Heia gjenbruk, arv og miljø!!

Kjære ven(n)e(r)!! – i dag er det altså SÅ umenneskelig varmt igjen at det simpelthen ikke finnes LITT gøy engang. 30 varmegrader er fremdeeeeles sånn typ 15 grader for mye etter min form og psyko. Og med tanke på at vi stadig fortsetter å misbruke jordas ikke akkurat ubegrensede midler, ja så blir det neppe noe særlig kjøligere neste år heller, for å si det sånn.

Og DER skal jeg slutte å klage sånn i dette innlegget. For selv om det er litt i overkant varmt nå, og selv om det fremdeles er en hel del vi mennesker kan bli langt bedre til med tanke på miljøet, ja så har det takk og lov skjedd fleree positive forandringer de siste par ti-årene også.

Jeg vet ihvertfall at jeg har klart å ta en del grep som jeg har blitt flinkere og flinkere til å forbedre meg på i det siste, og nå tenkte jeg rett og slett at jeg skulle sette opp en liten “skryteliste” over NOE av det jeg så absolutt har blitt bedre på “siden sist”.

1. Drastiske shopping-kutt
Som kjent har jeg leeeenge vært en fyr som eeeeeeeelsker å nett-shoppe. Og vel, jeg mener fremdeles at penger er til for å brukes, men når det igjen er sagt bruker jeg ikke lengre i nærheten av like mye penger på FYSISKE ting, slik som jeg f.eks gjorde for 3-4 år siden.

Før kunne jeg kjøpe sånn rundt 12-16 t-skjorter I ÅRET, men i løpet av de siste 365 dagene tror jeg at jeg “bare” har kjøpt to. Men nå er det ikke først og fremst på klesfronten at den aller største forandringen har kommet, for den ligger nemlig i spill og film-land. Per dags dato så bruker jeg fortsatt en god del penger på begge deler, bare at i dag er så og si ALT digitale innkjøp.

2. Kjøper ikke lengre plastposer
I løpet av det siste året har jeg kanskje bare sagt ja til pose to eller tre ganger. Hvilket som er en MEGET stor forskjell hvis man foreksempel setter det opp mot hvordan det så ut året før da jeg sa ja til minst en pose HVER eneste gang jeg var ute og handlet. Men i fjor sommer/høst bestemte jeg meg endelig for å skaffe meg sånne flerbruks tøy-nett, og det er rett og slett det det går i nå. Enten det, eller så putter jeg bare alt nedi i en ryggsekk som jeg stort sett har på meg når jeg er ute og går uansett.

3. Mindre kjøtt
Enda en ting jeg har blitt langt flinkere til det siste året er å kutte ned på kjøttspisinga. Jeg spiser fremdeles “kjøttdeig”, “pølser” og sånn, men nå foretrekker jeg helst de vegetarvennlige kjøttvariantene uten kjøtt, og også helst uten soya. Det eneste minuset her er at det er noen kroner dyrere enn jeg skulle ønske at det var, men sånn bortsett fra det igjen er det bedre for både helsa mi – og miljøet. Ja, samt at jeg helt oppriktig syns at DE FLESTE vegetarvariantene nå smaker BEDRE enn de såkalte “ekte varene” også!

Og mens vi er inne på det kan jeg i tillegg legge til at også på godtefronten har det skjedd ting. Før var jeg veldig glad i snop som smågodt, seigmenn, samt “Party Mix”-posen til Coop, og.. Ja, dere skjønner tegninga. Mens i dag foretrekker jeg rett og slett forskjellige poser med nøtter og tørket frukt, og kanskje bittelitt sjokolade.

4. Mindre ferdigmat
Ikke så mye å si her egentlig annet enn at jeg altså ikke kjøper Big One og Grandiosa lengre, for det er pokker meg mat som både SMAKER og SER UT som plast, for å si det sånn. Og akkurat når det kommer til disse to liksom-pizzaene har jeg blitt så ekstrem i “moralen min” at jeg helt seriøst har vurdert å slette enkelte venner et par ganger når de har lagt ut bilder av enten det ene eller det andre på f.eks Snapchat-storyen sin…. ÆSJ!!!!

Den eneste ferdigpizzaen jeg kan tillate meg å spise nå og da i dag MÅ være fra Dr Oetker, ellers er det helt, helt uaktuelt. Eh ja, også spiser jeg generelt mye mindre ferdigmat når det kommer til andre ting også.. Bare så DET også er blitt nevnt.

5. Laaaaangt bedre kildesortering
Det var en gang hvor jeg hadde en meget enkel type form for kildesortering.. Restavfall, papp/papir og tomflasker. Hadde jeg noen filmer jeg var lei av så gikk de gjerne i restavfallet, og det gjaldt også all plast-embalasje og.. Ja, alt som det ikke var pant på, eller som kunne defineres som papp eller papir.

Men I DAG derimot kildesorterer jeg daglig både plastembalasje og metal, og skal jeg først slanke film, spill eller cd-hylla litt, ja så gir jeg det enten bort til noen venner, eller så SELGER jeg det gjennom Facebook!! Heia gjenbruk, arv og miljø!! <3 <3

Hvilke grep har DU tatt for miljøet de siste par årene?

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: aylarvonkuklinski

5 kommentarer
    1. Vel.. Om ikke annet, har jeg i det minste tatt et visst grep rundt dette med kildesortering! Dessuten har jeg tatt med meg striktheten jeg ble oppdratt til når det kommer til å hive fra seg søppel, og jeg er flink til ikke å sløse med mat osv.
      Som en typ fotnote, kan det tas med at jeg ikke lenger har bil, men selv om utfallet forsåvidt blir det samme, føles det alikevel feil å trekke frem dette uten at det også sies at årsaken til dette heller var forholdet behov vs. kostnad snarere enn hensynet til miljøet… 😛

    2. Må vel være lov å klage litt i denne varmen, i natt svettet jeg så det holdt!! Tørket meg med håndkle igjen og igjen men likevel rant det…
      Ja, jeg shopper mye mindre enn før. Mest pga at det er litt ubehagelig. Tenker mye på om det er klokt av meg å kjøpe det eller det.. Så da bare utsetter jeg hele “driten”.
      Jeg spiser nok fortsatt mye kjøtt. Er ikke veldig stolt av det. Men ikke mye mer enn det du har spist, kjøttdeig, kyllingvinger og laks/makrell. Håper på å redusere det snart. Jeg bruker nok en del plastposer til forskjellige ting, når jeg reiser trenger jeg en del for å skille tingene mine, så det ikke blir rot.
      Ja, Big One og Grandiosa er oppskrytte greier, så kjøper nesten bare Dr. Oetker Bolognese pizza. Fortsatt en del annen ferdigmat jeg spiser, men begynner å bli passe lei av det også.
      Ja, er også mye mer til å kildesortere nå. Drar ofte på minigjenbrukstasjoner. Kastet også filmer før, men bare de som er så dårlige at jeg ikke unner noen andre å se dem hehe.

      1. Sant, det er bare at jeg aller vil bli mest husket for det positive enn det negative også videre den dagen noen trolig har forgiftet meg og murt meg inne mellom to vegger i et gammelt, og allerede hjemsøkt hus, såååååå.

        Og du, hvordan vet du egentlig om mengden kjøtt jeg har spist og ikke i det siste? xD

        Ah, forresten – AKKURAT når det kommer til “unner ingen å se denne filmen her”, ja så må jeg innrømme at jeg ihvertfall har vært innom den eksakt samme tanken senest for en knapp måned siden eller noe sånt, hehe.

      2. Kan hende det er ren magi at jeg vet mengden du har spist, men tror jeg bare tippet etter hva jeg leste i innlegget. xD

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg