The Muppets (2011)

«Its time to play the music, its time to light the lights, its time to meet the Muppets on the Muppet Show tonight!». Burde ikke være en helt ukjent tekst for de fleste som har vært barn på 70 og 80-tallet. Jeg snakker selvfølgelig om kjenningsmelodien til The Muppet Show.

I dag har jeg fått satt meg ned for å sett den nyeste Muppet-filmen “The Muppets”, som kom ut på Dvd og Blu Ray for første gang i Norge for noen få dager siden, altså en helt ny film om muppetene.

Muppetene er en genial oppfinnelse som Jim Henson skapte i sin tid, mannen som også har vært innblandet i produksjoner som Sesame Street (amerikanske versionen av “Sesam Stasjon” og Fraggle Rock (som i Norge er kjent som “Fraglene”).

Filmens hovedperson Walter er selv en muppet. Han har vokst opp med sin menneskelige “tvillingbror” Gary (spilt av Jason Segel) hele livet, og selv etter at Gary har fått seg kjæreste og samboer så er de to like sterkt knyttet til hverandre som før. På 70-tallet skjedde det noe i Gary sitt liv som forandrtet alt, da han for første gang ble presentert for tv-serien The Muppet Show ble han helfrelst Muppet-fan på sekundet. Filmen handlet i stor grad om at Walter, med god hjelp fra Gary og Gary sin kjæreste Mary (spilt av Amy Adams), forsøker å finne alle muppetene, for så å forene dem, og ikke minst: Få de til å sette opp et aller siste show!

Lett skal det ikke være. Animal har blitt lagt inn for å kontrollere sinnet sitt, Miss Piggy har fått jobb i paris, Gonzo har fått jobb med å selge toaletter og Fozzie har fått sitt “eget” band. Er de villig til å gi slipp på sine nye liv, forså å slå seg sammen igjen som før?

© Bilde tatt fra beyondhollywood.com

Utfordringene stopper ikke der. Den onde, onde mannen Tex Richman, spilt av Chris Cooper har bestemt seg for å rive det gamle muppetteateret, rett og slett fordi det er olje under som han kan tjene fett på. For å kunne beholde teateret finnes det bare en ting å gjøre. Muppetene må klare å sette sammen ny forrestilling, og tjene inn en viss hly sum, hvordan det går skal jeg ikke røpe her.

Filmen er morsom, den fungerer etter mitt syn for både barn, eldre barn, voksne og gamle voksne, og de jeg eventuelt måtte ha glemt. Til tross for enkelte gladvold-scener er filmen innerst inn en varm og familiekjær komedie for hele jævla familien. Filmen er en klisjefylt musical, delvis, vel og merke, men det er tross alt The Muppets vi prater her.

© Bilde tatt fra righteousfilm.com

Filmen byr også på en del kjente fjes, når muppetenes forrestilling omsider skal settes opp dukker selveste Whoopi Goldberg og Justin Biebers kjæreste Selena Gomez opp i rollene som seg selv fordi de har hørt rykter om at de kan bygge en karriere på teateret. Jack Black er også med i filmen, som seg selv, han blir intet mer enn kidnappet av muppetene i desperat forsøk for at de trenger en kjent programleder til å fronte showet. Muppetene er rett og slett blitt så desperate at de (igjen) tyr til kidnapping, noe de også gjorde mot flere av sine kjente gjester i tv-serien fra 70 – 80-tallet. Ja, også kan jeg nevne at “The Big Bang Theory”-stjernen Jim Parsons er med i en av filmens sanger som menneskeversionen av Walter. Nå har jeg vel egentlig nevnt mer enn nok gode grunner til å se denne filmen!

Til tross for at dette er en film Jim Henson selv ikke har jobbet med, da han døde i 1990, så er dette en godt fullført film om den gale og politisk ukorrekte dukkegjengen. Jim Henson ville vært stolt om han hadde fått sett den selv! Filmen har mange sanger som er en fare for kan sette seg på hjernebarken til enhver av oss, og den har en god del typisk morsomme muppet-vitser. Noe som også ikke er helt utypisk er at hovedpersonene selv er bekymret i filmen for at filmen skal bli for kort, dersom de ikke skulle klare å samle muppet-gjengen igjen. Litt morsomt når hovedkarakterene selv vet at de egentlig er i en film, og at de egentlig ikke eksisterer i virkeligheten, mener jeg.

Kort fortalt, se den!