DJ Jesus og de FORDØMTE julesangene!

Juletradisjoner er åpenbart veldig magiske for ganske mange der ute. Og selv om jeg liker å kunne by på en og annen godt innpakket twist i ny og ne, ja så innser jeg jo at det ikke er så lurt å bytte ut alt innhold fullstendig. Så derfor skal jeg også i år komme med et ikke utelukkende positivt innstilt innlegg med tanke på denne urgamle høytiden vi alle er TVUNGET til å ta et eller annet standpunkt til. Så alle juleelskere der ute – dere er herved advart.

For et par timer siden døyvet jeg meg gjennom dagens dose med Morgenshowet på Radio NRJ, og jeg husker ikke helt om det var fra gårsdagens, eller dagens sending (jeg hører kun radio på podcast), men ihvertfall så skulle det kjøres quiz hvor samtlige norske, kjente og “kjære” julesanger ble spilt. Og når de på et eller annet tidspunkt ble stoppet så skulle de andre si de neste linjene for å vise hvor godt de kjenner til teksten.

Og altså.. Det er fremdeles noe med særlig disse norske julesangene jeg ikke helt digger. For når jeg hører de får jeg en bittersøt smak i munnen. Jeg KAN finne det litt kose-nostalgisk (nå og da). Men jeg merker også et lite snev av “hat”. Og mens jeg sto ved oppvask-benken og reflekterte over dette kom jeg omsider frem til hvorfor. Det var jo særlig disse sangene som ble spilt av år etter år etter år i gymsalen på barneskolen når det nærmet seg juleferie. Det var disse sangene vi barna ikke hadde noe annet valg enn å synge med på HVERT år av noen i overkant konservative og trangsynte lærere, som gjerne var kvinner godt plantet opp i årene.

Og det var også disse låtene som ble spilt av på juletrefestene familien min tvang meg med på i en årrekke, hvor det særlig de siste par årene stort sett bare var barn til stede som ikke akkurat lengre var på min egen alder. Ja, også var det støkk av gamlinger. Eventuelt unge voksne som oppførte seg og virket “litt” eldre, mer konservative, trøtte og kjedelige enn de strengt talt hadde “trengt” å være. Ja og selvfølgelig.. De kleineste av dem alle. Alle de godt inntørkede rosinene som trodde selv de var så “hippe” og kule, men som ABSOLUTT ikke var i nærheten en gang.

Så der var med andre ord det julemysteriet løst. Hvis noen har lurt på hva jeg i dag føler og mener om disse norske såkalte klassikerne så vet dere det nå, og hvorfor. Hmm, ja så kan jeg også helt avslutningsvis legge til at det attpåtil har litt å si at jeg syns et eks antall av disse sangene er temmelig utdaterte. Og ja, igjen – tradisjon!!.. Men for meg er det ingen gang i at noe skal være tradisjon kun for tradisjonens skyld, med mindre man er SYKELIG glad i rosiner som er så inntørket at de ikke lengre er rosiner en gang. Og akkurat DER er altså ikke jeg.

Ja, også er forsåvidt ikke jeg og han dærre Jesus med familie helt på talefot fremdeles, heller.. Eller, litt som han andre fyren så er det ikke først og fremst HAN jeg har så mye “imot”, men samtlige av de GÆRNE tilhengerne hans 😅😱

Liker DU de norske julelåtene?

Aylar Von Kuklinski

Fullstendig kaos med sosiale medier:
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos

4 kommentarer
    1. Ja, det er lenge siden jeg syntes det var fryktelig stas at julen nærmet seg. Er kun maten som betyr noe nå. Hvis alt går som planlagt har jeg fire krevende selskaper foran meg…Folk i familien som er yngre enn meg er mer konservative nå. Ja, husker godt at vi måtte synge julesanger gang på gang på gang hver uke i musikktimene i adventstiden. Det samme hver gang. Ja, jeg er ikke veldig begeistret for norske gamle julesangene. Liker bedre de på engelsk.

      1. Tror nesten det er helt uunnværlig ettersom man blir eldre jeg, altså at den ikke betyr like mye lengre verken. Kanskje med mindre man har barn eller barnebarn, eventuelt. Men for voksne uten barn, ja så tror jeg julemagien har svinnet hen hos de aller fleste dessverre.

        Hehe, jeg lurer på hva det ER med dagens unge. Er blitt så mange kjipe “straightinger” blant de nå, kontra da jeg f.eks var tenåring. Men dette vil nok snu da jeg har hørt at den nye generasjonen alltid er en motreaksjon på den forrige, så dette vil nok være en frem og tilbake-greie så lenge menneskeheten eksisterer xD Om noen år vil nok unge mennesker bli litt mer radikale, vågale og opprørske igjen, bare vent!! ^^

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg