på å forrurense lufta! Er ikke det litt egoistisk av deg?


(foto hentet fra: hedmark.org)

Ok, verden går faktisk ikke under i dag, og heller ikke i morgen, faktisk ikke i din levetid i heletatt…
Meeeen, tenk på barnebarna dine, barna dine og alle andre etterkommerne dine som må lide fordi at du (sammen med uendelig billioner flere til) ikke eier nok naturvett når du stadig kjøper ting du ikke trenger, kaster for mye (gjerne på feil sted), røyker for mye, råner for mye og det som verre er…

Kjære vakre medskapninger… Jeg er ikke bedre enn noen av dere, men jeg jobber med å forbedre meg, tenke sunnere, ikke bare for egen del helsemessig og økonomisk, men også for at jeg bryr meg om resten av verden, ikke bare dere som er født og eksisterer nå, men også for morgendagens barn, voksne og eldre av både dyr, mennesker, trær og planter etc.


(foto hentet fra: adressa.no)

Vil med dette innlegget ønske alle en god og fin natt, vil på bunn av dette innlegget legge igjen en sang jeg likte veldig godt som liten, som jeg nettopp fant igjen på youtube, og vil dele med dagens barn, ungdom og litt eldre ungdom 🙂



“Blekkulf – Bruk hode!
Vi miljødetektiver må passe på
for fremtiden begynner nå.
Vær på plass der det skjer
med kart og kompass
og forstørrelsesglass.

En miljødetektiv går rundt og snuser
og er det en bil som står der og ruser
Si ifra – dette vil vi’kke ha!

«Skru av motoren din gjøk!
Å forurense er ingen spøk!»
Bruk hodet – vi har bare en klode.

Vi miljødetektiver må passe på
for fremtiden begynner nå.
Vær på plass der det skjer
med kart og kompass
og forstørrelsesglass.

En miljødetektiv ser i butikker
og har de varer fra skumle fabrikker
Si ifra – dette vil vi’kke ha!

«Velg miljøvennlige varer din gjøk!
Klorbleket papir er ingen spøk!»
Bruk hodet – vi har bare en klode.

Vi miljødetektiver må passe på
for fremtiden begynner nå.
Vær på plass der det skjer
med kart og kompass
og forstørrelsesglass.

Vi miljødetektiver må passe på
for fremtiden begynner nå.
Vær på plass der det skjer
med kart og kompass
og forstørrelsesglass.”




Da sier jeg god natt, slår av pcen for å spare litt strøm, og for å spare naturen litt 🙂
Vi blogges! 🙂

(bilde hentet fra: tu.no)

15 kommentarer
    1. Om jeg velger å kalle bloggen min “Ibelieveinme”, så tenker jeg det motsatt mht. menneskeheten og deres evne til å bevare jorden. Dessverre. Men det betyr ikke at jeg lar det “flyte”, alle må gjøre noe, hver eneste dråpe blir til slutt til et stort hav. Men så lenge vi i den rike delen av verden ikke får smake konsekvensene av det vi gjør, har jeg ikke tro på noen varig endring. Andre ting må endres først…

    2. SV: Tusen takk for så mye ros for bloggen min, det setter jeg veldig stor pris på! Takk takk!:)
      Min mening om gutter og sminke er som så; Hvis gutter vil bruke sminke, så be my guest:-) Det står ikke noe label på noen sminkeprodukter tagget med “for girls only”. Så hvis gutter vil bruke sminke, så for all del:) Har ingen ting, what so ever, i mot det. Det virker unaturlig med gutter som bruker sminke når man ser det på gata, men det er for at det ikke er vanlig at gutter bruker sminke. Men er kjønnsnøytral, bryr meg virkelig ikke om gutter bruker sminke 🙂 Men går jo ann å begrense seg. Men det gjelder jenter og!
      Håper du er fornøyd med det svaret. Og god helg tilbake til deg! Og igjen, takk for all rosen, you made my day 🙂

    3. Bra innlegg!!
      Det er viktig å få frem hva vi mennesker gjør med kloden vår…
      Jeg kaster selv ikke ting i naturen, med unntak av matavfall, som råtner og blir til jord 🙂 (selvfølgelig kaster jeg ikke det midt i byen, men i naturen)
      Dersom jeg har annen søppel, og ingen søppelkasse i nærhete, legger jeg det heller i veska frem til jeg kommer til en tilgjengelig søppelkasse…
      :):)

    4. Bra innlegg 🙂 Kan ikke si meg enig i alt, men nesten alt 😉 Jeg klarer ikke å hive søppel ute lenger, for så dårligsamvittighet! Men en ting har du rett i, mennesker som bruker ekte pels. Det er så stygt at jeg blir kvalm av det! Stakkars dyrene som blir pinet og skinnet i live bare fordi noen av oss stygge mennesker vil ha EKTE skinn….

    5. ME bør tenka oss meir om å ikkje kasta ting i naturen og ikkje kjøpa anna enn det me trenge ja, men det i seg sjølv er ikkje nokk. For fabrikkar kjem framleis til å produsera ting som blir øydelagd før det er nødvendig. Dei kjem fortsatt til å med vilja laga ting med dårleg kvalitet for å få seld meir. Dei kjem fortsatt til å hogga ned skog, søla olja, kvitta seg med kjemikale i naturen og gjere det dei tene mest pengar på om me ikkje endre det økonomiske og sosiale systemet me bygge samfunnet på idag. Så lenge det ikkje er pengar i det så vil ikkje problemet bli løyst i dagens system. Den beste måten å løysa eit problem på er å ta vekk moglegheiten til av problemet kan oppstå

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg