Den gode kritikeren – Hva er definisjonen på det?

La meg skyte et spørsmål i luften, hva definerer en god og dårlig kritikk?
Er det egentlig noe stor forskjell på “Veldig bra innlegg, dette likte jeg” og “Dette innlegget er utrolig dårlig.”?
Ja, forskjellen ligger i at den ene er positivt ladet, mens den andre er det ikke.

Vet dere hva likhetene er? Begge disse eksemplene sier veldig lite om hva som er dårlig, og hva som er bra.
Man vet at det er noe som er bra i et innlegg, dersom noen skriver at man liker innlegget, men hva nøyaktig er det man liker. Og hva nøyaktig er det man eventuelt måtte forakte eller misslike på den andre enden av spekteret?

Jeg er ingen stor forfatter av kommentarer på andre sine innlegg. Skal ærlig innrømme at jeg ikke er den perfekte kommentar-skriventen, selv. Men en ting er sikkert, har du fått en kommentar fra meg, så har du ikke fått det helt grunnløst.
For jeg orker i alle fall ikke kommentere hvilken som helst blogg, i håp om å kanskje få noe tilbake.

Jeg vil stille deg som leser dette innlegget et spørsmål!
Hvordan forholder du deg til noe når du kommenterer? Hvis du foreksempel kommer over et innlegg du liker, forteller du da hva det er du faktisk liker? Og hvor god er du på å komme med råd dersom det finnes rom for forbedring?

Du kan finne en blogg som du synes er helt forkastelig. En blogg med masse dårlige bilder, dårlig tekst, dårlig design… Hvis du først skulle kommentere da, kommenterer du bare at du synes bloggen er dårlig, eller gir du vedkommende faktisk en sjanse ved å komme med noen råd om hva h*n kunne gjort anderledes?

Da min gode venninne Kirsten var her forrige uke, satt vi oss ned sammen og så på enkelte bilder jeg har tatt før. Kirsten jobber som freelance-modell og kan en del om hva man i alle fall ikke bør gjøre. Alt utifra hva man ønsker å få frem. En ting er klart, skriver du en hverdagsblogg så gjelder egentlig ikke disse reglene. Men dersom du har en blogg som du heller vil skal fungere mer som f.eks et magasin, eller noe annet med et budskap, da er det greit å kunne noen forhåndsregler.

I stede for å hakke på andres bilder, skal jeg nå ta frem et bilde jeg har lagt ut her før, og fortelle litt om hva jeg har “gjort galt”:


First of all: På dette bildet (tatt 24. desember 2011) så er det en del bakgrunnstøy. Det vil si, det er mye i bakgrunnen som tar veldig fokus fra bildet! Jeg sikter blant annet til alle bildene i bakgrunnen. En annen ting i bakgrunnen som kanskje ikke så veldig mange tenker over er den ene linja på persiennene, altså den tråen til høyre som går oppover/nedover.

The second one: Det er fy fy å delvis kutte hodet. På dette bildet har jeg klipt bort en større del av hodet, noe som aldri ville blitt gjort på foreksempel proffesjonelle modellbilder!

En tredje ting… Skriften. Veldig, veldig stor og, veldig fokusstjelende! Tar veldig mye av oppmerksomheten, men for å se det gode i alt: Man får fullstendigkaos!

En fjerde ting: (Dette var det Kirsten som kom med da hun var på besøk).. Hendene mine, jeg var usikker på hvor jeg skulle ha dem da jeg tok dette bildet. Og det er kanskje ikke noe vanlige folk tenker over, men det er noe gjerne proffe folk ser veldig lett. Så kort sagt; Hvordan du poserer har noe å si. Hver eneste plassering av hver minste kroppsdel sier noe om noe!


Det er mye man kan pirke på. Og jeg vil igjen få sagt det; Dersom man kun har en blogg som funker mer som dagbok, så gjelder ikke disse reglene spessielt mye. For i hverdag-bloggverden så trenger bilder virkelig ikke å se alt for nøye planlagt og redigert ut.
Ja, da går jeg utifra at folk har fått med seg det.
Andre ting som kan gjøre at en blogg ikke er god nok for èn er at bloggeren kanskje ikke har tatt seg god nok tid til å se gjennom skrivefeil. Og før noen henretter meg nå; Ja, jeg vet at jeg har en vei å gå når det gjelder å se over det jeg skriver før jeg publiserer ting!

Man bør aldri være redd for å gi noen kritikk, en dårlig kritikk er ikke nødvendigvis en negativ kritikk, men en dårlig kritikk er en kritikk som ikke begrunner HVORFOR det er bra, eller HVORFOR det er dårlig?

“Bloggen din er dritbra, jeg elsker dette innlegget”, er ikke veldig konkret, heller ikke “Bloggen din suger, dårligste jeg har sett på lenge!” er også veldig lite konkret!
Vil påpeke at budskapet på dette innlegget ikke har noe med bilder å gjøre nødvendigvis, men hva er en god og en dårlig kommentar helt generelt?

Så igjen; Hvor god er du på å begrunne dine tanker om det du leser og ser når du kommenterer hos noen?

Vi reblogges!
(har enda ikke funnet igjen fotokameraet mitt, så kan bli en del innlegg fremover med enten gamle bilder, eller ingen bilder i hele tatt…)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg