Han heter ikke William (2018)

Foto: TV3.

Da jeg først fikk opp «Han heter ikke William» som forslag for en ny serie jeg kunne se inne på Viaplay tenkte jeg nei. Altså jeg likte Skam, spesielt de to første sesongene, men jeg var likevel ikke såå stor fan at jeg følte noe behov for å se en reality/dokumentar-serie om eller rundt Thomas Hayes. Litt senere fant jeg ut – takket være «Morgenshowet på NRJ» – at dette ikke er en slik serie, men heller noe ala Thomas Giertsens «Helt perfekt». For så vidt ikke en serie jeg har sett på sånn nevneverdig. Har kanskje sett en episode eller to, men ikke noe utover det.

Likevel er det noe som har gjort meg nysgjerrig på “Hayes sin serie” den siste uken. Så i går begynte jeg på episode en, og det skulle derfra ikke ta lang tid før jeg hadde sett alt. Noe som er et ganske bra tegn siden jeg ikke binger noe særlig ofte, selv ikke med korte halvtimers-episoder. Men det er et og annet her som gjør at jeg bare ville se neste episode så fort jeg var ferdig med den forrige.

Kjendis med liten k

Serien er til tider litt ubehagelig da samtlige av de involverte titt og ofte oppfører seg noe uspiselig, og gjør en rekke DUMME valg. I løpet av åtte halvtimers episoder blir vi blant annet vitne til en og annen voldshendelse, kokainmisbruk, metoo, en sex-tape på avveie, en meeeeget innpåsliten Linni Meister, og en ekstremt stakkarslig og dels hissig Eivind Sander.

Thomas Hayes popper opp i denne cocktailen nå og da, men langt ifra så ofte og så mye som gjerne forventer, fordi ja… Og når han først er med så er det dessverre ikke de mest minneverdige scenene heller, stort sett. Han har en liten, fin kjærlighetsscene i siste episode som trakk litt på “aww”-en i meg. Og så er det en scene på et bad som involverer et viss kosteskaft. Men utover det, samt en og annen “slap stick”-scene nå og da så glemmer man litt bort at Hayes faktisk er med, som en noe kjedelig og uinspirerende utgave av “seg selv”.

“Som seg selv”, hmm, vel.. For min del er det nettopp denne faktoren som gjør at jeg finner serien såpass interessant som jeg tidvis gjør. Jeg engasjerer meg ikke kjempe mye i alt dramaet som foregår, litt, men igjen; ikke så mye. Det som i aller størst grad tiltrekker min interesse er det faktum at serien er stappfull av kjente og mindre kjente navn – som alle spiller en slags utgave av seg selv.

Foto: TV3.

Hvorvidt fremstillingen av de forskjellige er realistiske vet jeg lite om, og jeg håper litt at det man får se er en del overdrevet, da særlig for Linni Meister og Eivind Sander sin del som kommer klart dårligst ut med tanke på provoserende oppførsel og mindre heldige valg i livet. Linni Meiter fremstår som DEN innpåslitne og kjendis-kåte bimboen som ikke tar et nei for et nei, og som er mer enn bare litt villig til å bruke kroppen sin på den ene og andre måten for å få det som hun vil. Hun fremstår først og fremst som den dama enkelte nok tenker hun er basert på korte drypp man har fått fra media, særlig for sånn 10 år tilbake – IKKE slik som jeg har lært meg kjenne henne gjennom Instagram og diverse podcaster i nyere tid. Og Eivind Sander… Ja hvor vil dere at jeg skal begynne?

Hvor ble det av Thomas Hayes?

Hvorfor heter ikke serien «Han heter ikke Tom Lund» («Nissene på låven»), eventuelt «Han heter ikke Terje» («Neste Sommer») forresten? For uten å være helt 100% sikker tror jeg at det er Eivind Sander som får mest tid foran skjermen, og som mesteparten av kaoset og dramaet til syvende og sist sirkulerer seg rundt. Ah, stemmer.. Fordi Eivind Sander ikke er en like stor stjerne som Thomas Hayes. Et faktum serieskaperne selv også er tydelig klar over, og som av og til blir gjort noen poenger ut av i en slik grad at det nesten blir litt slitsomt og “oppbrukt”. Men denne vitsingen stoppes i siste liten før jeg rekker å gå helt lei.

Likevel.. Jeg tror serien kunne tjent litt på et annet navn. For siden serien heter det den heter så vil nok skuffelsen mange Thomas/William-fans vil kjenne på være et reelt faktum når han har den birollen han har. Og for de mest hardbarkede fansa, som det ihvertfall fremdeles var en del av da denne serien kom ut i 2018, så vil utvilsomt en del av meningene rundt serien være farget av denne mulige skuffelsen. Som igjen kan ha ført til at flere har omtalt serien for venner og kjente som noe dårligere enn den egentlig fortjener.

For til tross for et til dels villedende navn så er likevel ikke «Han heter ikke William» en dårlig serie per c. Jeg trakk jevnlig på smilebåndet. Jeg ble tidvis litt oppgitt på vegne av de forskjellige folkene som er med i den, på nettopp den måten jeg tipper er meningen at man skal føle. Og serien har generelt en del bra ved seg som gjør at jeg fint kan se den igjen en dag.

Foto: TV3.

En sesong 2? Tjaa..

Og selv om Eivind Sander oppfører seg som en smålig idiot av en annen verden så er det likevel et eller annet som gjør at jeg bryr meg om han til the bitter end. Det å fremstå som en såpass stor drittsekk, og gjøre at jeg fremdeles føler både empati og sympati for han er rett og slett godt gjort. Og tro meg; mye av det han gjør i denne serien er langt over grensen for hva jeg ville godtatt i det virkelige liv!!

Hvis det noen sinne skulle dukke opp en slags oppfølger er jeg gjerne med på det. En sesong to av «Han heter ikke William» tror jeg man fordel med kan droppe, selv om Thomas Hayes faktisk skulle ende opp som hovedpersonen da. Men en slags spin off med et annet navn – sign me up!

Jeg gir «Han heter ikke William» 7 av 10 stjerner!

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos

4 kommentarer
    1. Jeg har ikke sett noe tidligere av disse, så jeg skjønner ikke en gang koblingen mellom william-navnet og Thomas … 😀 Men ellers høres serien morsom ut da…eller interessant er kanskje ordet 🙂

      1. Koblingen er så enkel som at Thomas Hayes sin skikkelse i «Skam» heter William, og at det først og fremst var den karakteren folk flest forbandt og fremdeles forbinder han med 🙂

        Syns «Han heter ikke William» både var gøy og interessant. Men det ene noe mer enn det andre.

    2. Dette navnet ble så sykt populart pga person som Tomas spilte, at nå fins det William i hver klasse. Så synes navnet på serien er helt legitimt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg