Charlotte – mellom liv og død

Bokanmeldelse!

Så var jeg kommet til et punkt jeg lenge ikke hadde trodd jeg skulle nå. Jeg er nettopp blitt ferdig med den fjerde og siste «Hotel Cæsar»-boken. 🥺 Og med det finnes det ikke lengre noe knyttet til dette såpeglatte universet som jeg ikke har å utforske. Jeg har for lengst sett alt som er å se av tv-serien, og vel så det, så med mindre det finnes noe svært hemmelig som selv den mest ihuga blodfansen ikke kjenner til.. vel, man kan alltids håpe og drømme. 😊

En som absolutt ikke er fremmed for håp og drømmer er Charlotte Iversen som i bokens dramatiske begynnelse befinner seg på et fly sammen med sin mor Ingrid. De har nylig sagt adjø til Oslo og livet på Hotel Cæsar, og boken starter like etter at tv-seerne har sett dem forlate Oslo S mot slutten av sesong 1.

I forkant hadde de nok håpet på en noe mer fredelig tid i Amerika etter et mildt sagt dramatisk år på hotellet, men det spørs om noe har fulgt etter dem, for boken åpner nemlig med følgende replikk: «Vi styrter!».

Det hele ender heldigvis godt. Piloten, John, får alt under kontroll relativt kjapt uten nevneverdige konsekvenser annet enn at han blir skjelt ut av Charlotte når de omsider befinner seg trygt på amerikansk jord. 😵 Derifra tar det ikke lang tid før de er fremme på en stor og fin gård i Minnesota hvor de forhåpentligvis skal være lenge fremover. Men Charlotte og Ingrid rekker knapt å se seg rundt før en av hestene på gården begynner å føde! En fødsel Charlotte blir nødt til å hjelpe til med.

Dette svette åpningskapittelet er på mange måter et symbolsk frempek for hvordan resten av historien utspiller seg da særlig NYTT LIV er en viktig rød tråd. 🤎🖤 I byen herjer det en gjeng som er noe så veldig mot abort, og som går drastisk til verks for å kjempe sin sak. Abortklinikker blir satt fyr på og sprengt i lufta, leger blir straffet med brutale henrettelser, og de mest intense kapitlene er såpass groteske at jeg er usikker på om de verste detaljene kunne vært vist på tv. Og det sier noe med tanke på hvor Texas tv-serien var på sitt mest ekstreme! 😅

Det tar heller ikke lang tid før Charlotte forelsker seg både en og to ganger. På den ene siden har hun Allan Porter som er som tatt rett ut av en Hollywood-film. Uimotståelig kjekk, og tilsynelatende god og snill. På den andre siden har vi John, idioten av en pilot som nesten fikk henne drept i flyet – og som hun har bestemt seg for å ikke like! What. So. Ever.

Men etter hvert som tiden går blir det hele mer og mer komplisert. For ikke å snakke om alvorlig! En av mennene viser seg å ha både en og ti fingre med i de brutale anti-abort aksjonene. Og klimakset når sitt absolutte kokepunkt(!) når Charlotte blir med å støtte ei venninne som ønsker å ta bort et uønsket barn.

«På liv og død» er bokens tittel, og jeg tenker at forfatter Liv Margareth Alver (som også har skrevet Juni-boken) neppe kunne ha kommet opp med en mer passende tittel! Av de totalt fire «Hotel Cæsar»-bøkene er det denne som er den mest dramatiske by a mile! 😱 I Ingrid-boken (som tar sted FØR tv-serien) krasjer et sjøfly riktignok inn i hotellet og mange dør som følger av det, men denne historien er fansen allerede godt nok kjent med, mens de ville tingene som utspiller seg i boken om Charlotte tror jeg ikke folk er så kjent med, med mindre man har lest boken. 🤓 Dessuten mener jeg å huske at sjøfly-hendelsen i Ingrid-boken plutselig “bare har skjedd” på et tidspunkt, mens i Charlotte-boken får leserne være med når ting skjer.

Skulle det være noen tvil så liker jeg «Charlotte – mellom liv og død» ganske godt. Jeg skulle ønske forfatteren var flinkere til å skildre de forskjellige relasjonene Charlotte har og får med de forskjellige skikkelsene hun omgås under veis. Noen ting syns jeg går litt fort frem, og jeg klarte dessverre ikke alltid leve meg like godt inn i de forskjellige handlingene som jeg skulle ønske jeg gjorde. Det kan virke som at alle bøkene har “fått beskjed” om å være innen en viss format – 250 sider, verken mer eller mindre. 🤔 Jeg tror dog det ville vært bedre hvis forfatterne ikke måtte forholde seg til å skrive så og så mange sider – verken mer eller mindre – men akkurat som tv-serien så må man også ta bøkene for å være det de er.

Men alt i alt så var det en fornøyelig leseopplevelse, og man skal ikke se borti fra at jeg kommer til å lese den på nytt en gang i fremtiden. Til syvende og sist så er jeg fortsatt Cæsar-fan, og nettopp det har en del å si. For denne boken ER en Cæsar-historie (og vel så det)! Man får alt man en gang i tiden kunne forvente av tv-serien; kjærlighet, intriger, lidenskap, vennskap, humor, og et endeløs hav med dramatikk!!

For de som digget/ digger «Hotel Cæsar», og da særlig de første sesongene er «Charlotte – mellom liv og død» intet mindre et must! De fleste karakterene i boken dukker dessverre aldri opp i tv-serien, verken før eller etter, men utenom Charlotte og Ingrid så popper også Henning opp på et tidspunkt, i tillegg Bernard Shaw, for de som måtte huske hvem det er.

Jeg gir «Charlotte – mellom liv og død» 7 av 10 stjerner! ⭐️

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Tik Tok: aylarkuklinski

4 kommentarer
    1. Så dukker han godeste Jerry opp i boken? Hadde passet seg siden det var i USA hun traff den grusomme fyren.

    2. Kan hende det var noen scener som aldri ble vist. Husker også det var noen reklamer i 1998 og 1999 med Toralv Maurstad som Georg som snakket om hva som foregikk på hotellet og hva han tenkte om sakene. Husker spesielt en ting han sa til kameraet “Motstand, det gjør meg sterk! Det skjerper meg!” Så du noen av de reklamene?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg