Ingrid – blendet av kjærligheten

Bokanmeldelse!

I den tredje Hotel Cæsar-boken «Ingrid – blendet av kjærligheten», skrevet av Marianne Bjørnstad, blir vi kjent med en forholdsvis ung og godtroende Ingrid Iversen. Den mest ordentlige og trofaste jenta i hele Sandefjord.

Det er sommer og de aller fleste gleder seg spent til et nytt og fargerikt liv  andre steder rundt om i verden så fort sommerferien er over. Ingrid derimot har valgt å bli igjen hjemme hvor hun tross alt har det trygge og kjente, som bl.a innebærer en jobb på et av hotellene i byen.

Men høsten skal vise seg å bli langt i fra så kjedelig og forutsigbar som Ingrid delvis har fryktet. På et tidspunkt stifter hun et stadig mer intimt bekjentskap med en av hotellets faste årlige gjester – amerikaneren William Marshall. William er både svært hyggelig og veldig snill. Men han bærer på en mørk hemmelighet som etter hvert vil sette deres vennskap (og forhold) på en hard prøve. En prøve som viser seg å bety liv eller død på sitt aller verste.

Det ene fører til det andre, og etter noen år ender Ingrid opp i Oslo etter å blitt lovet fast jobb på Hotel Cæsar av selveste Georg Anker-Hansen, hotellkongen og playboyen. Og i likhet med da Ingrid først møtte William tar det heller ikke lang tid før hun og Georg får bygget opp en svært god kjemi. Men heller ikke et forhold til Georg Anker-Hansen viser seg å bare være en enkel sak – for å si det mildt!

Og det som utvikler seg herfra og ut er intet mindre enn forhistorien til et av de mest omstridte og kontroversielle øyeblikkene i norsk tv-historie som blant annet førte til at «Hotel Cæsar» endte opp som et tema på stortinget mot slutten av 90-tallet, da det ble diskutert hvor vidt en viss (søsken-)romanse var innafor å vise i beste sendetid eller ikke.

Masse opphetet spenning!!
Ingrid settes jevnlig på nye og stadig tøffere prøver. Da jeg skulle omtale boken om Juni var jeg dels litt skuffet da jeg fant boken noe kjedelig og uinteressant. Men denne boken kunne gjerne vært enda litt lengre for min del, selv om jeg ikke er misfornøyd med de 256 sidene boka har å tilby. Med så mye spennende drama og vemodige øyeblikk som «Blendet av kjærligheten» innebærer så ble dette rett og slett en bok jeg har kost meg veldig med.

Likevel må jeg gjenta noe av det jeg har skrevet i mine tidligere anmeldelser av Cæsar-bøkene: dette er først og fremst bøker for oss som har fulgt med på tv-serien, og da spesielt de første par sesongene. Jeg er usikker på hvor mye noen som aldri har sett Cæsar, eller som begynte å følge med på serien i nyere tid vil få ut av disse bøkene.

I tillegg vil jeg påpeke noen skrivefeil som tok meg litt ut av det her og der. Heldigvis er det ikke mange av disse, og ingen av de er på noen måte krise, men likevel greit å nevne.. Så er det også enkelte tidshopp i historien som dels kan føles litt brå og forhastede. Det er visse hendelser og mysterier jeg skulle ønske forfatteren lot meg få være med å dykke enda litt dype ned i. Men heller ikke dette er en veldig big deal, i det store og hele bildet.

Alt i alt så er opprinnelse-fortellingen om Ingrid en historie jeg liker veldig godt. På sitt aller beste er dette en av de mest fengende bøkene jeg har lest på en stund, og skal absolutt ikke se bort i fra at jeg kommer til å lese den på ny ved senere anledning. Men jeg må nok en gang understreke at i likhet med bøkene om Ninni og Juni så er også dette en bok for de som har sett, og som husker visse elementer fra de aller første sesongene av «Hotel Cæsar».

Jeg gir «Ingrid – blendet av kjærligheten» 8 av 10 stjerner!

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Tik Tok: aylarkuklinski

4 kommentarer
    1. Jøss, sammentreff at du skrev om Cæsar idag, drømte om Georgs monopolspill i natt hehe. Kjøpte du boken brukt? Ser litt bøyd ut i hjørnene. Har sett bøkene på Nasjonalbibliotekets sider, man kan antakelig lese dem gratis der. Har glemt mye av de første sesongene, er lenge siden jeg har sett på det, men husker Ingrid ikke var med så lenge.

    2. Slik jeg har skjønt fra de som har lest alle disse Cæsar-historiene, så var Juni sin den beste.. Er det noe du også er enig i, eller har du en annen favoritt?

      1. Det kan være at jeg leste Juni-boken på et litt uheldig tidspunkt, men jeg ble litt skuffet over den. Av de tre bøkene jeg har lest til nå er Juni-boka den jeg likte minst, da det var mer action og ekstreme situasjoner (som jeg som regel foretrekker) i Ninni og Ingrid-boka.

        Boken om Charlotte er den eneste som gjenstår å lese nå.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg