Du skal klø MYE før ørene faller av!

…. men ikke så veldig mye før de begynner å blø. 😒

I flere uker har jeg vært plaget av sensitive ører. På innsiden er ting som det skal. Men fra flippen og opp har det bygget seg opp noe som minner om flass. Til tider har det klødd noe hinsides, og jeg har alt for ofte vært alt for dårlig til å ikke gi etter.. Og når jeg først har gitt etter så har jeg gitt så skikkelig etter også!!…. som igjen har ført til at ørene har blitt enda rødere enn gang, og kløen bare har virket enda mer intens.

Som dere kan se er det litt flass(?) nede på og rundt øreflippen. Men for ikke mange dagene siden så det ut som hele året var i total oppløsning.

I de siste dagene har det vært bedre enn på ukesvis. Og jeg skulle gjerne visst med sikkerhet hva det kommer av. 🤔 Det kan godt være det er fuktighetskremen (som i hovedsak er ment til ansiktet) som gjør susen. Men det kan også ha hjulpet på at jeg har tatt en pause fra headsettet i cirkus to døgn nå.

For greia er at etter jeg har brukt headsett en stund så har ørene virket ekstra irriterte. Veldig rart iom at jeg nærmest har bodd i headsetts siden jeg var 11-ish. 🎧 Og headsettet jeg har nå er på INGEN måte av en ny type. Jeg kjøpte det i november, (event. tidlig desember) men det er den eksakt samme modellen som jeg har brukt en god stund før dette siste kjøpet.. 🤪 så jeg skjønner ikke hvis jeg skulle ha en allergisk reaksjon på det.

Da jeg var innom fastlegen for noen uker siden spurte jeg om dette mens jeg først var der likevel. Han mente det helst skyldtes det kalde og tørre klimaet. Det gir også mest mening for meg. MEN på en annen side har jeg ikke slitt med dette tidligere, ikke som jeg kan huske anyways, og det har definitivt vært kaldt og tørt tidligere år også! Det er ikke slik at vinteren kom til Oppdal først i år akkurat. 🤣

Men én ting jeg ikke har vært like flink til tidligere er å fyre med ved! Så jeg tenker ørene kan ha blitt ekstra tørr denne vinteren som et resultat av at jeg har fyrt oftere nå enn før. At jeg simpelthen har “tørket de ut” på den måten. 🔥👂 Og det hjelper neppe at jeg sitter knapt to meter unna ovnen store deler av døgnet heller. 😅

Uansett hva det skyldes så håper jeg dette snart er over! Jeg er lei av å tørke headsettet rent for flass, oransje gørr og blod. Og det samme gjelder lue, hette og sengesett (har btw lagt et håndkle over puten nå). Jeg er lei av den intense kløen. Lei av å føle meg ekkel. Lei av å stadig ikke være helt sikker på hva dette kommer av, og hva som skal til for å bli “kurert” igjen.

For alt jeg vet kan jeg ha slurvet med å skylde sjampoen vekk mens jeg sto i dusjen en dag liksom, og at at det er DERFOR jeg nå på tredje (eller er det blitt fjerde?) uken er plaget av uønsket ømhet, kløe, gørr og blod og flass.

Har du hatt lignende plager? 👽

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Tik Tok: aylarkuklinski

6 kommentarer
    1. Ikke hatt noe sånt på ørene nei. Men det er ting som skjer på ryggen og resten av kroppen med meg om vinteren. Kulde, mye fyring, mer klær osv gjør at det blir mer kløete. OVERALT! Jeg klør og klør også. Og om det ikke har vært sånn FØR, så er det sånn nå. Kroppen reagerer litt annerledes fra år til år. Alder, hva man spiser og ALT har noe å si…

      1. Det med alder gir ikke mening. Er like gammel nå som da jeg opprettet bloggen for 14 år siden. 🧛🏻

        Før uansett fortsette med den fuktighetskremen, og håpe de blir «som før igjen» snart. Ny kald periode venter visst igjen til uken doh.. 😂

    2. Ja, du er sikkert like ung. Og jeg også. Egentlig. Som vi alltid har vært. I alle fall i “skallen”. Men på utsiden skjer det ting, når årene går, uansett om vi kaller det alder eller noe annet. Og ting som ikke var der FØR, kan godt dukke opp NÅ… 😀 Sånn er det bare 😉

    3. Jeg har for første gang i mitt liv, som jeg kan huske blitt så tørr på ørene at jeg har flasset litt – ikke på hele øret, men på den fliken sånn midt på (veit ikke hva den kalles – ha ha) og jeg tenker det har en sammenheng med kulden :O Jeg har heldigvis ikke blødd og slikt som deg da, så jeg har sluppet greit unna sånn sett 🙂

      1. Det kan selvfølgelig være tilfeldig at vi begge har blitt “rammet” nå i vinter, men dette underbygger i alle fall min mistanke om at det har noe med det kalde og tørre klimaet å gjøre.

        Mine har vært veldig fine og nesten normale i flere dager nå, men det var de også for en liten tid tilbake frem til jeg brukte headsettet tre timer i strekk (etter å ha hatt pause fra det i noen dager), da kom den intense kløen jeg hadde vært nesten fri for brått VELDIG tilbake igjen.

        Så nå har jeg gitt meg headsett-forbud frem til 1. mars-ish. Jeg tror fortsatt ikke headsettet er skyld i dette opprinnelig. Men så lenge ørene ikke er 100% healet så mistenker jeg at headsettet gjør vondt verre. I alle fall hvis jeg ikke har hette eller lue i mellom.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg