Prikk, punktum, prikk, prikk!

……..
………..
…………..

Punktum er som regel bare en prikk. Men også det lille punktum-prikket har i løpet av tiden fått en egen rolle.
I mange bøker er det vanlig med som regel ett punktum etter at en setning er fullført, men det finnes også bøker hvor man kan finne tre punktum etter hverandre i forskjellige settinger. Enda mer vanlig er det nok med flere prikker etter hverandre i enten brev, eller mer moderne alternativ; sms, mail, facebook-statuser, blogginnlegg, kommentarer, gjestebøker og generelt andre ting!

Jeg har et spørsmål angående nettopp DIN forbruk av punktum og prikker. Når du skriver flere enn bare ett punktum etter hverandre, betyr det noe spessielt?

Er det forskjell på disse to?
“Jeg er glad i deg.”
“Jeg er glad i deg…”

Eller disse:
“Jeg er sliten.
“Jeg er sliten…..”

Eller:
“Ok.”
og
“Ok…”?

Er flere prikker/punktum et større hint om at du er mer lei, irritert eller noe lignende, enn om du hadde brukt kun ett punktum? Eller bruker du punktum/prikker mer av en vane, uten å tenke mer over bruken selv?
Selv varierer det, tror jeg. Det kan hende at jeg mer underbevist bruker flere punktum på rad av en årsak, når jeg først gjør det…. Men som regel er det mer uten at jeg tenker over det, og uten at jeg føler at det ikke nødvendigvis er noe nedvergende tegn.

Hvordan er det med dere? Blir dere mer skeptisk hvis folk skriver “…” fremfor bare “.” etter en setning?
Vi reblogges!

16 kommentarer
    1. “Jeg er glad i deg…” hadde jeg reagert mer på enn bare “Jeg er glad i deg.” – vet ikke hvorfor, men det er noe med de ‘to ekstra’ prikkene som gjør det. Ikke i alle tilfeller, men de fleste blir jeg litt sånn “Hmmm, nå er det noe galt” om de skriver fler enn bare en prikk. Men i noen tilfeller, som “Ok.” så blir jeg skeptisk siden det bare er en prikk.
      Hahah, rart hvor mye det lille der egentlig har å si.

    2. hah! utrolig bra skrevet, det har jeg ikke tenkt på på den måten før.
      Men når jeg tenker over det: jeg hadde blitt mer skeptisk om noen hadde skrevet: “jeg er glad i deg …” enn “jeg er glad i deg.” men jeg tilhører jo den generasjonen med masse hjerter etter alt da!

    3. Haha genialt innlegg 😉 jeg bruker som regel flere prikker etterhveradre om det er noe i mer negativ tone eks jeg er så sint……… ellers kan jeg bruke mange prikker når jeg ikke har ord for ting akkurat da.

    4. Om noen skriver “ok….” til meg tolker jeg det som de er sure/irriterte/leie eller noe, men om de sier ok er det litt gladere om jeg kan si det sånn, haha.

    5. Nå er ikke jeg noen stor fan av masse prikker, hjerter eller lignende, men det brukes iblandt.
      Om jeg bruker flere punktum, er det som regel for å understreke noe, eller gi det en liten “følelse”. Kan også brukes til en lengre “stillhet”.
      “Jeg er glad i deg…” Kan bety både positivt og negativt, alt etter hva samtalen har gått ut på tidligere.
      “Jeg er sliten…” viser mer følelse, og en kan nesten se for seg at denne personen er forferdelig sliten.
      “Ok…” er skummel, og jeg ser sjelden en slik en som er positivt ladet.
      Det finnes flere metoder å tolke disse på, og det finnes nok ingen fasit. Jeg bruker det sjelden, men jeg ser “nytten” i det på enkelte områder. Akkurat som Caps Lock kan være en fascinerende metode for at folk skal ta deg seriøst (nei, jeg bruker det sjelden da jeg føler meg forstått om jeg bruker vanlig størrelse på bokstavene).
      Men for eksempel:
      Slutt å tull ditt jævla gulvbelegg på kakaomaskina!


      SLUTT Å TULL DITT JÆVLA GULVBELEGG PÅ KAKAOMASKINA!
      Du ser poenget? Forskjellige teknikker på tastaturet kan uttrykke følelser og forsterke meninger. Du ble litt skremt over Caps Locken? Ble nesten skremt selv!
      (Beklager sterke ord by the way)

    6. Jeg bruker det når man har en slags tenkepause. At man på en måte tenker litt over det.. Men av og til bruker jeg det litt for mye likevel, så kan være litt uvane enkelte steder.

    7. For min del er det heller en dårlig vane med alle prikkene og kommane og store bokstavene (eller feil bøying av verb;))
      Det er ikke alltid jeg er lat-å det merker jeg nårjeg ønsker være seriøs f.eks.
      …men nå må ikke dere analysere alt ihjel,alting ER ikke så komplisert.
      Noen ganger er det så enkelt som akkurat det du ser,hverken mer eller mindre…
      Så kan man jo og lure på hvorfor noen får en kommentar tilbake eller ikke i samme innlegg…
      Er det fordi dem andres kommentarer er kjedlige eller er det fordi du liker noe andre bloggere bedre osv,
      når svaret kan være så enkelt som du har oversett noen eller du orker ikke svare på alle…:)))

    8. Hmm… Jeg har en uvane at jeg bruker “,,,” istedenfor “…”, så det blir liksom “glad i deg jeg,,,”, og om jeg skriver “…” er det enten fordi at jeg vil vise at det er løgn, at jeg ikke tenker over orda når jeg skriver dem, at jeg ikke bryr meg noe særlig, eller at det bare kommer uten at jeg mener det.. men jeg pleier også å bruke 2 prikker, såehm,, no problem x]

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg