GIFTIGE DESIGNERE – GIR DE DEG KOPPERHUD?

Petter lille edderkopp han klatret i min hatt.,
Edderkopper er egentlig noen fantastiske facinerende vesener. Men hva er det med edderkopper som gjør at spessielt mange jenter freaker helt ut, nesten uansett størrelse og form?
Araknafobier er det konkrete ordet for folk som har angst for edderkopper, og det er ikke bare jenter og kvinner som hater eller er redd edderkopper, tvert i mot, det finnes hardbarka, heterofile menn også!

Det har ikke jeg tenkt å studere nå. Men det jeg har studert litt i dag, er edderkoppen, verdens mest fasinerende og skjønneste småkryp.
I følge wikipedia finnes det cirka 41 253 ulike typer edderkopper i hele verden.
Har du noen gang slikket deg rundt munnen mens du har tenkt på å spise edderkopper? Vet du hva, i Kambodsja er det faktisk en delikatesse å spise kokte tarantelller, no kidding!
Og når vi først er ute med randome fakta; kristne!!! I følge kristen tradisjon er visstnok edderkoppens nett et symbol på Satans garn, på fristelser og på synd! Så da vet dere det også. Og apropo nettet, i følge en elektronmikroskopiske undersøkelser så har vi funnet ut at enkelttrådene i et edderkopp-nett har en tykkelse på 0,000015 milimeter.

Edderkoppen er som mennesker litt umenneskelige jaktere. De fanger offerne sine, gjerne i et nett, hvor de senere spiser sitt forsvarsløse offer.

Har du noen gang spekulert på hvor gamle edderkopper kan bli? De fleste edderkopper blir ikke mer enn en eller to sesonger gammel, men tarantellene kan, hvis de er heldige bli opptil 25 år. Når jeg skriver sesonger så er en sesong på et kvart år (vår, høst, sommer, vinter)…

Og en siste ting: I følge en engelsk forsker finnes det cirka 180 000-600 000 edderkopper perr dekar vanlig gressmark i England! Var det litt uhyggelig lesning for dere med araknafobi, som eventuelt lider dere gjennom dette innlegget?

Det siste jeg skal dele med dere er spessiel brodertspindelvevsnett-fakta til dere menn: Du bør være sikker på at kjæresten din egentlig ikke er en varedderkopp! Hvorfor? Fordi kvinnelige edderkopper spiser mennene sine! Og du trodde at norske, menneskekvinner var groteske i 2011?
Er du gift med den sorten som kalles for “sort enke”, så er du i dyp skitt! “Sort enke” har nemlig en gift som er 15 ganger giftigere enn en klapperslange! Så hvis respekt for edderkoppene! 🙂

Vi blogges!


Ps: Jeg har en lekeedderkopp som henger over senga/sofaen min. Den henger rett ved ett av halloween-skjelletene, noe som er litt ironisk i og med at edderkopper har ikke skjellet! Og nei, det er ikke bevisst for å mobbe edderkopper, fordi jeg ELSKER de jeg!

20 kommentarer
    1. Jeg liker edderkopper jeg, enda jeg er jente 😉 Lekeedderkopp hadde jeg også, men etter et par flyttinger havnet den og masse annet i en eske i boden…

    2. Jeg har eid en tarrantella og fanget 3 fete hårette kjeller edderkopper som jeg hadde i bur–den jævla **** slapp dem UT en dag jeg var på skolen..Da var jeg lei meg og forbannet daaah!!!
      Jeg er egentlig imot fangenskap av dyr,kjæledyr gennerelt-så jeg ønsker ikke ha dem igjen-jeg dreper aldri edderkopper men slipper dem ut-
      Fascinerene dyr rett og slett,jeg liker de lange og slanke sånn som du finner på loft og i kjeller:))

    3. Tarantella er skummelt!! Wææææææ. De i husene og ute er greie, men de SVÆRE er jo jo sånn hårete og …. ja SVÆRE!! Urk. Og jeg vet du, er hu som ikke skulle slette bloggen men bare begynte på nytt==) Ha en god og edderkoppløs natt!!!

    4. Vi hadde ganske mye om edderkopper i zoologien i vår 🙂 Klassifisering og sånt. Og vi var ute på feltkurs og fanget inn masse små dyr som vi puttet i sprit for å se på dem i lupe på laben. Er en stund siden nå; men edderkopper er i fylumet Arthropoda, underfylumet Chelicerata, klassen Arachnida, og ordenen Aranea trooor jeg. Og blant andre dyr i klassen Arachnida er skorpioner, pseudoskorpioner, midd og flått, stankelbein/vevkjerringer(Opiliones) og flere.
      Ganske interessant å se på dem i lupen. Den ene husker jeg hadde skikkelig freaky øyne; de var så utrolig hmm menneskelige? De var ikke bare små svarte prikker, men faktisk øye med iris og pupill. Oransj med svart pupill. Husker jeg skvatt da jeg første gang kikket ned på den gjennom lupen:P
      En venninne av meg har en chilensk rose som heter Nicky;P Har prøvd å holde den et par ganger. Tør ikke ta den opp selv da, er fremdeles litt redd for de der chelicerene selvom de ikke er giftige, skal visst være som å bli stukket av en veps, og jeg syns det og er vondt ;P Den er ikke spesielt vandt til å bli holdt, så den går ofte i sånn forsvarsposisjon når man stikker hånden inn til den. Den spiste ikke på et år btw 😛 Merkelig hvordan de kalrer å holde kroppen igang så lenge uten mat.
      Ellers er ikke jeg en av dem som er livredd edderkopper. Jeg liker dem ikke spesielt, men jeg kan ta i dem med hånda for å hive dem ut om jeg finner en inne. Jeg er mest redd for å mose dem, for det er lite som er så ekkelt som arthropod-gugg smurt utover noe.
      Ellers syns jeg knelere er kulere enn edderkopper, om jeg skulle velge et favorittsmåkryp. De er jammen vemmelige de 😛 Stygge som fy, men litt stilige likevel. Og så tar de edderkopper og;P Det er titt og ofte små klipp av knelere på Viasat Nature.
      vaniljeogpepper, hvorfor er du generelt imot kjæledyr? Jeg er enig i at de fleste ville dyr ikke skal holdes i fangenskap, med mindre man virkelig gjør sitt ytterste for at de har god nok plass. Jeg har selv litt lyst på en gekko. Edderkopper i fangenskap gjør ærlig talt ikke så mye “på fritiden sin”, de er ikke akkurat dyr som helst ville vært ute og løpt og strukket på bena. De ligger helt stille til det er tid for mat. Domestiserte dyr derimot er en HELT annen sak, de er på en måte “skapt” for å leve sammen med mennesker i fangenskap. Så lenge man gir dem den plassen og aktiviseringen de trenger, ser jeg ikke helt problemet?

    5. Liker edderkopper sånn sett jeg og, men er livredd for dem. Men jeg vet hvorfor da.. Er blitt skremt med edderkopper av hele familien da jeg var liten. Om kor farlige de var, at de biter hardt, de er giftige og at jeg ikke bør ta i de.. Dessuten er min mor redd for dem og, så tror hun har skremt meg en god del med dem hun og.. Klarer ikke de små igjen.. Vil egentlig ikke drepe dem, men tør ikke ta et glass over dem en gang, og klarer ikke ha dem i huset.. Så dessverre finner jeg fram støvsugeren og kaster sugeenden på den.. Og lar den stå på i sånn 10 min sånn i tilfelle, og støvsuger kanskje litt under sofaen også..

    6. Carina: Tusen takk for et langt, utfyllende og en god kommentar. Hehe, jeg å har lyst til å se edderkopper på den måten, syns det høres litt spennende ut. Skulle likt å sett de freakye øynene som du beskriver. Tror kanskje at jeg også kunne skvettet litt, er litt skvetten av meg selv om det ikke kanskje ser så veldig sånn ut.

      Tusen takk igjen for kanskje desembers lengste kommentar på bloggen min.
      Tror vaniljeogpepper mener at hun er i mot de type kjæledyrene som vi mennesker ofte har i bånd, i bur og generelt andre ting som vi menneskene ikke hadde satt pris på om det var oss selv. Men det er bare noe jeg gjetter, spent på hva hun svarer for seg selv! 🙂

      Igjen, tusen takk for en fin kommentar. 🙂

    7. Kiddy: STØVSUGEREN? SADIST!
      Da hadde det vært mye bedre om du slo de ihjel med fluesmekker først, fort og mindre smertefritt!

      Hehe, men skal ikke si noe jeg. Hehe. Men jeg tar helst ut edderkopper med fingrene, ikke farlig det vet du 🙂

    8. For et genialt og tøfft innlegg. Likte godt hvordan du har lakt frem fakta om disse herlige men noe snodige skapninger. Legger dge til som venn så jeg kan følge mere på bloggen din. Ha en fin jul og kos deg meg sprø fakta.

    9. Helene F.G: Venneforespørselen er godtatt! Har nå meget høye forhåpninger til deg som venn, er ikke overtroisk! Men du har nettopp skrevet kommentar nummer 5000 hos meg! Gratulerer og takk for den! 🙂

      Ja, flaggermus er snodige, men interesange dyr! 🙂 <3

    10. Versegod ;P Har en tendens til å ta helt av når jeg skriver.
      Var gøy å se på de ulike chelicerene og. Og simple smådyr som fluer og mygg var og ganske spennende, og skolopendere. Tror jeg har et innlegg med et par bilder hvor jeg tok bilde gjennom lupen, gikk overraskende bra ;P
      Joda, det er mange dyr som lider under uvettige eiere. Hunder som går i bånd hele livet(ofte resultat av den idiotiske hundeloven i landet eller en del kommuner her) og aldri får løpe løs, eller som må sove i bur både natt og dag, som ikke får den aktiviseringen de trenger, katter som ikke får slippe ut og gjøre katteting… Men å være imot å holde dyr generelt syns jeg er å ta det litt langt. Domestiserte dyr er jo tilpasset et liv i fangenskap, avlet for å leve slik. Men det er enhver dyreeiers ansvar å sørge for at dyret får det den trenger, og det er aaaltfor mange som ikke er flinke nok til det:/

    11. Har ikke fluesmekker.. Kan bruke avis eller noe, men det tør jeg ikke.. Er redd edderkoppen er for rask og krabber oppå den og på meg etterpå.. Er så vidt jeg tør med støvsugeren, og da er jeg livredd den ikke skal bli sugd inn og krabbe oppå støvsugeren..Vet de ikke e farlige, men er livredd demselv om..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg