Mauropedia – Smått du ikke har tenkt på om maur

Maur er teoretisk sett sterkere enn en hvilken som helst nordmann. Nei, ok, en maur kan kanskje ikke løfte stuebordet ditt, men kan du løfte noe som er hundre ganger din egen vekt? Vi er uansett enig, i verste fall skal vi være enige om å være uenige.

Jeg har et forbanna sært forhold til maur som ikke skal skrives mer om på blogg.no da jeg er usikker på om det går gjennom sensuren. Vet dere hva glupinger? Dette innlegget skal faktisk handle om maur.

Maur og negre har en ting til felles. Vi nordmen flest tror de alle er like.
Feil, for det er faktisk ikke tilfelle. 10 000 arter maur finnes det på kloden vår, av det som er kjent. 10 000 arter, og jævlig mye maur, nok til å spise din bestemors involler på fem minutter.

Levetiden på en gjennomsnittmaur er ikke blomstrende lang. Men den slår døgnflua i gardinene dine lett, for maur lever i gjennomsnitt 45 til 60 dager.
Når vi menneskene vitner til at vennene våre har fått litt for mye å drikke blir det gjerne så vi bærer dem hjem. Random stuff?
Det er faktisk ikke helt tilfeldig at jeg nevner det, og vi skal faktisk fortsatt holde oss i maurfokus, veldig smalt spekter med mye å hente.
Kjedsomhet har ofte skylden i mye iditi av fritidsproblemer. I 1888 oppdaget biologen John Lubbock at det er ikke bare mennesker som bærer kompiser hjem om de har drukket for mye, men også maur gjør det med sine. For å sitere FHM; Maur er også wingmen!

Og skal vi først snakke om drikking syns jeg godt vi kan tenke litt spiselig også. Dronningmaura skal vistnok være den heiteste røya i kolonien. Og det er ikke bare mauren som kan drømme om henne, det finnes også mennesker som ønsker å sette tenna sine i henne. Bokstavelig talt. Og en helt dum tanke er det faktisk ikke for den som orker det. Dronningmaur-spising er nemlig med på å dyrke imunforsvaret ditt. Så redd ditt eget liv, lev lengre, spis dronningmaura!

Helt til slutt vil jeg til alle gravide klagede kvinner si; Jeg vet ingenting om hvordan det er å være gravid, men vet DU noe om hvordan det er å legge rundt 15 egg hver eneste dag? Det gjør nettopp dronningmaura mer enn gjerne uten å hyle, skrike og skjære av kotelletthodet til mannemannen sin..

God kveld alle sammen!
Vi reblogges!

5 kommentarer
    1. Like A Butterfly: Tusen takk for det jeg tror må bli dagens mest hyggelige og oppbyggende kommentar! Jeg prøver å ordlegge meg så godt jeg kan, men kan bare gjøre det på min egen måte, noe jeg alltid gjør, og vil gjøre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg