FLASKETUTENS UTVALGTE

En liten gjeng med barn samles rundt et leirbål.
Ola, den runde, med alltid en seigmannpose i lommene.
Torleif, den bråkjekke, alltid med en giftig bemerkelse.
Kent Eivind, den smarte, som alltid har siste ordet.
Hans Morten, den spinkle redde, med kneskjelv i beina.
Tom Andreas, han som ingen visste noe om.

Det er sent, langt over midnatt.
Alle andre i landet sover som noen mus.
Bare gatelysene lyser.

Noen rotter kryper inn i posene sine.

Ola, Torleif, Kent Eivind, Hans Morten og Tom Andreas er ikke bestevenner.
Bare bekjente!

De er samlet for å spille flasketuten peker på.
Bare 8 år gamle.


Torleif: Neeei, skal vi la Ola begynne, så han i hvertfall har rørt litt på fettet sitt i dag?
Ola: Jeg er ikke feit, og det er i hvertfall ikke min skyld!
Torleif: Hvem er det sin skyld da? Bakeren?

Torleif ler hånlig, han er den eneste.
Hans Morten skjelver, han er redd for å bli den som blir kritisert neste gang.
I frykt for å ikke bli neste offer for Torleif henger han seg med.

Hans Morten: Ha-ha-ha-han spiser vel g-g-g-g-gress som andre feite kyr!

Ola ler så hele landsbyen hører det!
Ola og Hans Morten slår seg sammen og bestemmer seg for å være på lag.
Det virker som om det er Ola og Hans Morten mot alle andre, men sånn er det ikke…

Flasketuten snurrer rundt og velger ut Hans Morten.
Ola: Hans Morten, du må herved…

Ola får ikke fullført setningen sin før Hans Morten faller. Spenningen var mer enn han kunne takle. Bare 8 år gammel døde Hans Morten.
Barna fortsetter leken.
Flasketuten snurres videre, vinden velger ut Tom Andreas sin plass. Men Tom Andreas har gått sin vei, han ville vel ikke fortsette leken eter Hans Morten døde.
Torleif snurrer får lov til å snurre på flasken, og etter at den har gått rundt fire ganger, velger den ut Torleif selv!
Torleif: Jeg vil at jeg selv en gang skal bli sterk, få en bedre selvtillitt, og at alle damene en gang skal se opp til meg, og at alle mennesker i hele verden skal elske meg for den jeg er.
Ola: Hahahaha, for en tåpelig ting å si! Ja, du får snu flasken igjen da tjukken!

Torleif snurrer på flasken igjen og velger ut Kent Morten.
Torleif: Da bestemmer jeg at Kent Morten skal være den siste som får ordet, og at leken avsluttes etterpå, for nå er jeg trett og vil hjem.

Kent Eivind takker for det, og snurrer. Flasken velger ut Ola!
Kent Eivind: Jeg bestemmer herved at Ola skal ende opp alene og ensom for resten av hans liv.


10 år senere:
Ola har nå blitt utrolig populær etter å ha skrevet boken “Meg”. Han har skrevet seg inn i hjertene til hele verden og har ikke lenger problemer med å like seg selv, til tross for noen kilo ekstra.

Torleif er endt opp ensom, venneløs og har i senere tid endt opp med alvorlige rusproblemer, som sender han inn og ut av helvete hver dag. Always alone, always a stone…

Kent Eivind er blitt ordfører i bygda, og har alltid det siste ordet, først som sist.
Og når det kommer til Tom Andreas, nei han er det ingen som vet noe om en dag i dag.
(Skrevet av Aylar Von Kuklinski, 5. januar 2012)

9 kommentarer

Siste innlegg