FORDOMMER I ARV? Eller miljø?

Verden er full av fordomsfulle drittunge

r i alle aldre og kjønn, uavhengig av religion eller ikke-religion.
Og det varierer selvfølgelig fra sted til sted hvor mye fordommer og bedrevitere vi møter på.
Men det er noe jeg har tenkt på… Går det ann å være oppvokst i et miljø hvor både foreldrene dine, søsknene dine, alle vennene dine og kort sagt alle rundt deg er folk uten dannelse, og liten hjerne, som fort sier sårende ting uten å i hele tatt skjønne at det er galt? Altså, er hvor stor sannsynlighet er det for at som den eneste i det miljøet blir stikk motsatt fra alle de andre?

Jeg kjenner barn i alderen 13-16 år cirka som kommer ut med ord og utrykk som “jævla syking”, “forbanna homse”, “neger” og andre uinteligente setninger. Og uten å kjenne til foreldrene til disse barna/ungdommene så har jeg likevel fått med meg andre navn de er i slekt med, som godt kunne fortjent å bli satt noe på plass når det gjelder hva de sier om eller til andre.

Når det kommer til meg selv, så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva folk sier om meg, verken til meg personlig, bak ryggen på meg eller på blogg.no.

Jeg syns det er flott jeg at enkelte folk gjør meg den jobben å fortelle meg det jeg alerede vet selv, og er også vant til at slike mennesker også forteller meg ting jeg IKKE vet om meg selv før jeg har hørt det fra noen andre, som igjen har hørt det fra noen andre, men det er en annen sak.

Vel, tilbake til poenget! Hvordan er det folk blir mest fordomsfulle? Miljø eller arv?
Jeg kjenner barn som er utrolig korttenkte med hva de sier, barn som rekker finger eller gir tunge når de passerer forbi, såkalte drittunger. Men det er egentlig ikke de jeg ønsker å fokusere på. Hvem har skylden? Jeg sier absolutt ikke at slik oppførsel er greit, men hvem har skylden? Foreldrene, alle barna rundt èn, tantene deres i teselskapene? I dont know? Jeg bare vet at fordommer vokser ikke på trær, selv om det virker sånn.

Hvordan er miljøet der du bor? Er det mange barn, ungdommer, voksne og eldre folk som er stor i kjeften der? Er det mye utbredt hat/fordommer/baksnakking? Og hvordan er DU selv på den fronten?
Jeg vet selv at jeg kan virke krass på enkelte fronter her på bloggen, spessielt når jeg til tider får litt lyst til å småprovosere med tanke på religion, og derfor gidder jeg heller ikke å bry meg når jeg får noe tilbake, fordi jeg fortjener det litt. Og jeg syns også det er gøy å få kommentarer uansett om de er positive, negative, saklige eller usakelige. Men igjen; er fordommer, kortenkte setninger og ord, baksnakking og idioti arvelig eller miljøsmittende?

Og en annen ting, hvor mange er det som er helt trygg på seg selv, og som har god selvtillitt som driver med baksnakking, og kort sagt ting generelt som kan virke sårende på andre? Jeg kjenner folk som er veldig høyt oppe, og som likevel driver å rakker ned på andre, men er det kanskje et tegn på at de ikke har det så bra innerst inne, likevel? I dont know, I just still the questions! 🙂

Vi reblogges! 😉

16 kommentarer
    1. fordommer kan jo komme av så mangt, at man er oppvokst i et miljø der det har vært en helt normal ting, at man har hatt en negativ opplevelse som har ført til at en fordom har blitt skapt, at man bare hiver seg på det venner sier, osv. tror nok at så og si uansett hvor man drar vil man møte fordommer på et eller annet plan, er nok inget sted som er helt perfekt sånn sett. jeg kan selv periodevis være ganske fordomsfull, spessielt mot autoritære figurer. sett bort i fra det klarer jeg ikke komme på noen andre grupper eller ting jeg har spessielt fordommer mot, sånn egentlig.

    2. Ronja Constance: Sånn sett er det ikke noen grupper utenom NAZISTER og den slags jeg har noe i mot, heller. Har heller ikke noe i mot kristne, bare så det er sagt, syns bare det er morsomt å vitse litt om Gud, hva slags Gud har vi som eventuelt ikke tåler spøk og sarkasme? Hehe, men nok om det.

      Ja, fordommer og slik kan komme av så mangt, enten personlige opplevelser, miljø eller arv, eller eventuelt noe annet. Men spørsmålet mitt er vel heller som så; hva er mest utbredt av disse tre typene?

    3. Daeva Tollnes: Helt sant, og det er nesten med et heldigvis. Men de verste fordommene, det er de jeg tenker mest på. Selv har jeg fordommer, men mener likevel at fordommer fordummer i veldig mange situasjoner.. Ja, du har jo sett eksempel på det nå nettopp, noe du syntes var morsomt.

      Men det var ikke det som var poenget, poenget er; de verste fordommene, er de arv eller miljø? Med “verst” mener jeg de mest vanlige.

    4. Tror da det kommer med begge deler. Vi ALLE har fordommer, det er ikke vits å si at man ikke har det, for det er løgn. Man gjør seg alltid opp tanker (selvom man ikke velger å dømme noen etter de tankene man har) om personer man ikke kjenner/kjenner. Det med arv og miljø henger sammen, selvom noen vil bli helt annerledes enn foreldre/søsken etc. Men sjansen for at du blir mer skeptisk/fordommsfull mot metalfolk om du vokser opp i en “pen” familie, og har venner rundt deg gjennom hele oppveksten som er “normale” vil jo være ganske stor. Bare et lite eksempel.
      Men jeg tror at miljø har utrolig mye mer å si enn arv. For man kan gå veldig langt fra det foreldre, søsken, familie, vel hele verden mener. Det avhenger bare av hvordan man er som person. Miljøet påvirker oss mye mer enn vi arv vil jeg si. Iallfall når det gjelder meg. Men dette er jo inviduelt ville jeg sagt.

    5. Jeg syntes ikke det blir helt riktig å si at alle har fordommer….fordi en fordom er en holdning eller oppfatning basert på mangelfull kunnskap.om et menneske i grupper eller objekt,.
      Så man kan nesten si det utsagnet er fordomsfullt..
      Tenker det ville vært mer riktig å si at noen mennesker harhar hatt en fordom eller 5 en eller annen gang i livet!
      Jeg tror og en fordom er noe negativt ladet ord i form av fordommene som gis under dette..å YES jeg tror og vet at fordommer er noe man får i ‘gave’ av sine foreldre og miljøer man forholder seg til..Så når man hører og ser kids som snakkerskriver slik kan du bare tenke på hvordan dem selv evnt blir behandlet…å IKKE ta det personlig!! #Bra innlegg:#

    6. ..å gjøre seg opp en tanke eller være negativt innstilt til noe man gruer seg til noe man aldri har gjortikke ønsker å gjøre er IKKE en fordomm,tror dere blander meninger av ordene,å det kan fort bli en stygg sak;))
      Poenget mitt er at fordommer er ikke en naturlig egenskap-om du vil..Det er ikke gitt at alle har dem!

    7. vaniljeogpepper: Når du skriver det sånn så trekker jeg tilbake det jeg skrev tidligere om at jeg var enig i at “Alle har fordommer”… Egentlig litt smålig teit når jeg tenker over det, ikke ALLE har fordommer som du selv skriver! 🙂

    8. Du er ikke teit,men kanskje du trenger å ha en storesøster mer tilgjenglig,hihi)) Det er det storesøstre er til for-å fortelle om erfaringer du burde unngå,fordi hun har gjort dem selv;))
      Men vitenskap og kunnskap kommer med tid-du er uansett ydmyk og orientert i en høyere grad enn dine gjevnaldrene:))Uten at det skal bli sett ned på,det er helt normalt det å ikke inneha all slags vitenskap i ung alder..om ikke du har levd et xtra unormalt liv:))

    9. Jeg tror at en del av fordommene kommer fra foreldre. Men jeg tror nok at de fleste kommer fra vennegjengen, kjenner flere som plutselig har endret syn på en folkegruppe eller en type mennesker fordi de nye vennene synest de er teite.. Jeg synest slikt er tragisk, for det er en ting å begynne å like det de hatet før, men når det kommer til at du plutselig hater noe du elsket eller likte før.. Det er jo bare dumt. Og det med å vere drittunge kan nok også komme fra vennene, har en venninne, som før var en awesome jente, men mange kule interresser, hun var hanske annerledes, og ohvertfall ikke fjortis. Men nå er hun blitt nesten tvers igjennom fjortis og jeg ser såvidt et lite glimt av den awesome personen hun var før. Og endringen var pga ny vennegjeng. Hun er frekk mot alt som heter voksne og er en helt annen person. Det er veldig trist ettersom at jeg likte henne veldig godt, for vi var nesten som søskenbarn..

    10. Hadde skrevet en milelang tekst, og tenkte jeg skulle lese igjennom hva som er skrevet tidligere, bare for å få en oversikt over andres begrunnelser, og fant ut at alt jeg hadde skrevet, var skrevet tidligere- i en forenklet versjon.
      Så jeg skipper for denne gang, men ville påpeke at jeg synes det er knallbra at noen tar tak i viktige spørsmål og temaer som ofte blir satt litt bort av fokus.
      Har desverre ikke lest bloggen din på en par måneder, men I’m back! Du har alltid noe interessant å fundere over 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg