Aldri mer asperger syndrom?

Opp gjennom årene har jeg fra tid til annen blitt kontaktet av barn og voksne som enten er blitt diagnostisert med diagnosen asperger syndrom/ autismespekter selv, eller som kjenner noen som har den.

I videoen over besvarer jeg noen av spørsmålene jeg har fått flest ganger vedrørende mine erfaringer og kunnskap rundt asperger. 😊

For bør man som forelder skjerme sitt autistiske barn for ironi og sarkasme? Hvordan er min historie vedrørende trygd? Og sist, men ikke minst – hvordan fikk jeg diagnosen i utgangspunktet?

Skulle det være flere spørsmål er det bare å spørre! 😃

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos

6 kommentarer
      1. Spurte ei venninne av meg nå som er leder for Spiss, og hun svarte følgende:
        «Det finnes lite, har ikke funnet noe på norsk. Har fått noen svar fra barn av Aspergere på Facebook da jeg spurte etter det, men ikke mange»

      2. Bare hyggelig 🙂 litt gøy at du skulle spørre forresten. For med mindre jeg har misforstått noe så driver Torill i Spiss på å lage en bok nå for tiden, hvor hun blant annet tar tak i dette emnet.

        Så mest sannsynlig kommer det noe mer konkret ut rundt dette senere. Følg gjerne med på spiss.no, eller enda bedre Facebook-siden til http://www.spiss.no for oppdateringer rundt dette når/hvis dette prosjektet blir gitt ut 😃

    1. Hva folk kan finne på å bli støtt av slutter aldri å forundre meg.. For det første, er asberger blitt en etablert betegnelse snarere enn et personnavn, og for det andre, så kan jeg ikke se hvordan det faktum at Asberger var et rasshøl under krigen har noen relevans i forhold til at han oppdaget en medisinsk tilstand..
      Men nå som de åpenbart har funnet det nødvendig å gå bort fra Asberger-betegnelsen, mener jeg ‘Autisme-spekteret’ er helt krise!! For i realiteten er det jo ikke sånn at Asberger ‘bare’ har vært en ‘light’ til ‘ultra light’ versjon av Autisme i folks bevissthet; Det har jo i tillegg vært så at de som har det som ble kalt Autisme gjerne var mentalt tilbakestående, mens Asberger-rammede IKKE er det. Videre, så lar symptomene i asberger-versjon seg trene bort, enten fullstendig, eller i betydelig grad. Av den grunn, så finner jeg Autistiske spekteret veldig provoserende på vegne av dere som har dette..

      1. Jeg for min del finner ikke asperger-navnet som krenkende selv om jeg er blitt mer obs på hva Hans Asperger angivelig har bedrevet. Men jeg kan likevel forstå de som vil ha et annet navn, og det er som nevnt helt greit for meg.

        Selv finner jeg det heller ikke provoserende med «Autisme-spekteret»-navnet, det er veeeeldig generelt og en veldig for enkel «løsning», men provoserende? Nei, jeg syns ikke det. Det at folk tenkte og tenker på andre med høyere grad autisme som tilbakestående derimot, det finner jeg mer provoserende, men det sier mest om de som bruker denne betegnelsen («tilbakestående») enn noe annet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg