Asperger syndrom – VENN eller FIENDE?

Helt siden jeg fikk det sort på hvitt at jeg har asperger syndrom har jeg flere ganger spurt meg selv om hvorvidt diagnosen egentlig er en venn, eller en fiende. («skal vi være venneeeeeeeeeer, venner eller…» *host, host*, beklager! 😅)

For det er utvilsomt visse fordeler ved befinne seg på autismespekteret. Og det er heller ikke til å stikke under en stol at det også følger med en rekke utfordringer som spesielt kan være nokså tøffe å deale med om man er ung.

.. som igjen fører oss tilbake til det store spørsmålet;

ER asperger syndrom en venn.. eller en fiende? Er asperger syndrom en gavepakke.. eller en forbannelse?

Stay goregeous!! 😊

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos

7 kommentarer
    1. Takk for dette innlegget. Sønnen min på 9 år er under utredning for dette nå og jeg prøver å sette meg inn i hva jeg best kan gjøre for å hjelpe han til å ha det nest mulig. Ville du hatt nytte av da du var liten om noen lærte deg hva normene er og hvordan de funker på en ganske direkte måte? Har du noen råd du kan gi om hvordan man best mulig kan veilede?

      1. Vanskelig å si for sikkert, men jeg tror det. Litt av utfordringene mine, i tillegg til diagnosen, må likevel sies i å også ligge en del i familiemiljøet. Er flere i nærmeste familie som ikke har de beste sosiale antennene selv og som ofte nok fortsatt gjør og sier en del som selv jeg kan reagere litt på.

        Men ja, det hadde nok gjort en forskjell, sett at de man gjerne ofte har som forbilder i nærmeste familie blant voksne hadde vært flinkere til å følge visse normer selv.

    2. Tenkte kanskje du hadde skrevet om dette før. Men har det kommet nye fakta om asperger?
      En ting jeg føler er at folk kan trekke seg mer unna folk de vet har asperger og være mer sparsommelige med
      å ville ha kontakt med dem. Stemmer det?

      1. Jeg tror ikke det har gjort det. Tror informasjonen man finner rundt om nå er ganske så lik som det man kunne lese og høre om for feks 5 år siden. 🙂

        Hmm, jeg tror det varierer i såfall fra person til person. Har ikke tenkt noe over dette før nå. Noen gjør sikkert det, men usikker hvor vanlig det er at folk trekker seg unna pga det. 😏

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg