Hyyyylll, *drypp, drypp* *tralalalalla*


© Bildet er tatt fra mynintendonews.com

Hvorfor jeg dårlig ilag med andre mennesker – Del 9532
Etter en del rykter den siste tiden føler jeg det er på tide å avkrefte det som alle nå snakker om. Nei, jeg er ingen ninja. Jeg er smidig, skarp og godt mulig mer intelligent enn gjennomsnittet, men jeg er dog ikke lydløs.

Likevel, det gjør ikke noe, for det er ikke mine lyder som skal fokuseres på i denne omgang, men derimot lyder som kommer fra alt og alle andre. Helt fra fødselen av har jeg vært plaget av støy som kommer fra andre. Som regel skal det ikke mye til før noe rett og slett setter meg ut “av spill”.

Snorking, slafsing, borring, drypping, hamring, saging, knirking, what so ever.. Er det ikke lyder jeg selv har “slått på” med egen fri vilje er det som oftest bare til bry. Dette er en av flere årsaker til at jeg ofte har protestert de gangene jeg har vært ønsket i en familiemiddag foreksempel. I tillegg til det at jeg rett og slett ikke liker å omgås med alt for mange mennesker om ganger. Særlig som regel ikke de jeg er i slekt med, men det er historier jeg kan spare til senere. Dette er forresten enda en årsak til at jeg ikke er så ofte på kino, til tross for den interessen jeg har for film.

Heldigvis har det blitt litt bedre med årene. Ikke det at jeg nødvendigvis har blitt flinkere til å takle eller ignorere andres lyder, men det at jeg ikke lengre bor i samme leilighet som andre individer lengre sparer meg for i hvertfall noe.

Hvorfor jeg har såpass store vanskeligheter med å utestenge det jeg vil definere som andres støy har jeg ikke et endelig svar på, men jeg har lest et par artikler diverse steder den siste tiden som rett og slett vil ha det til at det KAN skyldes at jeg er det mange vil kalle et geni. (Les en artikkel jeg har funnet frem fra tv2.no her!)


© Bildet er tatt fra img12.deviantart.net

Det trenger ikke å være tilfelle, men det KAN faktisk tenkes at det har en sammenheng.. For faktisk så er de fleste andre jeg vet om som plages med de samme tingene et av de mest oppegående menneskene jeg vet av, mens de som ikke ser ut til å plages noe særlig av uønskede lyder… Som regel ikke like oppegående og skarp.

Nå kan det være at dere lurer på hva hensikten med dette innlegget er. Er det for å skryte “haha, jeg er så mye smartere enn de fleste av dere”? Nei.. Er det for å dele mine tanker og erfaringer med andre? Delvis. Den andre halvparten av hvorfor jeg nå oppretter dette innlegget er at jeg gjerne vil høre om andres erfaringer når det kommer til mindre ønskede lyder.

Er det noen spesifikke lyder du sliter mer med å utestenge enn andre, eller er det nesten et fett hva slags type lyder det er? Dersom du har slitt en del før, men blitt flinkere til å takle det i nyere tid, hva har du gjort for å få til dette?

Vi reblogges!

6 kommentarer
    1. Kanskje du er høysensitiv? Eller introvert? 🙂 jeg faller under begge kategoriene, men vet ikke om det gjør meg smartere enn mine disipler. Mulig det isåfall kan ha en sammenheng med at jeg tilbringer mye tid alene og derfor kan fordype meg i masse rart. Aner ikke, men høres logisk ut i mitt overtrøtte hode 🙂

    2. Sinnssykt irriterende det der ja! Hater slafselyder og tyggelyder ved spisetider med andre folk.. Spiste ikke så ofte med andre folk når jeg var mindre pga det.. men jeg ble som regel tvunget til det med mindre jeg klarte å lure meg unna.. Men fikk heldigvis spise mye alene. Det samme gjelder andre plagsomme lyder som skraping og kritt mot tavla og greier…

    3. Ann Helen: Har googlet høysensitivitet for en stund siden, mulig jeg har en mildere form av det. Det med introvert tror jeg at jeg må google nå da det er et ord jeg ikke kjenner spesielt til.

      Hehe.. Jeg tilbringer også en god del tid alene, så der har vi noe til felles.

    4. Ooh.. where to begin!! Takler ikke være i samme rom med noen som holder på på pc for eks! Når ikke det er JEG som skaper lydene, er det rene tortur å bli tvunget til å høre på tastetrykk for eks! Så plagsomt! Og duringa av PCen! Snakker vedkommende i tillegg over Skype etc, får jeg lyst til å rive av meg huet, og putte det dypt inn i et lyd isolert skap til det blir stille. Eller å sitte å høre på andre prater når jeg vil ha det stille..! Har de i tillegg da en skarp, skjærende stemme ( i mine ører) må jeg sette all energi på å holde meg i skinnet og ikke bed de se til h… å holde kjeft.. snufsing, kremting, bare slutt.. du kan like gjerne slutte å puste, for det er plagsomt å høre på noen ganger XP ja, jeg er oversensitiv, øreplugger er et must her 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg