I morgen, i dag?

Nå vet jeg at jeg kommer til å skrive om noe som absolutt alle har vært borti en eller annen gang, sannsynligvis flere ganger i uka.
Det er natt, og klokka har passert tolv, eller 00.00 om dere vil, det. Det er mandag og første dag på jobb/ skole denne uken etter helgen. Du snakker for øyeblikket med kollegaen din, samtalen er snart over, dere skal begge sove og hva sier dere?

“Vi snakkes i morgen”.

Vil igjen minne om at det er mandagen dere sikter til, og det er allerede mandag noe dere begge er klar over.

Jeg har en tendens til å irritere meg over når folk sier “i morgen” når det egentlig burde være “I dag” man skulle sagt. For mange er det ikke ny dag før etter man har sovet forså å stått opp igjen. Jeg forstår tankegangen, jeg forstår den så absolutt. Men samtidig blir det for meg noe forvirrende og litt upressist, litt feil.

Jeg har selv gjort dette, både når jeg har vært klar over at det egentlig er “i dag” og når jeg ikke har vist at dagen jeg omtaler allerede har begynt.
Men nå sikter jeg først og fremst til de som vet at datoen de omtaler allerede har begynt og likevel sier “i morgen”.

For meg er dette noe som fort kan ta en del av tiden min når det kommer til irritasjon og forvirring. Mulig jeg tenker litt mer over dette enn folk flest, da jeg har min autistiske diagnose (aspergers syndrom) og dermed er født veldig perfeksjonistisk på en del områder. Jeg vil at ting skal være punktlig, korrekt, presist.

Så til kveldens spørsmål, hvor mange av dere holder dere til å si “i dag” når det er i dag, og hvor mange av dere gjør det som er beskrevet over. Og til slutt, hvor mange av dere som sier “i morgen” i dag gjør det bevist selv om dere vet det egentlig er i dag dere snakker om?

Tenker man kan ha en fordel om man går på jobb og det er sjefen man faktisk snakker med som sier i morgen. Har man da en unnskyldning til å benytte muligheten til en ekstra dag fri? ^^

Vi reblogges!

2 kommentarer
    1. Fint innlegg 🙂 Og det du skriver er jammen sant. Det irritere meg litt og, for jeg og er nøye med det der… imorgen er før 00.00 – etter det blir det “idag” 🙂 Fortsatt fin kveld til deg og.

    2. vonhippie: Ja, jeg forstår ikke vitsen med å være upresis og si noe feil med vilje liksom i tilfellet når man vet klokken har passert 00.00. Noe annet er det når man enda ikke vet at klokken er blitt så mye, men spesielt de som sier bevist “i morgen” i dag.. Ja, du skjønner. Fin kveld til deg også!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg