2013 – Året på godt og vondt!

Media har i løpet av de siste dagene vært flinke til å oppsummere året på den ene og den andre måten. Det samme ser jeg også en del av dere har gjort her inne og jeg skal i likhet med i fjor og året før der ikke være noe dårligere denne gangen heller.

2013 har for meg vært et år hvor jeg har gjort et par nye ting som jeg er veldig stolt over at jeg har turt. Det har utvilsomt kommet mye nytt ut av 2013 og mye av det skal jeg nå prøve å huske på å nevne i det som kanskje blir årets siste innlegg.

2013 – Det noe vanskelige året
Kontakten som ble brutt
Men la meg først starte med det som ikke har vært så alt for bra. For dette har ikke bare vært et lett og hyggelig år, det har også bydd på mye motgang og depresjon. Jeg har heldigvis ikke tall på hvor mange dager jeg har vært lei meg og følt meg utenfor, men det har vært mange. Mesteparten av året har jeg vært helt alene og bare håpet på å få en mail eller en melding hvor noen skriver at man omsider har tid og anledning enten til å ta seg en tur til Oppdal, eller at omsider passer at jeg kan ta meg en tur. Jeg venter fremdeles…

Ellers må jeg si at noe av det verste i år var da jeg bestemte meg for å kutte ut min aller beste venninne i juli. Det har lenge vært svært vanskelig mellom oss og i juli følte jeg at nok måtte være nok og at det beste for oss begge var om vi sluttet å “vite av hverandre”… Jeg kuttet altså kontakten og angret sårt med en eneste gang. Jeg er ikke en person som gråter så ofte, men nesten hele den uken gjorde jeg ikke annet.

Dagen det var gjort brøt jeg ordentlig sammen akkurat som om hun var død… Etter en uke orket jeg det ikke lengre og spurte om det var noe mulighet for at vi kunne forsøke å ta opp igjen kontakten. Heldigvis så ble det etter litt om og men så vi gjorde det. Men, likevel har ting aldri helt vært det samme siden…

Bestevenninna mi er forsåvidt ikke den eneste jeg har kuttet kontakten med dette året. Jeg startet så og si året med å kutte kontakt med noen andre i slutten av januar. Men det var veldig annerledes. Da det var gjort følte jeg mer en større lettelse og at jeg mer kunne puste igjen da vedkommende virkelig ikke var mye å samle på mot slutten. Synd, for hun var en god venninne en stund, helt til hun ble mer og mer psyko og kort fortalt ganske utilregnelig. Jeg angret ikke da, og jeg har ikke angret et sekund i ettertid. Så akkurat det bruddet følte jeg “ga meg” mer enn det “tok”.

Inntil døden skiller dere ad
Så skal jeg over til noe som igjen har vært mer trist for meg igjen. Det er ikke bare jeg som har forlatt enkelte i 2013, det har også vært de som har forlatt meg. Den 5. november døde min vakre Belle Virginia Kuklinski (tarantellen min) alt for ung. Hun ble ikke alt for mange år med tanke på hvor gammel hun kunne ha blitt.

Jeg klandrer meg selv en del for at dette skjedde da hun blant annet ikke fikk like ofte mat som hun burde fått. Taranteller spiser nemlig kun levende ting og særlig om vinteren er det ikke mye å finne av insekter, og spesielt etter at dyrebutikken i Oppdal ble lagt ned i fjor sommer har det vært vanskelig å fôre henne ofte nok… Så de gangene hun har fått noe har det vært når noen i familien en alt for sjelden gang har vært i byen.

Belle var forresten ikke den eneste som forlot meg i form av døden dette året. Bare en liten måned etterpå døde en av rottejentene mine den 4. desember. Hun hadde båret på to kuler i noen uker, deriblant en i ansiktet. Jeg hadde fått høre at det ikke var mye mening i å operere de bort med tanke på deres alder, og at hvis det skulle forverre seg var det bedre å heller avlive henne. Frem til november har jeg altså hatt fem dyr, fire rotter og en tarantell, nå har jeg bare tre rotter igjen. Det å miste to dyr på en måned er noe som tar litt på…

Spøk, ironi og sosiale vanskeligheter
Utenom alt det jeg har nevnt nå har også 2013 vært et år som har bydd på en del misforståelser og andre vanskelige episoder mellom meg og andre som jeg tenker kanskje kunne vært unngått om det ikke var for diagnosen/ “sykdommen” min, aspergers syndrom. Jeg har veldig store problemer for det som har med spøk og ironi å gjøre.

Hele to ganger har jeg trodd at en person jeg har veldig sterke følelser til har vært i et forhold med andre fordi hun har oppdatert sivilstatusen sin på Facebook hvor det har stått at hun har vært det. Begge de personene det har vært snakk om har vært ganske gode venninner av meg. Hun første det var snakk om klarte jeg nesten ikke å snakke med i ettertid av denne Facebook-spøken, og ble altså en av de jeg har kuttet kontakt med for godt dette året. Og hun andre har jeg også fått et noe annerledes og dårligere forhold til etter dette, til tross for at vi fremdeles har litt kontakt der og da nå…

Jeg HATER at folk gjør sånt. Særlig med tanke på at alle disse tre personene vet hva jeg føler for hun ene, og nettopp derfor tenker jeg nå at de kanskje har gjort det med vilje nettopp for å såre meg også… Man vet jo ikke…

2013 – Det nye året
Reisefeber
Men nå er det nok depressive og vanskelige ting. Heldigvis har året også bydd på et par gode ting. Det har bydd på veldig mye nytt for meg, både på den ene og andre måten. Det første som her er verdt å nevne var da jeg endelig i februar fikk tatt min aller første tur ut av Oppdal på egenhånd.

Tidligere har jeg alltid reist med skole eller familie når jeg har vært andre steder. Men i februar skjedde det endelig at jeg fikk tatt toget alene til Otta hvor jeg satt på stasjonen en times tid og ventet på en buss som så skulle kjøre meg videre til Nordfjordeid i Sogn og Fjordane. Der reiste jeg nemlig for å møte bestevenninna mi som jeg var hos i 4-5 dager. Det var for det meste veldig hyggelig, det “verste” var nok alle de timene hun var på skolen og jeg var alene på hybelen hennes. Men det gikk egentlig ganske så greit.

Når alt kommer til alt husker jeg denne turen aller mest som veldig hyggelig da jeg slapp å være helt alene et par dager samtidig som jeg fikk være blant det mennesket jeg elsker mest og setter aller mest pris på av alle i hele verden. Samtidig likte jeg stedet veldig godt og særlig enkelte av de litt enkle husene i sentrum er noe jeg tenker tilbake på og savner en dag i dag.

Når jeg så reiste til Oppdal igjen var jeg ganske nedfor en stund. Husker da jeg satt på bussen hjemover at jeg tenkte at jeg neppe orket å snakke noe særlig med noen på en stund da… Vanligvis så har jeg ikke noe vanskeligheter med å si hade til folk, men bestevenninna mi er et ekstremt spesielt unntak som nesten er like tøft hver gang.

Jeg føler at til tross for alle utfordringene som er mellom oss så er hun likevel den eneste som ser meg og forstår meg i en viss grad. Og jeg har aldri hatt en venn som har klart å tilgi meg såpass mange ganger og ha troen på meg i så stor grad. Ikke en gang mine foreldre føler jeg noen gang har hatt såpass bra tro på meg som henne. Hun er kort fortalt veldig, veldig spesiell for meg <3 Må også nevne at hun var hos meg i noen dager i mars, noe som også var veldig hyggelig for det meste. Hun er bare så utrolig god.

Men ja, tilbake til turen JEG tok i februar. Jeg må få sagt at det var veldig godt å endelig gjøre det. Jeg føler at denne turen var en ørliten oppdatering i selvbildet mitt, på den positive måten. Har ikke tall på hvor mange timer jeg har brukt på å spekulere i forskjellige ting tilknyttet reising å gjøre.

Shopping og Nav
Og det er ikke bare det faktum at jeg endelig har reist et sted på egenhånd som er nytt med 2013. Hell no. I begynnelsen av året gikk jeg nemlig fra å være arbeidssøker hos Nav til å bli 100% ung ufør. Når det skjedde fikk jeg overført en del ekstra penger på kontoen, faktisk litt opp i 60 000 kroner. Disse pengene viste seg å være en sum jeg ellers skulle hatt dersom jeg hadde vært ung ufør fra den dagen jeg fylte 18 år. Så det er på en måte penger jeg “fikk igjen” for at jeg ikke hadde blitt ufør før, om det gir noen mening….

Uansett, pengene ble brukt ganske så fort. Det første jeg gjorde var å kjøpe meg en ny seng, og kaste ut den gamle. Ellers har jeg rukket å skaffe meg en ny og større tv i 3D på 55 tommer, et nytt videokamera, et nytt fotokamera, hundrevis av nye filmer til samlinga mi, et par nye cder, et par spill, en del t-skjorter og andre stuffs fra horror-shop.net, et par plakater, en ny Play Station 3-maskin, et nytt rottebur, et eget sofabord og et par andre ting. Ikke alle disse tingene har “kommet fra” disse 60 000 kronene da foreksempel den nye Play Station 3-maskinen var noe jeg skaffet meg nå i desember.

Når jeg nå er inne på shopping må det også sies at 2013 er det aller første året hvor jeg har bestilt fra utlandet. Før hadde jeg kun forholdt meg til de norske butikkene jeg vet om. Men i år har jeg altså blitt en ganske god kunde hos både Ebay (både amerikanske og britiske), Amazon, Horror-Shop.net, Anathema Photography og Rotten Art. Så har jeg også handlet litt hit og dit hos et par andre, men det er først og fremst de jeg nå nevnte det har gått mest i. Er kort fortalt veldig glad for at jeg har begynt å handle utenlands, da det er ganske begrenset hva man får utav å handle i Norge…

Diverse andre ting
Enda en ting som må nevnes er at i år våget jeg endelig å ta ut Belle fra buret sitt og la henne gå litt omkring i blant annet hånda mi. Man skal helst ikke håndtere taranteller, mest for sin egen sikkerhet, men likevel er jeg noe stolt over at jeg har gjort det. Det var langt i fra så skummelt som mange tror, mer litt rart.

Så skal jeg heller ikke glemme å nevne at jeg har kommet i kontakt med et par nye mennesker i 2013. Blant annet den fantastiske Catzy Munster som er den jeg har snakket mest med, ikke bare av mine nye venner, men kanskje av folk jeg har og har hatt kontakt med generelt i år. Det skal sies at jeg har hatt Catzy på både blogg.no og Facebook en stund før vi først begynte å snakke sammen da vi har visst om hverandre i alle fall siden 2012, men faktisk tror jeg kanskje vi har hatt hverandre på vennelista lengre enn det også.

Men igjen, vi har aldri snakket sammen overhode før rundt den 22. mai. Når det igjen er sagt må jeg legge til at jeg på ingen måte har angret i ettertid på at vi har blitt mer kjent med hverandre. Catzy, du er rett og slett ei ordentlig gojente som jeg har veldig sansen for. Til tross for et par uenigheter der og da, så anser jeg vennskapet våres først og fremst som sunt og positivt. Håper vi kan møtes “i den virkelige verden” snart. ^^

Ellers har jeg også kommet i kontakt med et par andre som jeg anser som jeg håper å bli enda bedre kjent med igjen på nyåret. Velger med hensikt å ikke nevne flere, først og fremst fordi jeg er redd for å glemme å nevne noen.

Og ja, så er det forresten første gang på 11 år siden jeg sist besvimte da jeg for akkurat to uker siden traff bakken ganske bra etter at jeg hadde tenkt for mye på ting som har med tatoveringer, piercing og hårprodukter å gjøre da jeg gjorde et idiotisk forsøk i å forklare litt om mine vanskelige fobier for akkurat disse tingene ovenfor en av mine nye venner.


Kort oppsummering
Helt til slutt vil jeg avslutte dette innlegge med en liten oppsummering.

Årets mest positive forandring:  Alle de nye tingene jeg har fått skaffet meg, som den nye senga som er veldig mye bedre enn det smale, harde knirkehelvete jeg hadde før…
Årets mest negative forandring: Det faktum at jeg kanskje har blitt endre dårligere på å huske å spise enn jeg var i fjor. Uten at det at jeg spiser lite til tider er noe forandring i seg selv…
Årets utfordring:  Begge gangene bestevenninna mi oppdaterte sivilstatusen om at hun var sammen med noen andre…
Årets impulsive: Da jeg kuttet kontakt med bestevenninna mi i en uke…
Årets hat: Meg selv…
Årets tåre(r):  Samme som “Årets impulsive”…

Mest hørte sanger:  «Dumb Ways To Die» (En sang på Youtube), «I Smell A Massacre» av Butcher Babies, «Wrecking Ball» av Miley Cyrus og iJustine sin fremføring av «Holly Jolly Christmas».
Årets artist: Ozzy Osbourne
Årets band: «One-Eyed Doll», «Butcher Babies»
Årets tv-program: «Dexter» og «Hotel Cæsar»
Årets film:  «I Spit On Your Grave 2» (2013) «Texas Chainsaw 3D» (2013) «American Mary» (2012) og «The Human Centipede» (2009).
Årets spill: «Saints Row IV», «GTA V» og «The Last Of Us»
Årets kjøp:  Min 55 tommer 3D-tv ^^
Årets farge: Samme som sist år, SVART!

Dette angrer jeg mest på: Det samme som med “Årets impulsive” og “Årets tårer”, da jeg kuttet kontakten med bestevenninna mi. Ooooog at jeg har fjernet diverse blogginnlegg, som ikke er mulig å hente opp igjen.

Årets høydepunkt:  Da jeg var i Nordfjordeid hos bestevenninna mi i februar! Ingenting slår den opplevelsen dette året på noen som helst måte!!!

Året som snart kommer:
DETTE skal jeg bli bedre på i 2014: Spise mer sunt og regelmessig… Har en del andre ting jeg ønsker å bli bedre på, men tørr ikke å nevne det i en “SKAL”-kategori.

Utfordringer for 2014:  Det tror jeg kanskje blir i mai, hvis det er sånn at bestevenninna mi skal være russ da. Noe jeg ikke vet helt sikkert her og nå.

Dette gleder jeg meg til: Akkurat nå har jeg dessverre ikke noe konkret å se frem til som jeg kommer på av noe jeg vet sikkert kommer til å skje… Annet enn alle de nye timene jeg har foran meg med gaming og film og «iJustine» og «PewDiePie» sine nye videoer på Youtube.
Dette gruer jeg meg til: Samme som “Utfordringer for 2014”, dersom bestevenninna mi blir russ.

Dette frykter jeg skal skje: Nye misforståelser og sjalusiepisoder, noe som garantert kommer til å skje…..
Dette håper jeg skal skje: At jeg får møtt bestevenninna mi igjen, og at jeg generelt får besøk litt flere ganger og ikke minst at folk har mulighet til å ha meg på besøk litt flere ganger enn bare den ene gangen som det ble i år.

Oi, ja dette innlegget ble i alle fall helt klart mye lengre enn det innlegget jeg skrev på slutten av fjoråret!
Da er det bare for meg å ønske alle sammen et riktig godt nytt år!

Vi reblogges!

2 kommentarer
    1. Tihi, jeg er nevnt og derfor ikke glemt! ^^ Har vært en fornøyelse å bli kjent med deg i år, bare så du vet det!
      ..menneh, jeg stjeler den “Årets”-kårings greiene jeg, håper det er greit 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg