Dødens spøkefulle alvor

Dette blir et sånt innlegg som egentlig ingen vil lese, og som jeg heller ikke liker å skrive. Men føler likevel for å gjøre det.
Jeg er en person med veldig mørk, morbid og kald humor. Jeg spøker om alt fra døde babyer og kreft til stringtrusa til Rune Rudberg og kosedressene til Teletubbiene.
Men når jeg forsøker meg på de mest mørke og til tider mest forkastelige vitsene mine, så føler i hvertfall jeg selv at jeg gjør det på en veldig klar måte.

Jeg spøker foreksempel ikke med ting som kan tolkes som at jeg vil dø, eller at jeg vil ta livet av meg.

En klassisk spøk fra meg med morbidt tema kan være dette:
«Hvor mange babyer skal til for å male et hus?
Kommer ann på hvor hard du kaster!»

Dette er veldig tydelig at det er en vits, og det er slike vitser jeg elsker aller mest som regel.
Noe jeg derimot IKKE skriver eller sier noe sted uten at det faktisk er sant er ting som:
«Å jeg føler bare for å gå syv fot under jorda nå»
«Nå føler jeg bare for å dø»
«Nå går jeg og henger en times tid»

Akkurat den første og siste kan jeg klare å skjønne folk ikke mener helt bokstavelig. Men spesielt når det blir setninger som “Feel free to kill me now”, som var en setning jeg kom over et sted i dag, så reagerer jeg. Spesielt siden det er en veldig, veldig nær venn av meg som jeg virkelig elsker (jeg misbruker ikke ordet “elske” om noen lurer) og er utrolig glad i det kom fra. Heldigvis fikk jeg et svar fra henne på sms rimelig fort om at hun ikke mente det slik jeg tolket det, så jeg bærer absolutt intet nag angående det. Absolutt ingenting.

Jeg har som kjent diagnosen aspergers syndrom. Jeg har til tider ganske problemer med å skille spøk fra alvor. Ting kan fort tolkes helt bokstavelig, og i dag hadde jeg altså en slik episode. Jeg er selv en person som spøker om mye, og jeg tenker ofte at jeg ikke burde spøke og tulle i hele tatt, siden jeg selv forstår så dårlig når andre gjør. Ofte blir jeg gjerne sittende å tenke i ettertid på hva folk egentlig mente, det er ikke alltid jeg vil innrømme det.

Uansett, ting blir fort tatt bokstavelig. Og tilbake til det jeg skrev om døden. Når jeg først skriver sånne ting selv, da er det alvorlig og jeg mener det dessverre 100%.
Igjen må jeg bruke ordet dessverre, for spesielt i det siste har jeg tenkt på å dø hver eneste dag. Noen dager mer enn andre. Det er mulig det går noen dager uten, men det er sjeldent. Hadde det ikke vært for den aller beste og mest unike personen som noen gang har vært i livet mitt, så hadde jeg kanskje ikke sittet her i dag. Slik ting er nå ser jeg for meg tre til maks fem år igjen på jorda, før jeg ikke takler det noe mer. Poenget med hele dette innlegget er altså at jeg ikke spøker med å dø, eller at jeg ikke skriver ting som kan tolkes som det, uten at jeg faktisk mener det.

Har et lite håp om at enkelte ting kan bli bedre etter hvert. Men tro derimot, det er noe annet.

Vi reblogges!

7 kommentarer
    1. Jeg er en litt slik person selv, tenker mye på det og dø… hvis jeg skriver noe du grubler på må du si ifra. Det er jo bare meg:)
      Jeg liker slike alle barna vitser og lignende, husker vi bare bablet slike gjennom sambandet på jobb.det tok helt av for vi begynte å finne på ting selv også.. vi var 4 stk i hver etasje, hun ene skrudde av sambandet haha, jeg holdt på å le meg ihjel, hun har jo ikke lov til å skru av.. men plutselig ble det stille fra han aller værste og vi to siste brølte om at han måtte se å svare..etter en stund kom det alvorlig: vet dere hva? – dere kunne faktisk ikke tenke på at jeg hadde kunden foran meg og han hørte alt sammen!!
      Da knakk vi sammen i ennå mer latterkick..for en dag..
      Håper du har det så bra du kan vennen min, jeg er litt satt ut om dagen men det kommer seg vel..
      Miraklem<3

    2. Charlotte: Jupp, fungerer til en viss grad når folk svarer sjapt. Men om jeg skulle komme over sånn på natten… Når forfatteren av en facebook-status eller blogginnlegg mest sannsynlig sover og ikke ser meldingen før om en del timer… Da er det ikke lett 😛

    3. Off syns det er så synd at du ser det sånn, jeg har dårlige perioder selv…virkelig dårlige men så kommer jeg meg litt igjen og håper å holde meg der. Jeg ser ikke så lyst på fremtiden og livet som jeg gjorde før, og du som er så ung… liker ikke…

    4. dette var egentlig veldig vondt å høre å lese 🙁 vil du skal ha det bra 🙂 hvertfall godt ikke denne vennen din mente noe med det innlegget – skjønner godt du ble bekymra

    5. uff,er ikke noe kjekt 🙁 håper disse tankene forsvinner ! Jeg liker veldig godt bloggen din,og håper å få lest den i laaang tid fremover. Høres kanskje kleint ut,men stay strong <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg