Kunne du tatt imot blodpenger?

Verden føder stadig nye babyer som skal utvikle seg til å bare bli en enda mer nedvergende menneskerase enn den forrige generasjonen var.
En verden med alt for stort fokus på penger, kriminalitet, voldtekter, drap, narkotika, horeri og verst av alt, religion.

Vi har veldig lett for å skryte på oss hvor gode valg vi ville tatt. Vi er mange som vet så godt om hva som er rett, og hva som er galt her i verden. Vi vet at uansett hva, så er det galt å ta et annet liv. Nei, ikke dyreliv, det er helt greit. Men menneskeliv, det skal vi ikke fjerne fra denne jorden, med mindre vi snakker helt, helt spessiell selvforsvarsituasjon.

Men jeg vet også at vi mennesker er forskjellige på den fronten også, som alt annet.
Jeg lurer på noe, et lite ultimatumspørsmål.

Dersom du fikk valget, ville du da:
A. Tatt i mot 15 millioner kroner, og latt den verste fiende få dø.
B. Ikke tatt i mot 15. millioner, og latt din verste fiende få leve.

Vanskelig å si, så lenge man ikke har vært i situasjonen selv, tenker du!
Jeg begynner å kjenne igjen mønstret i de fleste hjernene som slavisk leser bloggen min nå.


© Bildet tatt fra bornrich.com

I mitt tilfelle er ultimatumet ganske enkelt. Jeg kommer aldri til å få de 15 millionene uansett hva jeg velger.
For per dags dato er min verste fiende på hele jorda, meg selv. Så, hva er vitsen med å dø når jeg ikke får de pengene i livet uansett?
Med mindre de kunne blitt testamentert bort til Sara da, altså bestevenninna mi. Men igjen, nei. For jeg vet at hun heller ville hatt meg i livet, fremfor å ha 15 millioner kroner, som da hadde blitt 15 millioner doser dårlig samvittighet. Tror jeg, tror dette er noe jeg må spørre henne om, hehehe…

Men, hva hadde dere gjort?
Tatt 15 millioner eller ikke? Tror dette er lettere for dere som ikke har dere selv som deres verste fiende, da dere ikke får pengene likevel..

4 kommentarer
    1. Jeg skjønner at enkelte kan ønske det om noen virkelig har gjort de vondt, voldtekt, overgrep etc. Men hvis man ikke har opplevd ordentlig urett og fortsatt ønsker et annet menneske dødt… da syns jeg i grunn svært synd på vedkommende. Men dessverre så er nok mennesker så grådige. Folk har drept for mindre… Selv har jeg ikke opplevd noe så jævlig at jeg ønsker at en spesiell person skal dø. jeg liker ikke de fleste. Vanligvis finner jeg andre mennesker svært irriterende, men det betyr ikke at de fortjener å dø.
      Men man kunne vel gjort noe for the greater good da, funnet en eller annen diktator eller noe sånt og tatt livet av ham.

    2. med det norske rettsystemet, og tadt livet av en person som øelegger mange andres liv, pluss 15mill rett på konto, så hadde jeg vel teoretisk kunne tengt meg og takke ja, men i praksis så veit jeg ikke om jeg fysisk hadde greid og tadt livet av noen i d hele tadt

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg