De 10 vanligste fobiene i Norge!

Noen er redd for svigermor, andre er redd for aper! Og noen har Bjørn Eidsvåg som sin store frykt!
Vel, jeg vet ikke hva frykter som det kan kalles, men jeg kan si deg hva de 10 mest utbredte fobiene i Norge er!

Obontofobi
Obontofobi er den angsten som gjør at de som har den er livredd for tannleger. I følge en undersøkelse er det rundt 70-100 000 mennesker i Norge som unngår å gå til tannlegen, fordi angsten er blitt for stor. Jeg kan selv huske da jeg var liten, jeg kan ikke huske at de bildene som hang på venteværelset av folk som har vært i ulykker, tryna på sykkel også videre, var bilder som hjalp meg stort der og da. Har selv veldig liten tannlege-skrekk i dag, men litt smånervøs er jeg jo fremdeles.

Socialfobia
Tenk deg følgende. Du blir tvunget til å holde et foredrag i et rom med minst 100 mennesker. Du frykter selvfølgelig at dine negative sider skal komme totalt ut for alle, og alle kommer til å le av deg, og rett og slett være ekle. Dette skal bli forjævlig. Hmm, kort fortalt; Socialfobia er navnet på det å ha sosial angst for å være i nærheten av flere mennesker samtidlig, og du er gjerne også redd for å drite deg ut fra din verste side.

Akrofobi
«Ah», tenker du, «Akrofobi, vet jeg hva er. Det er sånne som har angst for edderkopper og sånn»!
Vel, nei. Akrofobi er angst for høyder. Denne frykten er selvfølgelig med på å holde en del mennesker i live, som de fleste fryktene. Akrofobi gjør at færre foreksempel klatrer opp et stort fjell og i verste fall faller ned. Har du akrofobi så er du kort fortalt engstelig for høyder!

Araknofobi
Sånn, da er vi kommet til den frykten som hindrer enkelte av mine venner til å besøke meg.
Jeg har som kjent en chilean rose hair tarantella, og det er et dyr som de med araknofobi ikke tåler. Mennesker med akarknofobi har som regel en agressiv og/eller konsekvent fobi for edderkopper. Med andre ord er ikke “Petter Lille Edderkopp”, den sangen som de fleste med den fobien satte høyest på barnehagen!

Hematofobi
Dette er som den over, enda en angst som faktisk kan hindre enkelte i å tørre å skikke innom bloggen min. Hematofobi er nemlig den angsten som betegner de som foreksempel frykter at de skal begynne å blø. Folk med hematofobi besvimer gjerne tvert de ser en bloddråpe, og jeg går utifra at de med denne lidelsen ikke har Sweeny Todd som sin favorittfilm nummer 1.

Laliofobi
Laliofobi kan kanskje minne litt om socialfobia. Men uten at det nødvendigvis har alt for mange sammenhenger. Laliofobi er nemlig en angst for å snakke. Andre kallenavn for laliofobi er også taleskrekk eller talefrykt. Det trenger ikke nødvendig vis å være angst for å holde taler, men faktisk angst for noe så “enkelt” som å snakke med et annet menneske generelt.

Achluofobi
Det begynner å bli sent, det er høst, og MØRKET ER KOMMET!
Akkurat, mørket er det som plager disse stakkarne som har achluofobi. De har en angst for å være ute i natten, eller i mørket, denne fobien har også andre navn som å være mørkeredd eller å ha nattskrekk.

Klaustrofobi
Klaustrofobi er det som plager mennesker som ikke for noe som helst i hele verden har lyst til å være i trange rom. Ikke bare trange rom, men også viss rom er lukkede. En angst for innesperrelse. Med andre ord, fengsel er ikke den største drømmen for folk med klaustrofobi, eller klaus og cleisiofobi som det også fint kan kalles.

Aichmofobi
Gud, husker dere den store sprøyta vi tok for noen år siden. Jeg har store smerter i den arma enda, jeg. Og den nåla var kjempetykk, og jeg holdt faktisk på å dø… Ok, jeg skal være snill! Aichmofobi er en angst for det å ta sprøyter, eller en angst for nåler, noe som gjør at fobien også kan kalles nåleskrekk eller nålefobi.

Fonofobi
«Mats, kan du ringe til legen? Jeg tror ungen er på vei»!!!!!!!
Nei, kjære lesere, fonofobi er verken en fobi for kjærringer, fødsel, barn eller leger. Fonofobi er en angst for å snakke i telefonen. Tenk deg det; Du hører summetonen, hjertet ditt banker seg nesten ut av brystet på deg, og på andre enden kommer det snart en skummel stemme som du skal kommunisere med. Ha, jeg kjenner faktisk ei venninne som hadde så angst en gang, hun ringte til en kompis, også kasta hun telefonen i veggen da han tok den! Andre navn for fonofobi kan også være: Telefonfobi!


Har du noen av disse fobiene?
Har du andre fobier som ikke er nevnt ovenfor? Selv sitter jeg faktisk med en angst som jeg fortsatt ikke vet hva kalles: Angst generelt for frisørting, ting som går ut på å pleie, farge eller endre noe med håret. Samt tatoveringer og piercinger! Uten at det er nødvendigvis nåla jeg er redd for da sprøyter for meg, og blodprøver går veldig bra! Kort sagt, har jeg kroppskunst-fobi! Uten at jeg har funnet noe mer om akkurat det.

Vi reblogges!

37 kommentarer
    1. jeg har klaustrofobi. Den er ganske ille også, i tillegg til trange rom, er jeg også livredd for å sitte fast eller å ikke få puste. Før fikk jeg klaustrofobi av å sove med dyne i sengen. Får også klaustrofobi om noe sitter fast på meg, om jeg f.eks ikke får av meg en ring eller noe.. Slitsomme greier disse fobiene!

    2. Ida Christine West: Har ikke klaustrofobi selv, men jeg tror på at et viss tidspunkt at min lillebror fikk det da vi var veldig små.
      For mange, mange, mange år siden satt nemlig jeg, min mor og min bror fast i vareheisen på Domus-butikken i Oppdal. Mamma måtte trykke på alarmknappen og det ble også noe lyder. Broren min skrek og ville ikke i heiser på flere år etter det. Men tror neppe min bror har stor klaustrofobi lenger i dag.

      Forstår godt at klaustrofobi er vanskelig ja, og når det er så ille at man ikke kan sove med dyne som du beskriver, får jeg virkelig vondt av deg. <3

    3. mener å huske at vi prata om det for ikke så lenge sida, men om jeg tar feil så har jeg ganske sterk fobi mot de der skikkelig fine porselensdukkene, sykehus/leger, og litt for store hunder. Aner ikke hva de heter da men.

    4. Jeg har araknofobi og akrofobi, sistnevnte kommer litt an på.
      Jeg kan ikke hoppe fra tre meteren på ute/innebad, men å sitte ved vinduet i et fly har jeg null problemer med – jeg MÅ se ut.
      Førstnevnte der i mot har det bare blitt verre med ettersom årene har gått.
      Hadde nok ikke hatt noe problem med å være hos deg så lenge den er innenfor glassveggene, men hadde nok hatt litt følelsene av å sitte på spikre for det om 😛

    5. Lisbeth Gazzy Boom Boom: Hvis det er noen trøst har ikke jeg hoppet tremeteren, to meteren eller en meteren i hele tatt. Men det har mest med mine tidligere svømmeferdigheter å gjøre, da..

      Hvis du har araknofobi kan du godt få komme til meg, så skal jeg “skremme” angsten vekk for deg! 😛

    6. Jeg kan skrive under på ekstrem Araknofobi, men det er kun de småe edderkoppene. Spesielt “langemann” Har en skrekk opplevelse med han. Men sånne tarantella er jeg ikke spesielt redd, så lenge de holder seg i buret sitt.
      chluofobi og socialfobia er jeg også veldig ekstrem på. Ellers er det jo såklart ikke behagelig å være sperret inne i et trangt rom og jeg hater å snakke i tlf.
      Noe du ikke har nevnt.. Jeg er LIVREDD GLASSDUKKER!!!!! Porselen dokke fobi!

    7. Sara: Langemann lurer alle! 😀
      Hmmm, skal være grei med deg kjære medvenn <3 Har ikke nevnt glass eller porselensdukke-fobi, rett og slett av den årsak at dette innlegget skulle ta for seg kun de 10 mest vanlige fobiene i Norges land og skrrrrrriiiiike!

      Kan lage en liste over andre type fobier senere 🙂

    8. Iih, å sitte fast i heis hørtes ut som ett greit mareritt! Jeg hadde dødd jeg. Bra broren din ikke fikk veldig varig klaustrofobi da. 🙂 ja, det er slitsomt. Spesielt når det var så ille at jeg heller lå med ett tynt teppe å frøs, enn å bruke dyne. Haha. Aner ikke hvordan man kan få klaustrofobi av en dyne. Det er igrunn ganske merkelig. Jaja. det er heldigvis ikke så ille nå 🙂 <3

    9. Meste jeg har hoppa fra er 1 meter’n, stått oppe på 3’ern, men gikk kjapt ned igjen.
      *ler*
      Nja, besøk kunne ha gått, men edderkopp og “skremme” vekk angsten passer ikke inn i mitt hodet 😛
      Hadde antageligvis løpt hjem hadde du satt edderkoppen på meg, mest sannsynlig skrikende xD

    10. Kjenner meg igjen i noen av de fobiene der jah…
      MEN, selvom jeg har edderkoppfobi så syns jeg det går helt greit å se på edderkopper inni sånn glassbur.. Eneste edderkoppen som har skremt meg inni ett glassbur er en som hadde ett så fint navn som Goliath XL (i butikken) 😛 Er visst også kjent som “Goliath Birdeater”.. Siden den skremte meg inni ett glassbur så ble jeg faktisk så nyskjerrig på skapningen at jeg ble sittende å google å lese om den når jeg kom hjem 😛

    11. Når du skreiv om sosialfobi så hørtes det mer ut som den snakkefobien du nevnte senere, sosialfobi hadde jeg så det holdt en periode da jeg var syk. For jeg var grisesikker på at folk kunne se det på meg og det kjentes ut som jeg gikk inni en boble da jeg ble tvunget med utenfor døra, et helvete. det var på samme tid jeg oppdaget at jeg hadde emetofobi, som heldigvis har dempet seg med årene, men noen ganger kommer også dne angsten for fullt. Har skrevet om det under Om meg-kategorien.

    12. A little bit of all that’s swe: Sosialfobien og snakkefobien ble veldig like beskrevet på visse punkter ja, merket det selv. Huff, emetofobi er heller ikke noe bra. Har heldigvis ikke det selv, for da hadde jeg ikke stappet i meg så mye rart til tider. Hvordan er det med emetofobi hvis andre er kvalm? Eller er du bare redd for å spy selv?

    13. Åååh, stakkars vennina di..Så ekkel følelse …Håper hun slipper å ha den angsten hele livet ut, må være slitsomt..
      Jeg har nok av disse edderkoppfobi..UÆH !!!
      Spennende innlegg by the way 😀

    14. ekstremt slangefobi jeg…… æææææ takler de såvidt på tvxD ja jeg er sikkert rar men sant… drømte engang jeg hadde slanger i senga mi og at det var slanger overalt i huset mitt creepy shit

    15. Jeg har sosial angst (ikke blant venner og å gå i byen i store folkemengder, men kan få litt småklaus av det). Har slitt veldig med telefonskrekk, men det har begynt å bli litt bedre. Eksponeringsterapi er en fin ting!
      Og denne er litt sær: Jeg har fobi mot tær og føtter! Det får jeg skikkelig vasketvang av. Verste jeg vet. Det hender seg jeg må vaske hendene etter jeg har tatt av/på meg sokkene… Bare jeg kommer borti, så må jeg vaske hendene.

    16. Marie Knutsen: Den sosialangsten er i såfall blant oss to ganske lik, heller ikke jeg sliter sånn med det viss det er ekte venner, men andre folk: Huff!

      Tåfobien din er du, om det er noe trøst, ikke så veldig alene om. Vet om minst 2 andre jeg som sliter nokså så alvorlig med det. Ikke den mest upraktiske fobien egentlig, renslig i alle fall ^^

    17. På en måte så er det jo “positivt” at man ikke får angst av å være med venner ialleall 🙂 Men ikke noe gøy å ha det uansett…
      Hehe, ja! Man får ikke så mye ekle fot- og gulvbakterier på hendene hvertfall 😉 Når jeg tenker etter så synes jeg faktisk det er ekkelt å ta på gulvet også, for der har det gått mange føtter. Hehe. Bra jeg ikke er alene om den 😛

    18. Jeg har telefonfobi men måtte finne en måte å komme over dn på da jeg startet å jobbe som butikkleder. Har og forbi mot voksne mennesker uskledd som maskotter eller klovner(hva er vitsen med det?).
      Hater tær og føtter,både mine egne og andres.

    19. trodde jeg hadde sosial fobi, men er ikke akkurat redd for sosiale situasjoner (gå i butikken, byen ++). tror det er mer laliofobi jeg har siden jeg ikke liker så å snakke med andre mennesker, spesielt de jeg ikke kjenner. hater å snakke på møter og sånne ting. :))

    20. Jeg har fobi mot senger ikke er helt nedpå gulvet. Dette er veldig vanskelig da jeg ikke kan bytte den sengen jeg har nå med en som ligger på gulvet. Den er på verst da det er mørkt på rommet og jeg ikke har noe lys.
      Jeg har også veldig angst mot ås tå forran et stort publikum etter at jeg besvimte forran 2 stykker på eksamen for noen år siden. Venner og familie går heilt fint.
      Har også en fobi mot føtter og tær. Jeg klarer ikke å røre tærne mine eller se på de samt andre sine tær.

      1. Høres veldig kjipt ut :/ Gjelder dette først og fremst når du ligger i sengen selv, eller kan du få noia av en seng som ikke ligger helt nedpå gulvet selv om denne sengen står flere meter unna deg også?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg